۱۰ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۸
کد خبر: ۵۸۸۹۵
رئیس دانشگاه امیرکبیر خبر داد
رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر کاربرد ابررایانه «سیمرغ» را مربوط به سرویس‌های حوزه اینترنت اشیا و هوش مصنوعی عنوان کرد و گفت: در صورت تخصیص اعتبار، این پروژه وارد فاز اجرایی می شود.
به گزارش پایداری ملی، احمد معتمدی، با اشاره به امضای توافقنامه میان دانشگاه صنعتی امیرکبیر و پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران برای ساخت «ابررایانه سیمرغ» گفت: جزئیات این پروژه هنوز نهایی نشده و تا زمانی که این توافقنامه به قرارداد تبدیل نشود، ابعاد آن مشخص نیست.

وی با بیان اینکه جزئیات بیشتر این طرح در قالب قرارداد مشخص خواهد شد، گفت: ما فعلاً تفاهم کرده‌ایم که پروژه‌ای را در قالب سوپرکامپیوتر «سیمرغ» جلو ببریم.

رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر با اشاره به اینکه این ابررایانه بیشتر در حوزه مربوط به خدمات و وظایف وزارت ارتباطات ساخته می‌شود، اضافه کرد: زمانی که بودجه این پروژه مشخص و ابلاغ شود، می‌توان گفت که توان محاسباتی این رایانه چقدر خواهد بود.

وی با تاکید بر اینکه در وهله نخست باید رقم بودجه این پروژه ابلاغ شود، گفت: به این ترتیب مشخص است که در سال جاری و یا سال‌های آینده چه میزان بودجه برای این پروژه در نظر گرفته خواهد شد و بر اساس آن، میزان و نوع تجهیزاتی که برای نصب و راه اندازی این سوپرکامپیوتر نیاز است، خریداری می‌شود.

معتمدی گفت: این پروژه مطابق با نیاز وزارت ارتباطات تعریف شده و مربوط به کاربردهای خدمات اینترنت اشیا و هوش مصنوعی و اپلیکیشن‌ها و نرم‌افزارهای کاربردی خواهد بود. این در حالی است که برای مثال اگر ابررایانه‌ای برای نیازهای وزارت علوم طراحی شود، باید با دید مربوط به سرویس‌های علمی و تحقیقاتی و متناسب با نیاز محققان، اساتید و دانشگاهیان باشد.

رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر با تاکید بر اینکه آنچه درخواست وزارت ارتباطات در این طرح است، طبیعتاً جنبه‌های تجاری قوی‌تری دارد، افزود: این پروژه نیازمند بیزینس پلن، بیزینس مدل و نیز مشارکت بخش غیردولتی است و بسیاری از جنبه‌های آن در فاز نخست مشخص و تعریف خواهد شد.

وی با بیان اینکه زمان بندی اجرای ابررایانه «سیمرغ» هنوز قطعی نشده و باید در قرارداد مشخص شود، گفت: دانشگاه امیرکبیر قوی‌ترین واحد دانشگاهی در کشور است که در حوزه ابررایانه فعالیت می‌کند. سال ۹۰ نیز در این دانشگاه بزرگترین ابررایانه کشور (ابررایانه ملی) به سفارش معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور طراحی و افتتاح شد که تا به امروز هم سرویس می‌دهد.
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر