۰۶ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۰
کد خبر: ۵۲۳۹۳
جزئیات طرح تشکیل سازمان پدافند غیرعامل که چندی پیش در مجلس شورای اسلامی اعلام وصول شد، منتشر گشت.
به گزارش خبرنگار پایداری ملی،  چندی پیش طرح تشکیل سازمان پدافند غیرعامل در مجلس شورای اسلامی اعلام وصول شد. بخشی از متن این طرح که سایت مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی بارگذاری کرده است، بدین شرح است:

سازمان پدافند غیرعامل کشور در سال ۱۳۸۲ به منظور مصون سازی زیرساخت های حیاتی، حساس و مهم فعالیت خود را آغاز نموده و اساسنامه این سازمان در سال ۱۳۹۳ به تصویب مقام معظم فرماندهی کل قوا رسیده است. 

در راستای تحقق تدبیر معظم‌له و با توجه به اهمیت روزافزون موضوعات مرتبط با پدافند غیرعامل و همچنین تحولات فناورانه و تهدیدات نوین دشمن، و ضرورت ایجاد هماهنگی بین دستگاه های اجرایی کشور و لشکری و رعایت الزامات پدافند غیرعامل در طرح‌ها و پروژه‌های حیاتی و حساس و مهم کشور طرح تشکیل سازمان پدافند غیرعامل برای طی تشریفات قانونی با قید دو فوریت تقدیم می گردد:

ماده واحده- در راستای تحقق تدابیر مقام معظم فرماندهی کل قوا و در اجرای سیاستهای کلی نظام در حوزه پدافند غیرعامل کشور و به منظور ارتقای بازدارندگی،کاهش آسیب پذیری، تداوم فعالیت های ضروری، ارتقای پایداری و افزایش تاب آوری ملی در زیرساخت های حیاتی، حساس و مهم در برابر انواع تهدیدات نظامی، زیست فناوری، سلاح های نامتعارف نظیر هسته ای ، میکروبی، زیستی، شیمیایی و سایبری (رایانیکی) دشمن ، «سازمان پدافند غیرعامل» در تابعیت ستاد کل نیروهای مسلح تشکیل می‌گردد.

تبصره ۱ سازمان پدافند غیرعامل دارای شخصیت حقوقی و مالی مستقل بوده و بر اساس قوانین و مقررات نیروهای مسلح و سایر قوانین موضوعه کشور اداره می گردد.

تبصره ۲ کمیته دائمی پدافند غیرعامل به‌عنوان بالاترین مرجع تصمیم‌گیری در سطح ملی و قلمرو جمهوری اسلامی ایران با اعضای زیر تشکیل می گردد:

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح (رئیس)، وزیر کشور، وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، وزیر نفت، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست  خارجی مجلس شورای اسلامی، دادستان کل کشور، معاون عملیات ستاد کل نیروهای مسلح، رئیس سازمان بسیج مستضعفین، رئیس سازمان غیرعامل (دبیر)

تبصره ۳ مصوبات کمیته با تایید رئیس کمیته و ابلاغ رئیس جمهور برای تمامی دستگاه های کشوری و لشکری لازم الاجراء است. نحوه ابلاغ مصوبات و وظیفه کمیته دائمی در اساسنامه تعیین می گردد.

تبصره 4 دولت مکلف است هزینه اجرای طرح های پدافند غیرعامل دستگاه های  اجرایی را در لوایح بودجه سنواتی پیش بینی کند.

تبصره ۵  طرح های پدافند غیر عامل بخش غیردولتی (عمومی و خصوصی) تحت نظارت سازمان غیرعامل کشور تهیه و اجرا می شود  و هزینه‌های آن با تایید سازمان مذکور به عنوان هزینه قابل قبول مالیاتی محسوب می گردد.

تبصره ۶ اساسنامه سازمان توسط ستاد کل نیروهای مسلح و با همکاری وزارتخانه‌های کشور و دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و سازمان برنامه و بودجه حداکثر ظرف مدت سه ماه تهیه و به تصویب مقام معظم فرماندهی کل قوا می رسد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر