۲۳ دی ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۳
کد خبر: ۵۶۰۱۸
سومین نشست کارگروه امداد و نجات پدافند غیرعامل استان گیلان با حضور مهدی ولی‌پور مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان گیلان، محمدحسین شاهکویی مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری گیلان و اعضاء کارگروه امداد و نجات پدافند غیرعامل در محل جمعیت هلال احمر استان برگزار شد.
به گزارش خبرنگار پایداری ملی از گیلان، در ابتدا مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان گیلان با اشاره به لزوم فراگیر کردن آموزش بیان کرد: پدافند غیرعامل به معنای مصونیت سازی و هدف از آن کاهش آسیب ها و افزایش بازدارندگی ها در مقابل تهدیدها است که باید در جهت مقابله با حوادث و سوانح و ارتقای تاب آوری جامعه، آموزش را در همه اقشار نهادینه کنیم.

رئیس کارگروه امداد و نجات پدافند غیرعامل استان گیلان اولین هدف پدافند غیرعامل را بازدارندگی دانست و گفت: در جهت کاهش آسیب پذیری ها، همه اهداف باید به ارتقای پایداری ملی و تسهیل در مدیریت بحران منجر شود.

ولی پور افزود: پدافند غیرعامل باعث تسهیل مدیریت بحران و کاهش آسیب های جانی و مالی و حفظ زیر ساخت ها می شود و در صورت اقدامات پدافند غیرعامل در مقابل تهدیدات ضمن آمادگی کامل باعث کاهش آسیب و افزایش ایمنی خواهد شد.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر یکی از مخاطرات درگیر استان گیلان را تغییرات اقلیمی دانست و گفت: از آنجا که تغییرات اقلیمی تاثیر بسزایی بر روی کره زمین دارد، پارامترهای اقلیمی موثر بر این پدیده، کشور و از جمله استان را درگیر ساخته است.

رئیس کارگروه امداد و نجات شورای پدافند غیرعامل استان گیلان اذعان داشت: با توجه به اهمیت اسکان و جانمایی آن ها برای آسیب دیدگان مناطق حادثه خیز و سروسامان دادن به امور زندگی روز مره مردم و بهینـه سـازی و به سامان نمودن زندگی آن ها در مواقع بحرانی، برنامه ریزب برای پیشبینی اسکان اضطراری نقاط امن در کلانشهر رشت از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

ولی پور با اشاره به موضوع اسکان اضطراری در شرایط بحرانی از منظر پدافند غیرعامل گفت: موضوع اسکان اضطراری تابعی از متغیرهای متفاوت و پیچیده است که از عوامل اقتصادی، اجتماعی، سیاسی، محیطی تأثیر می پذیرد و تأمین سر پناه مناسب برای آسیب دیدگان چه در حوادث طبیعی و چه در حوادث انسان ساز به بهبود روحیه آنان کمک خواهد کرد.

وی با تاکید بر لزوم توجه به موضوعات شناسایی نقاط امن و حوزه های زیرساختی استان از منظر پدافند غیرعامل قبل از وقوع هر حادثه ،اظهار داشت: بر این اساس باید مقوله پیشگیری را مدنظر قرار دهیم و سپس با اقدامات لازم شدت حوادث را کاهش داده تا شاهد رخدادهای بعد از آن نباشیم.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان گیلان ضمن اشاره به نیازسنجی امدادی در شرایط بحرانی خاطر نشان کرد: با همکاری و تعامل فی مابین دستگاه‌های اجرایی و شناسایی منابع هر دستگاه می توانیم بسترهای لازم زیرساختی را در حوزه پدافند غیرعامل تقویت کنیم.

در ادامه مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری گیلان بیان کرد: اداره کل پدافند غیرعامل استانداری گیلان در راستای تقویت زیرساخت های استان، اجرای کاهش آسیب پذیری و آمادگی برای مقابله با بحران ها اهتمام و برنامه ریزی می نماید.

شاهکویی با اشاره به آمادگی دستگاه ها در شرایط مختلف اذعان داشت: طراحی و پیش بینی تجهیزات و امکانات جستجو و نجات و بروز ‌رسانی در شرایط اضطراری ناشی از تهدیدات و اقدامات نظامی دشمن در سطح استان باید با نظارت بر اجرای دستور العمل‌های ابلاغی به منظور کنترل و هدایت سازمان‌ها و دستگاه‌ها انجام پذیرد.

دبیر شورای پدافند غیرعامل استان گیلان با اشاره به اهمیت برنامه ریزی و آموزش در کارگروه امداد و نجات پدافند غیرعامل استان خاطرنشان کرد: استفاده از تمام ظرفیت های سازمان یک ضرورت محسوب می شود و باید با برگزاری کارگاه ها، همایش ها، تولید محتوا و آموزش های لازم در این حوزه فرهنگ سازی کنیم.

گفتنی است؛ در ابتدای این نشست اعضاء کارگروه امداد و نجات شورای پدافند غیرعامل استان گیلان گزارشات دستگاه های مطبوع خود را در جلسه ارائه نمودند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر