۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۹:۲۰
کد خبر: ۴۹۱۷۹
اگر چه انتظار می‎رفت قانون پیش‎فروش ساختمان راهکاری مناسب برای کاهش مشکلات در بخش خرید مسکن باشد اما به گفته انبوه‎سازان نبود زیرساخت‎های مورد نیاز قانون پیش‎فروش موجب ایجاد تعارض با برخی قوانین موجود و در نهایت اجرایی نشدن کامل این قانون تا به امروز شده است.

به گزارش پایداری ملی، هزینه بالای ساخت و ساز و از سویی رشد اقتصادی پایین در سال‎های اخیر موجب شده تا قدرت خرید مردم در بحث خرید ساختمان به شدت کاهش یابد و خرید مسکن برای قشرهای مختلف جامعه به رؤیایی غیرقابل دسترسی تبدیل شود.

در این میان یکی از راه‎حل‎هایی که می‎توانست بخشی از مشکلات مربوط به خرید مسکن را رفع کند پیش‎فروش واحدهای مسکونی برای افرادی که قادر به پرداخت تمام بهای یک واحد مسکونی به صورت یکباره نبودند، بود.

از این رو تعداد زیادی از افراد جامعه به امید خانه‎دار شدن به پیش‎خرید واحدهای مسکونی پرداختند تا بهای یک مسکن را طی یک یا چند سال و بخشی از آن را با وام پرداخت کنند.

اگر چه انتظار می‎رفت پیش‎فروش یک راه حل مناسب برای خانه‎دار شدن مردمی که با افزایش قیمت مسکن مواجه بودند، محسوب شود اما سال‎هاست که شاهد مشکلات فراوان و حتی پرونده‎های قضایی مربوط به پیش‎فروش ساختمان به مراکز قضایی هستیم برای کاهش مشکلات به وجود آمده در پیش‎فروش ساختمان، سال 1389 قانونگذاران، قانون پیش‎فروش را تدوین و تصویب کردند.

در این قانون به صراحت اعلام شد پیش فروشنده باید احداث یا تکمیل واحد ساختمانی با ویژگی‎های مشخص را در زمین معین شده به صورت آپارتمان انجام داده و آن را به پیش خریدار که مالک رسمی و آتی آپارتمان است تحویل دهد طبق همین قانون تمام مراحل باید در دفاتر اسناد رسمی انجام شود و عقد قرارداد و قولنامه‎ی صرف در بنگاه‎ها و مشاوران املاک کافی نیست.

با این وجود شنیده‎ها حاکی از آن است انبوه‎سازان چندان تمایلی برای حضور در دفاتر اسناد رسمی ندارند به گفته برخی انبوه‎سازان به دلیل نبود زیرساخت‎های مورد نیاز قانون پیش‎فروش ساختمان شاهد تعارض با برخی قوانین موجود هستیم که همین امر موجب شده این قانون تا به امروز نتواند به خوبی اجرا شود.

*وجود ابهامات و نقص‎های فراوان در قانون پیش‎فروش ساختمان

به گفته دبیر انجمن انبوه‎سازان گلستان سیر تولید یک مسکن از ابتدا تا انتها سیر طولانی است، اخذ مجوزهای فراوان از ارگان‎های مختلف و از سویی هزینه‎های بالای اخذ مجوزها موجب طولانی و هزینه بر شدن تولید یک مسکن در کشور شده است با این وجود خریدارها و انبوه‎سازان در بسیاری موارد قراردادها را به صورت رسمی در دفترخانه‎ها ثبت می‎کنند.

صالحی با اشاره به نبود زیرساخت‎های لازم برای اجرایی شدن قانون پیش‎فروش ساختمان از گرگان اظهار کرد: تمام مسوولان در جریان هستند که قانون پیش فروش در حال حاضر قابلیت اجرایی ندارد به عنوان مثال بیمه‎نامه تنظیم کیفیت زیرساخت‎هایی لازم دارد که هنوز چهارچوب اولیه آن از بیمه مرکزی ابلاغ شده است یا شناسنامه فنی که شهرداری نسبت به صدور آن اقدام می‎کند شناسنامه فنی و ملکی که در قانون پیش‎فروش ذکر شده است، نیست.

وی با بیان اینکه قانون پیش‎فروش دارای نقص و ابهامات زیادی است افزود: در سال 1392 این قانون برای اصلاحات به مجلس شورای اسلامی رفت اما بعد از بررسی و ابلاغ مجدد آیین‎نامه، شاهد نقص‎های فراوانی بودیم که قابلیت اجرایی آن را فراهم نمی‎کند.

دبیر انجمن انبوه‎سازان گلستان خاطرنشان کرد: در قانون پیش‎فروش باید حقوق و منافع همه رعایت شد در این صورت شاهد مشکلات به وجود آمده در بحث پیش‎فروش نخواهیم بود.

*عدم تمایل انبوه‎سازان برای حضور در دفاتر اسناد رسمی

رئیس کانون سر دفترداران گلستان نیز در خصوص عدم تمایل حضور مالک و پیش خریدار ساختمان در دفاتر اسناد رسمی گفت: قانون پیش‎فروش ساختمان مصوب سال 1389 مجلس شورای اسلامی از جمله قوانین مدون در راستای حفظ منافع شهروندان است، در پروسه تنظیم سند پیش‎فروش آنچه در خارج دفاتر اسناد رسمی و در بنگاه‎های املاک اتفاق می‌افتد در حد مذاکرات اولیه است اگر طرفین به دفاتر اسناد رسمی مراجعه و مدارک مسند ماده چهار قانون پیش‎فروش را ارائه کنند دفاتر رسمی با فراغ بال اقدام به تنظیم سند می‎کنند و هیچ مشکلی وجود ندارد.

محمدمهدی معصومی با بیان اینکه تداخلاتی بین بیمه‎ها و نظارت سازمان نظام مهندسی و شهرداری وجود داشت، افزود: در آخرین جلسه کارگروه متشکلی از انبوه‎سازان، نمایندگان بیمه ایران، نظام مهندسی و شهرداری قول مساعد داده شد تا تنظیم سند در دفاتر اسناد رسمی اتفاق بیفتد اما به لحاظ عدم رجوع پیش فروشنده و پیش خریدار به دفاتر اسناد رسمی، تنظیم سند اتفاق نمی‎افتد.

وی گفت: هزینه تنظیم سند در دفاتر اسناد رسمی حداکثر 200 هزار تومان است مطابق ماده چهار قانون پیش‌فروش، استعلامات مورد نیاز برای سند رسمی مالکیت شامل برگه شناسایی فنی ساختمان، بیمه‎نامه عیوب پنهان است که این موارد موجب شده تا تمایلی برای تنظیم سند در دفاتر رسمی وجود نداشته باشد.

*بیمه‎نامه تنظیم کیفیت در گلستان قابل صدور است

رئیس کانون سردفترداران گلستان با بیان اینکه تمام هم و غم قانون جلوگیری و پیشگیری از جرم است، افزود: وقتی ملکی در دفاتر رسمی ثبت شود به لحاظ شناسنامه کمی یک ملک محسوب می‎شود اینکه گفته می‎شود بیمه‎نامه تنظیم کیفیت در استان ارائه نمی‎شود درست نیست چرا که در استان‎های فارس، خراسان‎رضوی، مرکزی، آذربایجان و ...این بیمه‎نامه و تنظیم سند پیش‎فروش در دفاتر اسناد رسمی اتفاق می‎افتد در گلستان تاکنون کسی برای اخذ بیمه نامه تنظیم کیفیت مراجعه نکرده است.

معصومی بیان کرد: وقتی بیمه‎نامه تنظیم کیفیت در دیگر استان‎های کشور ارائه می‎شود بدون تردید در استان ما نیز اجرایی خواهد بود، در آخرین جلسه کارگروه، مدیر کل بیمه ایران گلستان اعلام کردند بیمه نامه تنظیم کیفیت قابل صدور است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر