۰۵ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۸
کد خبر: ۴۴۹۵۲
نظریه‌پرداز آمریکایی :
«استفان لندمن» نظریه پرداز آمریکایی معتقد است INSTEX و FATF جایگزین‌های غیر قابل قبول هستند و در واقع این دو پیشنهاد توهین به حاکمیت و مردم ایران است.

به گزارش پایداری ملی، پس از وعده های مکرر اروپایی ها نهایتا آنها کانال موسوم به «اینستکس» را برای روابط تجاری با ایران پیشنهاد دادند؛ کانالی که بسیار متفاوت از آنچه بود که تحت عنوان SPV قرار بود همه زمینه های تجاری را در بر بگیرد. همزمان با اعلام «ثبت»-نه راه اندازی- اینستکس به نوعی با تصویب FATF از سوی ایران پیوند خورد.

«استفان لندمن» نظریه پرداز امریکایی در خصوص کانال مالی موسوم به «اینستکس» و پیوند خوردن آن به عضویت ایران در FATF گفت: اخیرا سه کشور اروپایی انگلیس، فرانسه و آلمان مکانیزمی جدید برای تسهیل تجارت با ایران اعلام کردند – کانالی با اهداف خاص (SPV) که نام آن  ابزار حمایت از تبادلات تجاری (INSTEX) است.

وی افزود: تعهد بروکسل به ایجاد کانال مالی با اهداف خاص (SPV) برای شرکت های اروپایی جهت دور زدن سوئیفت در روابط با ایران و دور زدن تحریم های مالی ایالات متحده آمریکا نتوانست حمایت کشورهای اروپایی را به دست آورد و این ابتکار عمل عملا از بین رفت.

لندمن در ادامه تأکید کرد: INSTEX و FATF جایگزین های غیر قابل قبول هستند و در واقع این دو پیشنهاد توهین به حاکمیت و مردم ایران است.

وی افزود: از زمانی که ترامپ از برجام خارج شده  تاکنون اتحادیه اروپا نتوانسته است به تعهدات خود عمل نماید و تلاش اندکی جهت به چالش کشیدن خروج آمریکا از برجام انجام داد.

نظریه پرداز آمریکایی در ادامه یادآور شد: قرار است  INSTEX به عنوان یک توافق نامه مبادله ای (کالا به کالا) بین کشورهای عضو اتحادیه اروپا و ایران عمل کند؛ دور زدن معاملات دلار که مقامات جمهوری اسلامی آن را رد می کنند.

وی تأکید کرد: اتحادیه اروپا  به جای انجام کامل تعهدات خود از ایران خواسته تا به گروه ویژه اقدام مالی (FATF) بپیوندد و برنامه مشروع توسعه موشکهای بالستیک خود را محدود کند.

لندمن گفت: اقدامات اتحادیه اروپا نشان می دهد اروپا خواهان تسلیم ایران به شرایط غیرقابل پذیرش بوده، برجام را مانند دولت ترامپ نقض کرده است.

وی افزود: همانطور که درحال حاضر برجام نفس های آخر را می کشد و نزدیک مرگ است باید گفت اگر چیزی که تا کنون به دست آمده بهترین پیشنهاد بروکسل است، در مجموع هیچ کاری تاکنون انجام نشده است.

لندمن در ادامه یادآور شد: از زمان ایجاد اتحادیه اروپا، کشورهای عضو آن مستعمره های ایالات متحده بوده، استقلال و حاکمیت آنها از دست رفته، از واشنگتن دستور می گیرند، از آن اطاعت کرده و آن را مدح و ستایش می کنند. آنها با تحریم های غیرقانونی ایالات متحده امریکا در رابطه با روسیه، ایران، ونزوئلا و کشورهای دیگر و نقض آشکار حقوق بین الملل توسط واشنگتن همراه شده اند.

وی در پایان گفت: وعده های آنها جهت ادامه روابط عادی با ایران، از جمله خرید نفت و وعده های مرتبط با آن، نشان از لفاظی های غیرواقعی دارد تا سیاست های ثابت. سوئیفت بانک های ایرانی را از سیستم مالی بین المللی خود جدا کرد و در مقابل میل و خواسته واشنگتن تعظیم نمود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر