۱۳ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۹:۱۵
کد خبر: ۴۹۹۴۹
فرماندار بندرعباس با خاطرنشان کردن مضرات سمپاشی علیه هجوم ملخ گفت: در مبارزه غیر شیمیایی بهترین راه، استفاده از ظرفیت نیروی مردمی و ایجاد انگیزه در بین آنها برای مبارزه در روستاها است.
به گزارش پایداری ملی و به نقل از روابط عمومی فرمانداری شهرستان بندرعباس، عزیزاله کناری در خصوص هجوم ملخ  به تشریح علل راهکار خرید تضمینی ملخ زنده پرداخت.

کناری اظهار داشت: ما با مشکلی بنام حمله ملخ مواجه هستیم که ریزش بالایی و قدرت رشد و تکثیر بسیار بالایی دارند. ملخ  در مدت زمان ۲۰ روز مجدد تکثیر شده و هر ملخ تبدیل به حدود ۳۰۰ ملخ خواهد گردید.
وی در ادامه افزود: این ملخ ها قدرت پروازی بسیار بالایی دارند و حدود ۳۰۰ کیلومتر در هر مرحله می توانند پرواز کنند و به اندازه وزن خود تغذیه کرده و خسارات زیان آوری را  به مراتع ، مزارع و باغات وارد خواهند کرد.


فرماندار بندرعباس بیان داشت: حال راهکار این است که با این آفت یا مبارزه شیمیایی صورت گیرد و یا غیر شیمیایی. در مبارزه شیمیایی با سم پاشی دستی در سطوح کوچک و سم پاشی ماشینی و هوایی در سطوح بالاتر آن هم با صعب العبور بودن مسیر ها  صورت می گیرد و مشکلاتی از قبیل آلوده شدن محیط زیست ، دام و حشرات مفید در طبیعت را به همراه دارد.

این مقام مسئول عنوان کرد: از دیگر مشکلات مبارزه شیمیایی مقاوم کردن بسیاری از آفات بعدی در کشاورزی است.

عزیزاله کناری گفت: از دیگر مشکلات مبارزه شیمیایی کمبود و دسترسی به امکانات ، تجهیزات و عوامل اجرایی گسترده  بیش از حد مزارع و مراتع و همچنین هزینه بالای ریالی مبارزه شیمیایی و مشکلات بلند مدتی که از لحاظ سلامتی برای افراد ایجاد خواهد شد است.

فرماندار بندرعباس بیان کرد: اما در مبارزه غیر شیمیایی بهترین راه استفاده از ظرفیت نیروی مردمی و ایجاد انگیزه در بین آنها برای مبارزه  در روستاها است و با بررسی انجام شده و بیکاری فعلی بخشی از روستائیان  این ایده را استاندار محترم هرمزگان تائید  نمودند و فرمانداری بندرعباس با دستور ایشان طرح را شروع کرده اند.

نماینده عالی دولت در شهرستان تصریح کرد: با حذف مبارزه شیمیایی ، سلامتی افراد به خطر نخواهد افتاد و مشکلاتی مانند بیماریهای پوستی بوجود نخواهد آمد.

کناری اظهار داشت: در کل استان این طرح اجرا خواهد شد و حسب دستور استاندار محترم هرمزگان این طرح دنبال و مدیریت می شود و قرار است هزینه جمع آوری ملخ های زنده از محل صرفه جویی مربوط به مبارزه شیمیایی پرداخت گردد.

وی گفت: با بررسی انجام شده این حشره  دارای مواد پروتئینی بسیار بالا و مواد اولیه خوبی برای تولید خوراک دام و آبزیان می تواند باشد و جلساتی را با کارخانجات مرتبط با خوراک دام برگزار کرده ایم و پس از جمع آوری به آنها تحویل خواهیم داد.

فرماندار بندرعباس بیان داشت: در حال حاضر با وجود زمان بیکاری برای جمعیت بخش بسیاری از روستائیان و درآمد بسیار کم آنان و وجود نیروی کار آماده فعالیت در روستاها و غنی بودن این حشره از لحاظ غذایی و پروتئینی ایده جمع آوری ملخ ها توسط روستائیان گرامی داده شده است.

این مقام مسئول عنوان کرد: برای اینکه  مطمئن شویم در جمع آوری ملخ ها از مواد شیمیایی استفاده نمی گردد  تاکید کردیم ملخ ها را زنده جمع آوری و تحویل داده و برای اطمینان و دسترسی آسان،  دهیاران را مسئول دریافت ملخ ها قرار دادیم تا دهیاران برای تحویل ملخ ها هر کیلو ۱۰۰۰ تومان دریافت و کیلویی ۸۰۰۰ تومان نیز سهم کسانی است که ملخ را جمع آوری می کنند.

عزیزاله کناری در پایان گفت: ملخ ها معمولا شب ها بر روی درخت ها و یا بوته ها می نشینند و حرکتی ندارند و می توان به راحتی آنها را جمع آوری کرد و هر فرد روستایی که بیشترین میزان را جمع آوری کند از آن تقدیر خواهد گردید.


گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر