۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۹:۰۰
کد خبر: ۴۸۴۵۹
رئیس سازمان انرژی اتمی گفت:‌ چنانچه طرف مقابل ملتزم به انجام تکالیف خود نباشد، ایران براساس شرایط، تصمیمات مقتضی را خواهد گرفت.
به گزارش پایداری ملی، علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی در حاشیه جلسه هیأت دولت اظهار داشت:‌ خروج از برجام برای مان مطرح نیست، بلکه در چارچوب برجام و حقوقی که برای مان مصرح شده، چنانچه طرف مقابل ملتزم به انجام تکالیف خود نباشد، ایران براساس شرایط تصمیمات مقتضی را خواهد گرفت.

‌رئیس سازمان انرژی اتمی تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران با سیاست هوشمندانه خود توانست به صورت مؤثر رفتار نفاق‌گونه دولت آمریکا را در سطح افکار جهان نشان دهد. پیش از این آمریکا ادعا می کرد که اهل مذاکره نیست اما با ورود ایران در مذاکره و برجام،‌ این ادعا بی اساس بود.

وی ادامه داد: 14 گزارش از سازمان انرژی اتمی تصریح کرده که ایران به تعهداتش پایبند بوده است. بعدها صحبت‌های دیگر ی بود که ایران در کشورهای دیگر دخالت می‌کند و ان را به برجام ربط دادند درحالی که به برجام ربطی نداشت. سپس مسائل موشکی را مطرح کردند که در قصطعنامه ۲۲۳۱ این موضوع تبیین شده بود.

صالحی اظهار کرد: زمانی که این مطالب را پشت هم قرار می دهیم، ایران پس از آنکه از برجام خارج شد، آمریکا در چنین روزی قصد داشت ما را در دام خود بیندازند و ما در زمین بازی خود قرار دهد تا رفتار ما را مدیریت کند که ایران با صبر راهبردی توانست رفتار منافق گونه آنها را بی تأثیر کند.

وی بیان کرد: ایران توانست در افکار عمومی جهان مظلومیت خود را نشان دهد و ظالمیت دولت آمریکا را در افکار عمومی جهان جا بیندازد.

صالحی اظهار کرد: دولت آمریکا بنیانگذار سازمان ملل است اما این کشور مصوبه سازمان ملل را از طریق خروج از برجام، بلااثر می کند. همه این ها گویاست که دولت امریکا تلاش می کند تا ایران را برای اتخاذ شیوه ای تحریک کند که مورد انتظاراست اما جمهوری اسلامی ایران با درایت، هوشمندی و صبوری دست امریکا را رو می کند.

وی بیان کرد: همانطور که رئیس جمهور اعلام کرد، از امروز آب سنگین و اورانیوم تولید شده در کشور به فروش نخواهد رسید. این بدان معنا است که دیگر ملزم به رعایت سقف ۳۰۰ کیلو برای اورانیوم غنی شده ۳.۶۷ و همچنین سقف ۱۳۰ تن برای آب سنگین نیستیم و دیگر التزامی به رعایت این سقف‌ها نداریم.

رئیس سازمان انرژی اتمی تصریح کرد: در حقیقت پیام سخنان رئیس جمهوری این بود که دیگر خود را ملزم به رعایت این سقف‌ها برای ۶۰ روز نمی‌دانیم حال اگر در این ۶۰ روز طرف مقابل توانست نظر جمهوری اسلامی را تأمین کند، جمهوری اسلامی ایران نیز راه را باز گشته تا به جایی که امروز در آن قرار دارد بازگردیم. اما اگر آنها کماکان بخواهند بر بدعهدی خود و عدم التزام به تکالیفی که در برجام تصریح شده عمل کنند، جمهوری اسلامی گام‌های بعدی را خواهد برداشت.

وی بیان کرد: براساس صحبت های امروز رئیس جمهور مبنی بر اینکه براساس بند 26 برجام، اگر ایران تشخیص دهد که طرف مقابل نسبت به تعهداتش درست عمل نکند، می تواند بخشی از برجام را عدم پایبندی را اعلام و آن تعلیق کند و بتواند رفتار طرف مقابل را مورد ارزیابی قرار دهد.

رئیس سازمان انرژی اتمی تصریح کرد: براساس بند 26 برجام، حق ایران است. درواقع باید توازنی بین تکلیف ها و حقوق باشد و نمی توان به تکالیف عمل کرد، اما از حقوق برخوردار نباشیم و بخشی از حقوق ما را زیر سوال ببرند. فروش اروانیوم غنی شده و آب سنگین که این حقوق ما در برجام است.

صالحی اظهار کرد: آخرین اقدامی که آمریکا کرد نیز این بود که تلاش کرد بخشی از حقوق ما را هم در فروش اورانیوم غنی شده از ما بگیرد. براین اساس و سیر تحولات و عدم پرکردن خلاء خروج آمریکا از برجام؛ جمهوری اسلامی ایران امروز این قدم را برداشت و عدم فروش آب سنگین را اعلام کرد و ما دیگر ملتزم به سطح ۱۳۰ تن برای آب سنگین نیستیم و در حقیقت پیام رئیس‌جمهور این بود.

وی بیان کرد: همچنین این مسأله برای ۶۰ روز است و اگر در این ۶۰ روز آنها توانستند نظرات ایران را تامین کنند، ایران شرایط را به حالت امروز برمی گرداند و اگر کماکان بخواهند بر بدعهدی خود بمانند ایران هم قدم های بعدی را خواهد برداشت.  ما بحث خروج از برجام نداریم بلکه در چهارچوب برجام از حقوقی که برای ما مشخص شده استفاده خواهیم کرد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر