۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۰
کد خبر: ۴۷۷۴۲
سرپرست استانداری گلستان از احداث کانال جدید برای جلوگیری از ورود آب به شهر آق‌قلا خبر داد.

به گزارش پایداری ملی، دقایقی قبل میرمحمد غراوی سرپرست استانداری گلستان با حضور در روستای «یلمه خندان» شهرستان آق‌قلا در گفت‌وگو با خبرنگاران گفت: با کمک دستگاه‌های اجرایی، نیروهای سپاه، نیروهای جهادی و مردمی به موازات این کانال در حال احداث کانالی دیگر هستیم که از ورود آب به شهر جلوگیری کنیم.

گفتنی شامگاه جمعه جلسه هماهنگی مقابله با سیل و استحکام مجدد سیل‌بند «یلمه‌خندان» با حضور میرمحمد غراوی سرپرست استانداری و عبدالرضا چراغعلی معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار، سرهنگ سیدموسی حسینی جانشین سپاه نینوا استان، جانشین لشکر 30 و فرماندار آق‌قلا به منظور هدایت تلاش‌ها برای ممانعت ورود آب به محلات شهری آق‌قلا و شروع ایجاد عملیات داکت و کانال دوم در بالادست شهر با بکارگیری چهار دستگاه بیل مکانیکی برگزار شد.

* احتمال آبگرفتگی در برخی شهرها و روستاها را پیش‎بینی می‎کردیم

سرپرست استانداری گلستان بعد از این جلسه در گفت‎‎وگو با خبرنگاران، در خصوص آخرین وضعیت آق‎قلا اظهار کرد: از ابتدای هفته جاری براساس اعلام هواشناسی گلستان 100 میلی‎متر بارندگی در استان پیش‎بینی شده بود که بلافاصله بعد از هشدار هواشناسی جلسه مدیریت بحران استان تشکیل شد و احتمال آبگرفتگی در برخی شهرها و روستاها را پیش‎بینی می‎کردیم.

میرمحمد غراوی ادامه داد: شدت بارندگی از شرق تا غرب استان حداکثر به 45 میلی‎متر تا 70 میلی‎متر رسید و همین میزان رواناب از سدهای استان سرریز کرد و حجم آبی با میزان 133 مترمکعب در ثانیه از سد وشمگیر به آق‎قلا هدایت کرده که قبل از رسیدن به آق‎قلا براساس مصوبه شورای مدیریت بحران کانال احداث‎شده «یلمه‎خندان» مجدد مورد بازبینی قرار گرفت و برای جلوگیری از خطرات احتمالی ترمیم شد.

سرپرست استانداری گلستان افزود: به‎واسطه افزایش حجم آب و تخلیه برخی فیوزهای موجود در مسیر، دو شکاف در مسیر «یلمه‎خندان» به سمت شمال و شمال غرب آق‎قلا به طول 6 متر و 12 متر ایجاد شد و بر اثر آن آب به سمت آق‎قلا در حال حرکت است که از نظر ما این میزان آب نگرانی ندارد.

غراوی تأکید کرد: هم‎اکنون خروجی آب در سد «وشمگیر» از 133 مترمکعب در ثانیه به 103 مترمکعب رسیده و 20 مترمکعب روند کاهشی دارد و نشان می‎دهد پیک جریان سیلاب را در آق‎قلا از حدود 14 بعدازظهر گذراندیم و تا 24 بامداد روند ثابتی در آق‎قلا ایجاد شده و از 12 شب تا صبح، روند کاهشی آب را در گرگانرود شاهد خواهیم بود.

وی خاطرنشان کرد: چندین دستگاه بیل مکانیکی به «یلمه‎خندان» اعزام شده و نیروهای سپاه پاسداران و دستگاه‎های اجرایی در حال تلاش برای ایجاد کانال هستند تا در صورت حرکت آب به سمت شهر، آب وارد این کانال شود که تا چهار ساعت آینده کانال موردنظر احداث خواهد شد.

* آق‎قلایی مطمئن باشند تمام تلاش‎ها در حال انجام است تا اتفاق ناگواری رخ ندهد

سرپرست استانداری گلستان به حضور پررنگ مردم منطقه برای مهار سیلاب اشاره کرد و یادآور شد: در حال حاضر در مرحله آمادگی قرار داریم و هنوز به مرحله اضطرار و بحران نرسیدیم و هیچ نگرانی هم وجود ندارد.

غراوی تأکید کرد: به مردم آق‎قلا اعلام می‎کنیم همه تلاش‎ها در حال انجام است تا اتفاق ناگواری رخ ندهد.

مسوول کل گروه‌های جهادی بسیج سازندگی سپاه نینوا استان گلستان نیز امشب در گرگان گفت: دیواره آب‌بندی که گروه‌های جهادی آن را درست کردند به دلیل حجم زیاد آب شسته شده؛ انتهای این دیواره دو دهنه در حدود ۱۲ متر است که بر اثر فشار آب فرو ریخت و این آب به سمت زمین‌های مردم روانه شده است.

محمد غنچه‌ای با اشاره به اینکه بسیج و سپاه تمام ادوات و تجهیزات لازم را برای مهار آب در این منطقه به کار گرفتند، تصریح کرد: قرار است موازی این سیل‌بند یک سیل‌بند دیگری درست کنیم تا آب به شهر آق‌قلا نرسد تمام تلاش ما این است که آب را به سمت خروجی شهر هدایت کنیم.

* همه پای کار هستند تا شرایط به حالت عادی برگردد

مسوول کل گروه‌های جهادی بسیج سازندگی سپاه نینوا استان گلستان در خصوص تجهیزات و نیروی انسانی در این منطقه گفت: همه پای کار هستند تا شرایط به حالت عادی برگردد، بسیج، سپاه و گروه‌های جهادی و بومی منطقه فراخوان شدند، امکانات و تجهیزات برای درست کردن سیل‌بند جدید تهیه شده است.

غنچه‌ای ادامه داد: بسیج و گروه‌های جهادی تمام سعی خود را می‌کنند تا آرامش به این منطقه برگردد و بار روانی از مردم گرفته شود.

وی بیان کرد: از طریق پالت، کیسه و لاستیک برای ایجاد سیل‌بند جدید کار می‌کنیم تا از نفوذ آب به داخل شهر جلوگیری کنیم، اقلامی که الان نیاز داریم بیل و کیسه است، توان مردم هم باید پای کار بیاید تا بتوانیم سرعت کار را افزایش دهیم و حجم ورودی آب به داخل شهر هم کاهش پیدا کند.

 

استقرار ۵۰ گروه جهادی به استعداد ۸۰۰ الی ۹۰۰ نفر در منطقه آق‌قلا

مسوول کل گروه‌های جهادی بسیج سازندگی سپاه نینوا استان گلستان افزود: از ابتدای حادثه سیلاب به این منطقه آمدیم، تاکنون ۵۰ گروه جهادی به استعداد ۸۰۰ الی ۹۰۰ نفر در این منطقه استقرار پیدا کردند، نیروهای جهادی و بومی منطقه از اول اردیبهشت فراخوان دادیم روزانه ۱۵۰ الی ۲۰۰ نفر به صورت خودجوش فعالیت می‌کنند.

غنچه‌ای گفت: از مردم انتظار داریم که با گروه‌های جهادی همکاری بیشتری داشته باشند، صبوری کنند و این اطمینان را به آنها می‌دهیم گروه‌های جهادی تلاش می‌کنند تا کمترین آسیب متوجه آنها شود.

* اتفاق مهمی در «آق‌قلا» رخ نخواهد داد/ در بدترین حالت 15 سانتی‌متر آبگرفتگی در آق‌قلا خواهیم داشت

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار گلستان شامگاه جمعه گلستان به مناطق سیل‌زده گفت: مردم آق‌قلا نگران نباشند و بدانند که اتفاق مهمی رخ نخواهد داد و تمام پیام‌های هشدار فقط برای آمادگی ایست و تقاضا داریم مردم را بیهوده نترسانید.

عبدالرضا چراغعلی اظهار کرد: با توجه به بارش شدید روزهای گذشته در گلستان که حدود 70 میلیمتر بوده، روان‌ آب‌ها به سدها رسیده و بامداد امروز باعث سرریز شدن سد گلستان و وشمیگر شده است.

وی ادامه داد: افزایش دبی ورودی آب از گرگانرود باعث شده دو نقطه از سیل‌بندهای خاکی پاره شده و سیلاب وارد بخشی از شهر شود.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار گلستان خاطرنشان کرد: در حال حاضر بیل‌های مکانیکی و تجهیرات و نیروی انسانی به منطقه اعزام شده و پیش‌بینی می‌شود تا ظهر فردا شرایط آق‌قلا به حالت عادی درآید.

چراغعلی گفت: مردم آق‌قلا نگران نباشند و بدانند که اتفاق مهمی رخ نخواهد داد و تمام پیام‌های هشدار فقط برای آمادگی ایست و تقاضا داریم مردم را بیهوده نترسانید.

وی بیان کرد: در بدترین حالت 15 سانتی‌متر آبگرفتگی در آق‌قلا خواهیم داشت که نهایت فردا وضعیت عادی خواهد شد.

چراغعلی بیان کرد: ما به طور دائم در منطقه حاضر خواهیم بود و باز هم تاکید می‌کنم مردم نگران نباشند، از نیمه‌شب امشب وضعیت به سمت بهبودی خواهد رفت.

رئیس جمعیت هلال احمر آق‌قلا نیز امشب در گرگان در خصوص آخرین وضعیت هجوم دوباره سیلاب به آق‌قلا اظهار کرد: در حال حاضر سیلاب آنگونه که گفته می‌شود به شهر نرسیده اما حجم آب به آرامی در حال بالا آمدن است.

حسن پاک‌نیا اظهار کرد: برای امدادرسانی بهتر به شهروندان، جمعیت هلال احمر 11 مرکز را برای اسکان موقت مردم مناطق تحت تاثیر سیلاب آماده کرده است.

رئیس جمعیت هلال احمر آق‌قلا گفت: تقاضای ما این است مردم خونسردی خودشان را حفظ کنند و مطمئن باشند تمامی مراکز آمادگی پذیرش مردم را دارد.

پاک‌نیا تاکید کرد: تمامی نیروهای امدادی، خدمات‌رسان، نیروهای مردمی و جهادی در تلاش هستند وضعیت را مدیریت کنند.

وی گفت: در حال حاضر برج روشنایی برای مناطقی که اقدامات امدادی و احداث سیل‌بند در حال انجام است ارسال شده و در تلاش هستیم وضعیت را مدیریت کنیم.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر