۲۰ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۸:۲۴
کد خبر: ۵۶۸۳۸
معاون هماهنگ کننده ارتش جمهوری اسلامی گفت: در بحث تربیت و آموزش نیروی انسانی و تولید سلاح و مهمات هوشمند، نباید به یک سطح بسنده شود. دنیا در حال پیشرفت است و باید هرچه بیشتر از توان علمی کشور بهره ببریم.
به گزارش پایداری ملی به نقل از ایرنا -دریادار حبیب الله سیاری روز یکشنبه در مراسم انعقاد تفاهم نامه همکاری ارتش جمهوری اسلامی با مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور که در ۱۵ بند تبادل شد، افزود: در ارتش پروژه های متعددی در دست داریم تا بتوانیم با ساخت و بهره برداری از این تجهیزات، توان دفاعی کشور را ارتقا دهیم. از شروع انقلاب اسلامی تا امروز نیز موفقیت های خوبی داشتیم و امروز ادعا می کنیم در ساخت تجهیزات زمین، هوا و دریا روی پای خود ایستاده ایم.

وی اظهار داشت: اینک اگر از ظرفیت علمی دانشگاه ها بهره بیشتری ببریم، قطعا آن پروژه ها را با سرعت بیشتری پیش می بریم؛ هر چه از علم و دانش روز که در دانشگاه های ما موجود است بهره بیشتری ببریم، تجهیزات به روزتر، مناسب تر و پاسخگوتر خواهد بود.

معاون هماهنگ کننده ارتش جمهوری اسلامی گفت: بنابراین تدبیر فرمانده معظم کل قوا نیز این است که برای تامین تجهیزات مورد نیاز از ظرفیت دانشگاه های کشور استفاده کنیم؛ چون به تنهایی نمی توان این کار را انجام داد. کارکنان ارتش در حوزه های مختلف به کمک صنایع وزات دفاع و علم موجود در دانشگاه ها و اساتید دانشگاهی می توانند به نقطه ای برسند که با ادعای ۱۰۰ درصد عنوان کنیم همه تجهیزات را مطابق علم روز تولید می کنیم.

دریادار سیاری اضافه کرد: امید است با تفاهم نامه امضا شده با یک برنامه ریزی مناسب از تمام زوایای توان علمی کشور برای ارتقای توانمندی دفاعی بهره ببریم. قطعا با یک برنامه منظم و مرتب این کار را ادامه می دهیم و  پیشنهاد می دهیم سالانه از اقدامات انجام شده، بازخورد دریافت شود تا مشخص شود تا چه حد در برنامه هایمان پیشرفت کرده ایم و در صورت عقب ماندگی، آن را رفع کنیم.

وی ادامه داد: رهبر انقلاب بارها تاکید کرده اند باید قوی شویم تا نتوانند ما را تهدید کنند. این قوی شدن، توان بازدارندگی نام دارد، بدان معنا که قدرت کشور به قدری افزون می شود که کسی آن را تهدید نمی کند و همیشه صلح برقرار است، بدین ترتیب تهدیدی متوجه آن کشور نخواهد شد.

معاون هماهنگ کننده ارتش جمهوری اسلامی تصریح کرد: برای قوی شدن در ابعاد مختلف، باید از نیروی انسانی توانمند برخوردار باشیم. تربیت نیرو باید متناسب با ارزش های خودمان باشد، علاوه بر آن باید تجهیزات مناسب نیز داشته باشیم. در همین راستا امام راحل در ابتدای انقلاب فرمودند که مجهز باشیم. این به معنای خرید تجهیزات از دیگران نیست، بلکه باید توانایی ساخت و تولید آن را داشته باشیم.

دریادار سیاری ادامه داد: درست است که ارتش دارای هفت دانشگاه است، اما ارتباط با دانشگاه های دیگر الزامی است.

معاون هماهنگ کننده ارتش ارتش جمهوری اسلامی گفت: برای اینکه به این توانمندی و توان بازدارندگی برسیم و تهدید را از کشور دور کنیم، باید مطابق علم روز پیش رویم تا با تهدید روز مقابله کرد. رهبر انقلاب فرمودند باید با مراکز علمی کشور ارتباط مستمر داشته باشید تا پیشرفت کنید. زمانی که بنده فرمانده نیروی دریایی بودم با بیش از ۲۰ دانشگاه ارتباط داشتیم.

دریادار سیاری با بیان اینکه همواره در تمام نیروهای مسلح و ارتش تلاش بر برقراری ارتباط مراکز صنعتی با دانشگاه است، توضیح داد: این ارتباط برقرار شده است و در تمامی حوزه هایی که در تفاهم نامه امروز ذکر شده با مرکز تحقیقات علمی همکاری خواهیم کرد.

وی افزود: جای خرسندی است که با این تفاهم نامه و نقشه راه در همه حوزه ها بتوانیم همکاری کنیم و پیش برویم و به نقطه ای برسیم که جایگاه کشور است. ما مردمی هستیم که همواره در طول تاریخ فرهیخته و اهل علم و دانش بوده ایم و علم از ایران به کشورهای دیگر دنیا نشر یافته است.

معاون هماهنگ کننده ارتش خاطرنشان کرد: امید است به این جایگاه برسیم و از تحریم ها هم استفاده کنیم؛ چرا که هنگام فشار، خلاقیت و ابتکار هم افزایش می یابد.

وی با تاکید بر اینکه در همه حوزه های ذکر شده در تفاهم نامه باید با برنامه پیش برویم، ادامه داد: امید است با این تفاهم نامه همکاری ارتش و مراکز علمی با سرعت پیش رود. 

تفاهم نامه همکاری امروز یکشنبه در ۱۵ بند بین امیر دریادار حبیب الله سیاری معاون هماهنگ کننده ارتش جمهوری اسلامی و وحید احمدی مشاور  وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و رییس مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور امضا شد.  

همکاری مشترک در زمینه آینده نگاری بر اساس اولویت های علمی و فناورانه ارتش، همکاری مشترک در زمینه دیده بانی و رصد علم و فناوری در حوزه های تخصصی ارتش و همچنین پیاده سازی استراتژی های مدیریت دانش و مستند سازی تجارب سازمانی در ارتش از جمله محورهای این تفاهم نامه همکاری بین طرفین است.

همچنین همکاری مشترک در زمینه ترویج علم و برگزاری دوره دکترای مشترک، پسادکترا، بورس تحصیلی و فرصت های مطالعاتی و همکاری دو زمینه جذب و بهره برداری از نخبگان مرتبط دو قالب طرح های کسری خدمت و جایگزین خدمت سربازی از جمله محورهای این تفاهم نامه است.

از دیگر محورهای تفاهم نامه می توان به همکاری مشترک در زمینه تدوین و به روزرسانی اسناد راهبردی علم و فناوری ارتش در زمینه های مورد نیاز و همچنین انجام نظارت و داوری فعالیت های علمی و پژوهشی از جمله طرح های پژوهشی، کتب، مقالات بر اساس اولویت ها، اهداف و ضوابط طرفین اشاره کرد.

همکاری مشترک در زمینه برگزاری دوره های آموزشی، نشست های تخصصی، کارگاه ها، همایش ها و جلسات اندیشه ورزی و کرسی ها به میزبانی طرفین در زمینه های مورد توافق، همچنین همکاری در زمینه بررسی امکان عضویت کارکنان دانشی ارتش در گزوه های پژوهشی مرکز تحقیقات علمی و تبادل و بهره برداری از ظرفیت علمی اعضا هیات علمی و پژوهشگران در زمینه های آموزشی و پژوهشی در سطوح مختلف سازمانی و ملی دیگر محورهای گنجانده شده در این تفاهم نامه است.

استفاه از ظرفیت علمی دایمی و وابسته برای ارایه خدمات مشاوره ای مورد نیاز ظرفیت، طراحی و تهیه سامانه های نرم افزاری مورد نیاز، بسترسازی مرکز تحقیقات برای تسهیل مشارکت انجمن های علمی با ارتش، استفاده از تجهیزات، امکانات و ظرفیت های علمی و اجرایی طرفین همچون کتابخانه و منابع دیجیتالی بر اساس ضوابط برای پیشبرد اهداف مورد نظر از دیگر محورهایی است که قرار است ارتش و مرکز تحقیقات علمی با هم همکاری کنند.

هدف این تفاهم نامه گسترش همکاری مشترک دانشی، علمی، پژوهشی و آموزشی در حوزه های ذکر شده است. به گفته معاون هماهنگ کننده ارتش، این تفاهم نامه در محورهای خود به برنامه های دیگر تبدیل می شود.
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر