۲۲ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۵
کد خبر: ۴۵۷۵۰
دکتر زارعی جانشین سازمان پدافند غیرعامل در دانشگاه شهید بهشتی:
دکتر زارعی در نخستین همایش تخصصی قرارگاه پرتویی در دانشگاه شهید بهشتی در راستای ارتباط موثر صنعت و دانشگاه پیشنهاد تاسیس دفتر پدافند غیرعامل در دانشگاه شهید بهشتی را مطرح کرد.

دکتر زارعی جانشین سازمان پدافند غیرعامل در نخستین همایش تخصصی قرارگاه پرتویی که با حضور ریاست دانشکده برق و دانشکده هسته ای دانشگاه شهید بهشتی، اساتید و اعضای هیات علمی این دانشکده و جمعی از دانشجویان مقطع دکتری و کارشناسی ارشد برگزار شد، با اشاره به سوالاتی که دانشجویان و مسئولان این دانشکده در خصوص اقدامات سازمان پدافند غیرعامل و نحوه تعامل و همکاری با سازمان پدافند غیرعامل، اظهار داشت: برخی از دانشجویان عزیز در خصوص ارتباط صنعت و بازار با دانشگاه سوال کرده بودند که باید عرض کنم سازمان پدافندغیرعامل در جهت پیشبرد اهداف و اجرای اسناد بالادستی این سازمان خود را موظف میداند تا از نخبگان، دانشگاهیان، شرکت های دانش‌بنیان، تولیدات علمی و دانشی حمایت کند، از این رو تعاملات بسیار زیادی با دانشگاه ها در سطوح گسترده در حال شکل گیری است. در ضمن ارتباطاتی در سازمان پدافند غیرعامل و سازمان انرژی اتمی نیز وجود داد و ما سعی می‌کنیم از این ظرفیت ها نیز استفاده کنیم.


سازمان پدافند غیرعامل برای ایجاد ارتباط با دانشگاه پیش قدم است/ پیشنهاد تاسیس دفتر پدافند غیرعامل در دانشگاه شهید بهشتی


ساختار ارتباط صنعت و دانشگاه در کشور مشکل دارد/ سازمان پدافند غیرعامل برای ایجاد ارتباط با دانشگاه پیش قدم است

وی در ادامه افزود: سازمان پدافند غیرعامل ارتباط خوبی را با سازمان انرژی اتمی دارد، دوستانی نیز در نظام ایمنیِ سازمان انرژی اتمی حضور دارند و در راستای بالا بردن ارتقاء ایمنی اطلاعاتی را از طریق آژانس انرژی اتمی دریافت می‌کنند، ما نیز به نوبه خود از این اطلاعات بهره مند می‌شویم. ولی متاسفانه در ارتباط با دانشگاه نه تنها این که سازمان پدافند غیرعامل مشکل داشته باشد بلکه در کشور این مشکل جدی وجود دارد، ما هنوز نتوانسته ایم در این سال ها رابطه بین دانشگاه صنعت و بازار یا به تعبیری بهره برداری و تجاری سازی علم درست انجام دهیم، ما نتوانسته ایم به یک چارچوب نظامند و درست در این خصوص برسیم، مسئولان تجربه های متفاوتی را داشته اند به عنوان مثل تاسیس معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز یکی از روش هایی بود که شرکت های دانش بنیان تاسیس شود و این شرکت ها ذیل معاونت علمی و فناوری به عنوان حلقه های واسط دانشگاه و صنعت عمل کنند. سازمان پدافند غیرعامل برای ایجاد ارتباط با دانشگاه پیش قدم است و این روند در نهایت بایستی اصلاح شود و یک چهارچوب درستی برای ارتباط دانشگاه با صنعت و یا بالعکس شکل بگیرد.

دفتر ارتباطی جنگ الکترونیک دانشگاه ها در دفاع مقدس الگوی ارتباط موثر دانشگاه و صنعت

جانشین سازمان پدافند غیرعامل، یاد آورد شد: جمهوری اسلامی ایران تجارب بسیار خوبی در دفاع مقدس دارد، ما هر زمانی که تجربیات خوبمان را فراموش میکنیم باید هزینه های زیادی پرداخت کنیم بنده در دوران دفاع مقدس در یگان جنگ الکترونیک مشغول فعالیت بودم، این یگان در سال 63 و مربوط به سپاه پاسدارن بود در آن روزها این نیاز احساس میشد که با توجه به پیچیده تر شدن جنگ باید یگانی اینچنینی وجود داشته باشد. از سال 64 تا سال 70 اولین فرمانده این یگان دکتر غفاریان برای ارتباط بهتر با دانشگاه و استفاده دانش محیط های علمی در دانشگاه تهران، علم و صنعت و شریف دفتری را با عنوان همین یگان تاسیس کرده بود، در زمان جنگ شدیدترین تحریم ها علیه ایران وضع شده بود و لذا با استفاده از این دفاتر ما نیاز های خود در بحث طراحی، تولید و نگهداری صنایع خاص مورد نیاز جبهه ها را انجام میدادیم.

احیای ارتباط علم و صنعت با تاسیس دفتر پدافند غیرعامل در دانشگاه شهید بهشتی

دکتر زارعی در ادامه تصریح کرد: در سال 65 برای خرید یک سیستم الکترونیکی هماهنگی هایی را انجام دادیم تا به کشور مجارستان برویم و این سیستم ها را از این کشور خریداری کنیم، در مجارستان یکی از این سیستم ها را مناسب دیدیم تا برای کشور فراهم کنیم ولی متوجه شدیم این سیستم به عراقی ها نیز فروخته شده است و با تواجه به ملاحظات از خرید آن خودداری کردیم، و نتوانستم آن را برای جبهه ها تامین کنیم، این خاطره را از این جهت عرض کردم که ما باید بدانیم که باید بر روی پای خودمان بایستیم و نیازهای خودمان را خودمان باید برطرف کنیم.دفتری که در دانشگاه های تهران، علم و صنعت و شریف و ... تاسیس شده بود، اطلاعات و نیاز ها را از جبهه ها دریافت میکرد و به دانشجویانی که قصد عزیمت به جبهه ها را در دوره های 6 ماهه داشتند ارائه میکرد، درواقع این دفتر پل ارتباطی جبهه ها با دانشگاه بود و نیاز های علمی و دانشی جبهه ها را از طریق این دفتر مرتفع میشد. بسیاری از مسئولین کنونی در نیروهای مسلح ، سپاه و ... از این افراد بودند، جوانان دانشجوی دیروز و دربرهه جنگ که با توجه به تخصص و دانش خود در زمان جنگ نیاز های علمی، مهندسی و مدیرتی جبهه ها را برطرف میکردند اکنون جزء فرمانده های عالی رتبه نیروهای نظامی و دفاعی ما هستند، این جوانان با حضور در جبهه و ها و کسب تجربیات خوبی در جنگ توانستند آن مقطع حساس را مدیریت کنند، اکنون نیز شما جوانان و آینده سازان این کشور هستید و در شرایط کنونی نیز میتواند فرصت خوبی برای کسب تجربیات داشته باشد و به کشور خود نیز کمک کنید بنده به دکتر ذوالفقاری و دکتر قادری پیشنهاد میدهم، اگر اجازه دهید یک دفتر پدافندغیرعامل در دانشگاه تاسیس کنیم تا ارتباط صنعت و دانشگاه دوباره احیا شود. البته مسئولان نیز باید کمک کنند تا این ارتباط ها بی ثمر نباشد.


سازمان پدافند غیرعامل برای ایجاد ارتباط با دانشگاه پیش قدم است/ پیشنهاد تاسیس دفتر پدافند غیرعامل در دانشگاه شهید بهشتی

اخذ مجوزهای ارائه پروژه های کسر خدمت نخبگان از ستاد کل نیروهای مسلح

وی در ادامه در پاسخ به سوالی منوط بر ارائه خدمات کسری خدمت و امریه در سازمان پدافند غیرعامل، اظهار داشت: سازمان پدافندغیرعامل می‌تواند پروژه‌های دانشجویی برای کسر خدمت سربازی را تعریف کند و مجوز های این موضوع را از ستاد کل نیروهای مسلح گرفته است در برخی موارد هم امریه صورت میگرد، سازمان پدافند غیرعامل در استان ها از دانشجویان ممتاز همان استان به عنوان امریه در دفاتر استانی داریم استفاده میکند، اگر این راهکار اجرایی شود ما میتوانیم ارتباط بهتر و قوی تری با دانشگاه برقرار کنی، این به این مفهوم نیست که فقط تاسیس این دفتر می‌تواند مشکلات را حل کند ولی میتواند یک بستر عالی باشد که میتوان از آن استفاده در کوتاه کردن مسیر استفاده کرد.

دکتر زارعی در بخش دیگری از صحبت های خود افزود: در بحث آمبولانس های اورژانس هسته ای همانطور که سوال شده بود مشکلات بزرگی وجود دارد، ما برای بیمارانی که در حوادث شیمیایی، میکروبی و پرتویی دچار حادثه می‌شوند، بایستی از امکانات تخصصی استفاده کنیم خود استفاده کنیم چرا که به خاطر وجود تحریم های ظالمانه بسیاری از این تجهیزات و آمبلانس ها به ایران داده نمی شود، ولی به لطف خدا متخصصان صنایع دفایی توانستند این نوع آمبولانس ها موسوم به (CBRN) را با کیفت بالا و در سطح جهانی طراحی کنند، در سال 98 تعداد قابل توجعی از این آمبولانس ها به سیستم درمانی تحویل و در ماموریت های اورژانس شیمیایی و پرتویی در کشور مورد بهره برداری قرار خواهد گرفت.

بومی سازی ابزارها و تجهیزات جزء استراتژی های سازمان پدافند غیرعامل است

جانشین سازمان پدافند غیرعامل، خاطر نشان کرد: بومی سازی ابزارها و تجهیزات جزء استراتژی های سازمان پدافند غیرعامل است، ما بحث بومی سازی را در بعد نرم افزار بشدت پیگیری میکنیم، همانطور که شاهید هستید، امروز ونزوئلا مردم با قطعی برق مواجه هستند این قطعی گسترده برق ناشی از یک حمله سایبری است، وجود وابستگی شدید در زیرساخت ها باعث شده است کشور ونزوئلا با چنین مشکل بزرگی مواجه شود. درکشور ما نیز حملات سایبری بسیاری انجام شده و میشود نمونه ویروس استاکس‌نت (به انگلیسی: Stuxnet) در تاسیسات هسته‌ای و غیر هسته‌ای ما بود که با لطف خدا و دانش بومی جوانان و دانشمندان ما ناکام ماند، جمهوری اسلامی ایران در این نوع حملات تجربیات خوبی را بدست آورده است، شما باید بدانید زیرساخت های کشور در سال های اخیر در طول شبانه روز با 300-400 حمله سایبری مواج است که خوشبختانه با وجود نیروهای بسیار خوبی که در این زمینه ها تخصص دارند و پرورش یافته اند مرتفع می‌شود. ما اکثر از این حملات را در لایه های اول دفع می‌کنیم. اما این باعث نمیشود به خودمان مغرور شویم ما باید با حفظ دستاورد های کنونی در بحث نرم افزار و سخت افزار به سمت بومی سازی و تولید داخلی حرکت کنیم، سیستم‌های دفاعی کشور در این حوزه‌ها فعال هستند ما از دانشجویان و دانشگاهیان نیز می‌خواهیم به موضوعات اینچنینی ورود کنند و تحقیقات و پژوهش های خود را به این سمت سوق دهند.

فقدان دو رشته مهم در سیستم آموزشی کشور

وی با اشاره به این که پدافند غیرعامل یک بحث بین رشته است، ادامه داد: پدافند غیرعامل تخصص های مختلفی را درگیر می‌کند ما به همان میزان که به دانش برای تولید برق هسته ای نیاز داریم به همان مقدار نیز به دانش و علم برای مقابله با تهدیدات و حوادث ناشی از علوم هسته ای است هم نیاز داریم. مدیریت حوادث هسته ای و مدیریت بحران هسته ای نیز تخصص هایی است که در دنیا به آن اهمیت میدهند، اما ما هنوز نتوانسته ایم این رشته ها را در سیستم آموزشی کشور وارد کنیم، یکی از تاکیدات دیگر سازمان پدافند غیرعامل این است که تمامی پروژه های زیرساختی کشور با انجام مطالعات پدافندی کلید بخورد لذا بیش از 10 سال است که در همین راستا و در قانون تاکید شده است که باید ابتدا مطالعات پدافندغیرعامل برای پروژه های زیرساختی صورت بگیرد و بعد آن پروژه اجرایی شود.

آمایش سرزمینی زیر ساخت ها باید با جمع بندی مطالعات پدافند غیرعامل همخوانی داشته باشد

جانشین سازمان پدافند غیرعامل، متذکر شد: به عنوان مثال میتوان به سایت هسته ای نطنز اشاره کرد مطمعنا در زمان ساخت این پروژه مطالعات مستقلی در عرصه پدافند غیرعامل صورت گرفته است ولی مطالعات مستقل نیز جوابگو نیست و بایستی پروژه‌های ملی در یک اقلیم به صورت همزمان مورد مطالعه قرار بگیرند مثلا آزاد راه قم – کاشان و سایت نطنز می بایست در یک طرح جامع پدافندی مورد مطالعه قرار میگرفتند لذا اگر در سایت نطنز اتفاقی حادث شود، جاده ترانزیتی قم- کاشان در معرض آسیب قرار می‌گیرد و ممکن است این شریان اصلی کشور مسدود شود از این رو باید آمایش سرزمینی هر زیرساختی با جمع بندی مطالعات پدافند غیرعامل همخوانی داشته باشد، البته این به این معنا نیست که سایت نطنز از ایمنی کافی برخودار نیست و سازمان پدافند برای این موضوع سناریویی ندارد، ما برای هر تهدیدی سناریوی خاص خودش را آماده کرده ایم، در رزمایشی که در کاشان برگزار شد این سناریو ها را مورد محک قرار دادیم و نتایط مطلوبی از سطح آمادگی خود و دستگاه های اجرایی دریافت کردیم.

دکتر زارعی در بخش پایانی اظهارات خود عنوان کرد: ما باید در ذات طرح ها و در زمان طراحی زیرساخت ها مطالعات پدافندغیرعامل را انجام دهیم این مطالعات باعث میشود هم هزینه های کاهش پیدا کند و هم در شرایط بحران میتوانیم زیرساخت های کشور را حفظ نماییم. علی ایحال هدف اصلی این همایش علمی و تخصصی این است که ارتباط موثر با دانشگاه برقرار شود. ماباید در ابتدا تهدیدات را شناسای کنیم و بررسی کنیم برای دفع این تهدیدات به چه دانش و ابزاری نیاز داریم و اجازه تهدید و آسیب را به امریکا و دشمنان کشور ندهیم.


گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر