۱۷ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۷
کد خبر: ۶۰۱۰۲
تجزیه و تحلیل آمار و ارقام نظام رتبه‌بندی سایمگو حکایت از صدرنشینی ایران در علم فناوری نانو در سطح کشورهای آسیای غربی دارد.
به گزارش پایداری ملی به نقل از خبرگزاری فارس، بر اساس رتبه‌بندی سایمگو، ایران در سال ۲۰۱۹ به مقام نخست تولیدات علمی در زمینه فناوری نانو در سطح کشورهای آسیای غربی دست یافته است.

بررسی‌های منتشر شده در مجله «SCImago Journal & Country Rank» نشان می‌دهد ایران با تعداد ۷۰۲ مقاله در زمینه فناوری نانو در رتبه نخست و عربستان سعودی با ۴۴۱ مقاله در مقام دوم قرار دارد.

بر اساس آنچه که در جدول سایمگو دیده می‌شود، رژیم صهیونیستی،‌کشورهای مصر، ترکیه، عراق، امارات متحده عربی، کویت، قطر، اردن، عمان، لبنان، سرزمین‌های اشغالی، سوریه، بحرین و یمن به ترتیب در رتبه‌های بعد از ایران و عربستان سعودی قرار دارند.

از میان ۷۰۲ مقاله منتشر شده توسط محققان ایرانی در علم نانو ۶۹۱ مقاله قابل استناد بوده است. در حالی که عربستان سعودی به عنوان کشور حائز مقام دوم، تنها ۴۴۱ مقاله ارائه کرده که از این تعداد نیز تنها ۴۳۰ مقاله قابل استناد بوده است.

یمن به عنوان آخرین کشور در سطح آسیای غربی در سال ۲۰۱۹ تنها سه مقاله در زمینه فناوری نانو ارائه کرده که هر سه مقاله نیز قابل استناد بوده است.

ایران در یک بررسی کلی‌تر میان ۱۵۵ کشور جهان جایگاه شانزدهم در این علم را به خود اختصاص داده و صدرنشین کشورهای جهان چین است که در جدول زیر مشاهده می‌کنید:



محققان چینی در سال ۲۰۱۹، ۱۵ هزار و ۷۹۰ مقاله در زمینه علم فناوری نانو منتشر و ارائه کرده‌اند که از این تعداد ۱۵ هزار و ۶۰۱ مقاله قابل استناد بوده است.

کشورهای ایالات متحده آمریکا، کره جنوبی،‌آلمان، هند، ژاپن، انگلیس، فرانسه، استرالیا، روسیه، اسپانیا، ایتالیا، کانادا، سنگاپور و تایوان به ترتیب بعد از صدرنشین جهان و قبل از ایران در نظام رتبه‌بندی سایمگو جای گرفته‌اند.

کشورهای هنگ‌کنگ، سوئیس، هلند، سوئد، عربستان سعودی، لهستان، بلژیک، رژیم صهیونیستی، برزیل، جمهوری چک،مصر، دانمارک، مالزی، ترکیه، مکزیک، اتریش، فنلاند، پرتغال، عراق، ویتنام، ایرلند، تایلند، یونان، نروژ، اوکراین، بلاروس، رومانی،‌ آرژانتین، آفریقای جنوبی،‌امارات متحده عربی، اندونزی، شیلی،مجارستان و نیوزلند به ترتیب بعد از ایران قرار دارند و جایگاه هفدهم تا پنجاه و یکم جدول را به خود اختصاص داده‌اند.

اطلاعات منتشر شده از این نظام رتبه‌بندی بیانگر آن است که آمریکا به عنوان دومین کشور در سطح جهان با یک اختلاف قابل توجه نسبت به دانشمندان چینی تنها ۷ هزار و ۴۸۲ مقاله در زمینه علم نانو منتشر کرده‌اند که از این تعداد نیز تنها ۷۳۰۶ مقاله قابل استناد بوده است.
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر