۰۴ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۱:۰۰
کد خبر: ۵۷۱۷۲
با تکیه بر شباهت موجود میان کروناویروس‌های کووید-۱۹ و سارس، محققان در یک مطالعه جدید تخمین زدند که این ویروس تنفسی مرگبار بین ۵ دقیقه تا ۹ روز روی سطوح بی‌جان زنده می‌ماند و می‌تواند افراد سالم را آلوده کند.
به گزارش پایداری ملی به نقل از ایرنا - نگرانی‌های جامعه بین‌الملل در مورد اینکه ویروس کرونا تا چه مدت بر روی سطوح زنده می‌ماند، افزایش یافته است تا جایی که بانک مرکزی چین در تلاش برای مهار این ویروس دستورالعمل‌های جدیدی را برای ضدعفونی و در صورت لزوم امحای اسکناس‌ها در این کشور تبیین کرده است که در طول روز بارها و بارها بین مردم دست به دست می‌شوند.

دقیقاً مشخص نیست که این کروناویروس جدید (کووید ۱۹) تا چه مدت می‌تواند روی سطوح و اشیایی که پتانسیل آلوده کردن افراد را دارند، باقی بماند. اما برخی محققان با مطالعه رفتار سایر کروناویروس‌ها به سرنخ‌هایی در این باره دست پیدا کرده‌اند.

کروناویروس‌ها گروه بزرگی از ویروس‌های رایج بین حیوانات هستند. به نقل از مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آمریکا (CDC)، در موارد نادر این ویروس‌ها می‌توانند از حیوانات به انسان‌ منتقل شوند.

مقامات بهداشتی هنوز به طور قطع نمی‌دانند که کدام حیوان باعث ظهور کووید-۱۹ در ووهان چین شد. اما تحقیقات بر روی کروناویروس‌های پیشین حاکی از آن است که افراد پس از تماس با شترها به ویروس مرس یا سندرُم تنفسی خاورمیانه آلوده شدند و نوعی از گربه‌ها آغازگر شیوع ویروس سارس یا سندرُم تنفسی حاد بودند.

براساس نتایج تحقیقاتی که اوایل ماه جاری میلادی در نشریه Hospital Infection منتشر شد، این کروناویروس‌ها تا ۹ روز بر روی سطوح بی‌جان از جمله سطوح فلزی، شیشه‌ای و پلاستیکی ضدعفونی نشده باقی می‌مانند.

به استناد نتایج این مطالعه، تمیز کردن این سطوح با شوینده‌ها و محصولات ضدعفونی کننده‌ رایج خانگی می‌تواند تغییر ایجاد کند. این کروناویروس‌ها را می‌توان با اتانول ۶۲ تا ۷۱ درصد، هیدروژن پراکسید ۰.۵ درصد، آب ژاول ۰.۱ درصد و یا سفید کننده در عرض یک دقیقه به طور مؤثر غیرفعال کرد.

این مطالعه جدید شامل تجزیه و تحلیل ۲۲ مطالعه قبلی منتشر شده در مورد کروناویروس‌ها بود که محققان امیدوارند بتواند به شناخت بیشتر کروناویروس جدید کووید-۱۹ کمک کند.

دکتر چارلز چیو از اساتید بیماری‌های عفونی در دانشگاه کالیفرنیا و مدیر مرکز تشخیص و کشف ویروس USCF-Abbott در این باره می‌گوید: «با توجه به داده‌های در دسترس، من در درجه اول به اطلاعات موجود درباره کروناویروس سارس که در بین کروناویروس‌های آزمایش شده با ۸۰ درصد شباهت نزدیکترین نمونه به کووید-۱۹ بود، تکیه می‌کنم. در مورد سارس، محدوده زمان زنده ماندن ویروس روی سطوح بین کمتر از پنج دقیقه تا ۹ روز بود.

با این حال به دلیل تفاوت‌های موجود و همچنین اطلاعات محدودی که در مورد کروناویروس جدید وجود دارد، نمی‌توان با اطمینان کامل این داده‌ها را به ویروس مرگباری که تاکنون جان هزاران نفر را گرفته است، تعمیم داد. برای تعیین زمان دقیقی که ویروس کووید-۱۹ روی سطوح بی جان باقی می‌ماند، به تحقیقات بیشتر بر روی این نوع کروناویروس نیاز است.

کووید-۱۹ که اولین بار در شهر ووهان چین شیوع پیدا کرد، تاکنون ۷۸,۷۷۳ نفر را آلوده کرده و ۲,۴۶۲ تن را به کام مرگ کشانده است.
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر