۱۷ شهريور ۱۳۹۲ - ۱۸:۳۴
کد خبر: ۵۲۹۱
هشدار به کاربران اینترنت ؛
افشاگری‌های تازه مامور سابق آژانس امنیت ملی آمریکا نشان می‌دهد حساب‌های بانکی، ایمیل‌ها، سوابق پزشکی، اسرار تجاری، و… مردم نیز از گزند نهادهای اطلاعاتی آمریکا در امان نیستند.
به نقل از یونایتدپرس، اسناد جدید افشا شده از سوی ادوارد اسنودان، مامور سابق آژانس امنیت ملی آمریکا نشان می‌دهد اطلاعات حساب‌های بانکی، سوابق پزشکی بیماران، اسرار تجاری، جست‌وجوهای تحت وب‌کاربران، چت‌های اینترنتی،‌تماس‌های تلفنی ثابت و همراه و به طور کلی هر آنچه از طریق اینترنت و مخابرات صورت می‌گیرد از سوی سازمان‌های جاسوسی آمریکا تحت کنترل هستند و داده‌های رمزگذاری شده نیز کمکی به مصونیت کاربران نکرده‌اند.

براساس این رسوایی، آژانس امنیت ملی آمریکا از سال ۲۰۰۰ اطلاعات دیجیتالی صدها میلیون نفر را هک کرده‌اند و این در حالی است که همواره به کاربران اطمینان داده شده است که حریم شخصی آنها از گزند نهادهای اطلاعاتی آمریکا در امان هستند!

در این گزارش همچنین آمده که فقط در سال ۲۰۱۳ آمریکا ۲۵۰ میلیون دلار بودجه به پروژه قفل‌شکنی و رمزگشایی اطلاعات اختصاص داده و در این راه از ده‌ها ابر رایانه برای تسریع در کارها استفاده کرده است. این جاسوسی‌ها تنها منحصر به کاربران آمریکایی نبوده و همه افرادی که در اقصی نقاط جهان از اینترنت استفاده می‌کنند را در برمی‌گیرد!

آژانس امنیت ملی آمریکا برای پیشبرد امور در این زمینه از همکاری شرکت‌های بزرگ فناوری آمریکا و همین طور موسسات ارائه دهنده خدمات اینترنت نیز بهره‌مند شده است. برخی از این شرکت‌ها «مجبور» به ارائه کلیدهای اصلی رمزگذاری خود به آژانس امنیت ملی آمریکا شده‌اند و برخی از آنها هم روش‌های مخفیانه‌ای را در سرویس‌های تحت وب خود گنجانده‌اند تا ماموران اطلاعاتی آمریکا بتوانند اطلاعات مورد نظر را بررسی و حریم شخصی کاربران را نقض کنند.

در اسناد تازه افشا شده اسنودان نام شرکت‌های همکار با آژانس امنیت ملی آمریکا افشا نشده، اما وی قبلا از همکاری‌های گسترده فیس‌بوک، مایکروسافت، یاهو، اپل، گوگل و… با این آژانس پرده برداشته بود.

از نکات جالب توجه در مورد عملکرد آژانس امنیت ملی آمریکا هک کردن رایانه‌های هدف برای مطالعه و بررسی پیام‌های رد و بدل شده قبل از رمزگذاری آنهاست. سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا حتی از سایت‌ها و خبرگزاری‌های مختلف خواسته بودند اگر اخباری در این زمینه دارند، هرگز دست به انتشار آنها نزنند. زیرا در این صورت افراد و سازمان‌های هدف روش‌های رمزگذاری و ارتباطی خود را تغییر داده و آژانس امنیت ملی آمریکا مجددا مجبور به تلاش برای هک کردن آنها خواهد شد. نکته دیگر اینکه دولت انگلیس نیز در این جاسوسی‌ها همکاری‌های تنگاتنگی با دولت اوباما دارد و به این مسئله در افشاگری‌های قبلی اسنودان نیز اشاره شده بود.

آژانس امنیت ملی آمریکا پس از رمزگشایی از اطلاعات خصوصی مردم این حق را برای خود قائل است که این اطلاعات را برای هر مدتی که دوست دارد ذخیره کند. اطلاعات مذکور در اختیار چند کشور «دوست» دیگر و از جمله کانادا، استرالیا و نیوزیلند نیز قرار می‌گیرد!

گفتنی است ایالات متحده آمریکا تلاش‌های زیادی کرده تا اسنودان را که اکنون از روسیه پناهندگی سیاسی گرفته به کشورش بازگرداند اما موفق نشده است. در همین رابطه سفیر آمریکا در روسیه روز جمعه اعلام کرد تلاش‌های دیپلماتیک کشورش برای دیدار با اسنودان هم به نتیجه نرسیده است. اسناد افشاء شده طی چند روز گذشته نشان می‌دهد کاخ سفید حتی اقدام به شنود مکالمات تلفنی روسای‌جمهور برخی کشورها از جمله برزیل و مکزیک کرده است.

«دیلما روسف» رئیس‌جمهور برزیل یکی از این افرادی است که روز جمعه پس از برگزاری نشست گروه ۲۰ در روسیه اعلام کرد، تا زمانی که اوباما درباره این رسوایی توضیح ندهد، حاضر به دیدار با او نخواهد شد.

به نوشته یورو نیوز، اوباما نیز قول داد تا روز چهارشنبه درباره این رسوایی به خانم «روسف» توضیح دهد!ناظران حوزه فناوری اطلاعات هشدار داده‌اند که کاربران اینترنت در جهان مراقب باشند چرا که جاسوسان آمریکا در کمین هستند که از اطلاعات خصوصی آنها استفاده کنند.

 

 

 کیهان


گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر