۲۸ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۸:۳۶
کد خبر: ۶۰۲۸۸
در حالی که افزایش بی وقفه ویروس کرونا در ماه‌های اخیر، روند پیشرفت تحقیقات علمی را به ورطه آزمون و خطا کشیده، ساخت و راه‌اندازی برنامه‌های ردیاب کرونا، یکی از امیدهای کارشناسان برای مقابله و کنترل زنجیره انتقال این بیماری است.
به گزارش پایداری ملی، با گذشت حدود هشت ماه از پیدایش ویروس ناشناخته کرونا در چین و افزایش دامنه گسترش بهت آور آن در همه کشورهای جهان، تلاش و عزم جهانی برای مقابله با این درد مشترک از مسیر به کارگیری راهکارهای مختلف، از استفاده از ماسک به عنوان سادهترین روش گرفته تا کشف واکسن به عنوان پیچیده ترین راه حل سرکوب این بیماری هزار چهره به اولویت نخست دولت‌ها، دانشمندان و محققان تبدیل شده است.  

در حالی که رشد سریع ویروس کرونا در ماه‌های اخیر، فرآیند انجام تحقیقات علمی را به چالش کشیده است، محققان امیدوارند تا با ساخت و اجرای «برنامه های ردیابی کووید-۱۹» در گوشی‌های هوشمند، در نبرد مبارزه با این بیماری به موفقیت دست یابند؛ بدین وسیله افرادی که به این بیماری مبتلا هستند یا کسانی که با مبتلایان در ارتباط بوده‌اند، قابل شناسایی خواهند بود.

طبق بررسی انجام شده توسط مجله علمی «ام آی تی تکنلوژی ریویو» (MIT Technology Review)، نزدیک به ۵۰ کشور از جمله آمریکا، آلمان، اسپانیا، انگلیس، سوییس و ایتالیا در حال راه اندازی یا استفاده از نرم افزارهای ردیابی کرونا هستند.

عملکرد ابزار ردیابی کرونا ساده است؛ این ابزار که در بخشی از همکاری میان دو غول فناوری گوگل و آیفون ساخته شده است به گوشی‌های هوشمند اجازه می‌دهد که با اندازه گیری فاصله بین دو گوشی در صورتی که شخصی که به تازگی آزمایش مثبت کووید-۱۹ داشته، و به مدت حداقل ۱۵ دقیقه در فاصله کمتر از دو متری فرد قرار گیرد به صاحب تلفن از طریق بلوتوس هشدار دهد. افراد آلوده به کرونا از طریق آزمایشگاه یا بیمارستان یک کد شناسایی آلودگی دریافت می‌کنند تا از طریق این اپلیکیشن، دیگران از حضور آن‌ها آگاه شوند و نسبت به مراقبت‌های بهداشتی اقدام کنند؛ البته که نصب این اپلیکیشن حتی برای بیماران کووید-۱۹ داوطلبانه است.  

به گزارش روزنامه ال پائیس، اسپانیا که بعد از روسیه با ثبت بیش از ۳۸۲ هزار مورد ابتلا به ویروس کرونا و همچنین افزون بر ۲۸ هزار مورد فوتی در جایگاه دومین کشور اروپایی درگیر به بیماری همه گیر قرار دارد، از جمله کشورهای پیشتاز در راه اندازی و فعال کردن این ابزار است.

وزارت بهداشت اسپانیا دیروز (دوشنبه) اعلام کرد اپلیکیشن ردیابی کرونا در هفته‌های آینده در سیزده ایالت از هفده ایالت اسپانیا راه اندازی می شود؛ این وزارتخانه با اشاره به پیشرفت محسوس این ابزار در ایالت هایی مانند کاناریاس، آراگون و بالئارس، از فعال شدن این اپلیکیشن پیش از ماه سپتامبر(شهریور) خبر داد.

براساس اطلاعات منابع وزارت بهداشت اسپانیا ابزار ردیابی کرونا از طریق هر دو اپلیکیشن «اپل استور» و «گوگل پلی» قابلیت نصب داشته و در عرض یک هفته بیش از یک میلیون دانلود شده است؛ براساس پیش بینی‌های انجام شده، در صورت نصب و فعال کردن این برنامه به وسیله ۲۰ درصد از جمعیت کشور، تا ۳۰ درصد به کاهش آمار مبتلایان و کنترل بیماری همه‌گیر کمک خواهد کرد.  

به گزارش خبرگزاری آسوشیتد پرس، دولت بریتانیا که از اوایل اردیبهشت ماه با هدف کنترل آمار مبتلایان به ویروس کرونا، آزمایش نرم افزار ردیاب کرونا در جزیره «آیل‌اف‌وایت» در جنوب انگلیس را آغاز کرده بود، پنج شنبه گذشته (۲۳ مرداد) از آغاز راه اندازی این اپلیکیشن در کشور خبر داد.

براساس اطلاعات دانشگاه جان هاپکینز تاکنون بیش از ۳۱۹ هزار نفر در انگلیس به ویروس کرونا مبتلا شده و همچنین افزون بر ۴۱ هزار نفر جان خود را از دست داده اند.

مقام‌های انگلیسی معتقدند برنامه ردیابی از طریق تلفن‌های همراه به ویژه به هنگام حضور شهروندان در وسایل حمل و نقل عمومی و رستوران ها بسیار کاربردی خواهد بود.

به گزارش شبکه دویچه وله، نرم افزار ردیابی «کرونا وارن» در ماه های اخیر در آلمان نیز فعال شده است و ضمن توصیه وزیر بهداشت آلمان به استفاده از آن، تاکید کرده که هرکس از این اپلیکیشن استفاده کند برنده است. مقام های آلمانی معتقدند اگرچه این برنامه، علاج بیماری همه گیر نیست اما یک وسیله مهم برای ردیابی زنجیره ابتلا به ویروس کرونا می باشد.

تاکنون بیش از ۲۲۶ هزار نفر در آلمان به عنوان پنجمین کشور اروپایی درگیر به ویروس کرونا، به این بیماری مبتلا شده اند.

همزمان با افزایش بی وقفه گسترش ویروس کرونا در جهان، تلاش‌های شبانه روزی و آزمون و خطاهای کارشناسان و محققان در سراسر جهان به امید مقابله با این بیماری همچنان ادامه دارد.

شمار مبتلایان به ویروس کرونا تا امروز سه شنبه (۲۸ مرداد) در سراسر جهان به بیش از ۲۲ میلیون و ۵۲ هزار تن رسیده است؛ آمار جان باختگان هم افزون بر ۷۷۲ هزار تن گزارش شده است، در حالی که بیش از ۱۴ میلیون و ۷۹۶ هزار نفر هم بهبود یافته‌اند.   
منبع: ایرنا
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر