۰۱ دی ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۶
کد خبر: ۵۵۵۰۴
کاخ الیزه اکنون معتقد است که تلاش‌هایش برای میانجیگری میان واشنگتن و تهران با شکست روبرو شده است.
به گزارش پایداری ملی به نقل از خبرگزاری فارس، دولت فرانسه به این نتیجه رسیده که تلاش‌های برای وساطت میان واشنگتن و تهران با شکست روبرو شده است.

«امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه برای بیش از دو ماه در تلاش بود تا دیداری میان رؤسای جمهور ایران و آمریکا ترتیب دهد و دو طرف را به توافق هسته‌ای و تلاش برای کاستن از تنش‌ها، متعهد کند، اما این رایزنی‌ها بی‌نتیجه ماند.

یک منبع دیپلماتیک در این مورد به لوموند گفته است: «یک فضای دو تا سه ماهه از تابستان تا نیمه نوامبر (اواخر آبان) وجود داشت. این فضا اکنون بسته شده است.»

به گفته این منبع، نزدیک شدن انتخابات مجلس شورای اسلامی در ایران و انتخابات ریاست‌جمهوری در آمریکا، اوضاع را بیش از پیش پیچیده کرده است.

لوموند نوشته است که برخی از کارشناسان معتقدند که از ابتدا هم روشن بود که این تلاش‌ها به نتیجه نمی‌رسد.

 بر اساس طرح پیشنهادی ماکرون، تحریم‌های ایران در ازای بازگشت تهران به توافق هسته‌ای و اعلام تعهد به چارچوبی برای فعالیت‌های موشکی و منطقه، کاهش می‌یافتند.

«امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه تابستان امسال در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد به «حسن روحانی» رئیس‌جمهور ایران گفته است که «برای رقص تانگو، دو نفر لازم است» و پاسخ شنیده است که «مذهبی‌ها تانگو نمی‌رقصند».

با این وجود،تلاش‌های ماکرون «به شکلی مثبت» مورد استقبال ایران قرار گرفته و تهران «گفت‌وگوهایی فشرده» با پاریس داشته، هرچند که شرایط موافقت با طرح فرانسه وجود نداشته است.

یکی از دلایل شکست تلاش های دولت فرانسه این بود که پاریس پیچیدگی‌های سیاست داخلی ایران و ساز و کار تصمیم‌گیری در جمهوری اسلامی را نادیده گرفته بود. 

 ظاهرا ماکرون بر خلاف گذشته دیگر از روابط چندان گرمی با «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا ندارد.

اختلافات میان ترامپ و ماکرون اخیرا بعد از نشست گروه ۲۰ در لندن بیش از پیش شدت گرفت، تا جایی که رئیس‌جمهور آمریکا در نشستی به شدت از ماکرون انتقاد کرده و از او با عناوین توهین‌آمیزی چون «کوتوله» و «موی دماغ» یاد کرده است.
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر