۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۰
کد خبر: ۴۸۴۳۴
استاندار سیستان و بلوچستان گفت: ۴۰ هزار هکتار از اراضی سیستان و بلوچستان در مقابله با هجوم ملخ های صحرایی سم‌پاشی شد.

به گزارش پایداری ملی، احمدعلی موهبتی شب گذشته در حاشیه جلسه شورای هماهنگی مدیریت بحران استان سیستان و بلوچستان در جمع خبرنگاران اظهار داشت: سطح مبارزه با هجوم ملخ‌های صحرایی در کشور 135 هزار هکتار بوده که از این مقدار 40 هزار هکتار مربوط به سیستان و بلوچستان است و این استان مانند هرمزگان جزو رتبه‌های اول در مبارزه با این آفت قرار دارد.

استاندار سیستان و بلوچستان گفت: همچنان که در سیل اخیر معطل وصول اعتبارات کشوری نماندیم، اکنون نیز با توجه به اینکه در ابتدای سال قرار داریم و تاکنون اعتبارات استان ابلاغ نشده، با استفاده از ظرفیت‌های موجود دستگاه‌های اجرایی و همچنین مشارکت و حضور پررنگ مردم؛ اقدامات لازم برای جلوگیری از پیش روی این آفت انجام خواهد شد.

رئیس شورای هماهنگی مدیریت بحران استان نیروی انسانی، امکانات و ماشین آلات و به ویژه تانکرهای آبرسانی را از مهمترین نیازهای استان برای این امر برشمرد و افزود: با توجه به گستردگی سطح مبارزه با این آفت این امر از توان جهاد کشاورزی استان به تنهایی خارج است  بنابراین باید تمامی دستگاه‌ها در این راستا نقش ایفا کنند.

موهبتی با اشاره به اینکه تاکنون گزارشی مبنی بر خسارت ملخ‌ها به محصولات کشاورزی و باغی استان نداشته‌ایم، گفت: اگر اقدام جدی و قاطعی نداشته باشیم با ورود این آفت به محصولات کشاورزی؛ کشاورزان به عنوان قشر زحمتکش جامعه آسیب می‌بینند.

استاندار سیستان و بلوچستان گفت: به محض اینکه گزارش دوم سازمان فائو(خواروبار کشاورزی) در مورد هجوم دسته‌های ملخ از آن سوی مرزهای استان به سیستان و بلوچستان را خواهیم داشت، جلسه شورای هماهنگی مدیریت بحران استان به این منظور تشکیل و راهکارهای مبارزه همگانی با این آفت و همچنین جلوگیری از بروز خسارت به کشاورزان منطقه مورد بررسی قرار گرفت.

 وی تصریح کرد: هدف ما این است که علاوه بر مبارزه با این حشره در استان سیستان و بلوچستان؛ سدی برای عبور به سایر استان‌ها نیز ایجاد کنیم تا به کانون‌های مهم تولید منابع غذایی سایر مناطق کشور آسیب نرسد.

رئیس سازمان حفظ نباتات و مبارزه با آفات وزارت جهاد کشاورزی نیز گفت: با توجه به حرکت دسته جات زیاد ملخ صحرایی از بالای دریای سرخ تاکنون 138 ریزش را به کشور داشتیم که هشت استان را درگیر کردند. 

درگاهی ادامه داد: بیشترین درگیری با این آفت در استان‌های هرمزگان، سیستان و بلوچستان و کرمان گزارش شده است. 

وی تاکید کرد: ملخ صحرایی به عنوان آفت خطرناک در دنیا شناخته شده است به طوری که امنیت غذایی را مورد تهدید قرار می‌دهد. 

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور گفت: با تلاش‌های شبانه روزی همه دست اندرکاران این حوزه و حمایت استانداران هیچگونه خسارتی از این نوع آفت خطرناک در عرصه‌های زراعی و باغی کشور گزارش نشده است. 

وی افزود: با توجه به پیش بینی های سازمان خواروبار کشاورزی(فائو) مبنی بر افزایش حملات ملخ صحرایی در 2 ماه آینده، می طلبد استانداران هشت استان درگیر به این حوزه توجه ویژه تری داشته باشند تا بتوانیم با کنترل این آفت خسارتی را به عرصه امنیت غذایی کشور نداشته باشیم. 

ملخ‌های صحرایی تمام گیاهان زراعی، باغی و حتی علف های هرز را می خورند، این نوع ملخ قدرت پرواز بسیار زیادی دارد و در یک شبانه‎ روز می‎ تواند تا 150 کیلومتر پرواز کند. ملخ صحرایی از کشوری به کشور دیگر و از استانی به استان دیگر می.تواند مهاجرت کند. 

این نوع از ملخ ها در مسیر عبور خود با تغذیه از سبزینه های مختلف ازجمله جنگل ها، باغهای میوه، علوفه، غلات، صیفی و مراتع را از بین می برند و با توجه به قدرت تخریبی بالایی که دارند باعث قحطی در منطقه نیز می شوند. هر کیلومتر‌مربع از دسته پروازی متراکم میت‌واند شامل 50 میلیون ملخ باشد که روزانه قادرند 100 تن از پوشش گیاهی را از بین ببرند. 

دسته پروازی بسیار بزرگ می‌‌تواند هزار کیلومتر مربع را پوشش دهد و قادر است روزانه 100 هزار تن پوشش گیاهی را به مصرف برساند. همچنین ملخ صحرایی می‌تواند 6 تا 20 ساعت بدون وقفه با سرعت وزش باد 12 تا 120 کیلومتر برساعت پرواز کند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر