۲۸ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۲:۵۴
کد خبر: ۴۴۶۹۸
مشاور امنیت ملی عراق ادعاهای واشنگتن درباره ایران را که این کشور مهد ترور است داستان‌هایی غلط دانسته با تأکید بر "در منطقه ما معدود افرادی این ادعاها را باور دارند" ایران را تنها کشوری دانست که بعد از ظهور داعش به عراق کمک کرد.

به گزارش پایداری ملی، "فالح فیاض"، مشاور امنیت ملی عراق در مصاحبه‌ای با هفته‌نامه "اشپیگل" درباره ادعای دولت آمریکا مبنی بر اینکه پیروزی بر جنگجویان داعش تنها یک مسئله چندساعته است گفت: خیر، این ممکن نیست که پیروزی بر داعش را اعلام کنیم. ما در اقدامات خود علیه داعش همواره این تجربه را داشته‌ایم که ما تنها این تروریست‌ها را بیرون می‌رانیم و به‌مفهوم واقعی آن‌ها را شکست نمی‌دهیم.

وی همچنین در بخش دیگری از این مصاحبه از حضور گسترده داعش در سوریه سخن گفته تصریح کرد که شهر ادلب مملو از مبارزان داعش است که همچنان بر تمام این منطقه تسلط دارند. آن‌ها همچنین در شهرهای دیگر سوریه و در مناطق کوچک‌تر هم هستند و  قابل کنترل نمی‌باشند. در ادلب همه جنگجویان داعشی که باقی مانده‌اند هم آن‌هایی هستند که از آلمان، فرانسه و یا انگلیس به این کشور آمده‌اند.

وی در ادامه گفت: ما نگرانیم که این مبارزان داعش نسل بعدی یک جنبش القاعده جدید شوند. طبق یافته‌های ما یک جنبش زیرزمینی جدید در حال شکل‌گیری است و برای آن بسیاری اسناد و مدارک و شاخص‌ها وجود دارد. این یک خطر جدید برای تمام جهان و همچنین آلمان است.

این مقام عراقی درباره ادعاهای معاون رئیس جمهور آمریکا درباره ایران که این کشور را پناهگاه ترور نامیده بود گفت: من می‌دانم آنچه گفته شده صادقانه نیست. عراق و ایران از طریق تاریخچه و اماکن مذهبی که در کشور ما وجود دارد عمیقاً به هم مرتبط هستند. ما به‌عنوان همسایه باید در مناسبات دوستانه خود کار کنیم. ایران تنها کشوری بود که وقتی سروکلّه داعش پیدا شد به ما کمک کرد. به‌نظر من تمام داستان‌های آمریکا غلط است. در هر صورت در منطقه ما تنها افراد کمی به این مسئله اعتقاد دارند. من این تصور را دارم که اروپایی‌ها هم در این زمینه از آمریکا دنباله‌روی نمی‌کنند.

وی در ادامه درباره توانایی عراق برای تأمین امنیت خود نیز گفت: همه چیز کامل نیست، اما ما موفق شده‌ایم پلیس و ارتش را به‌صورت منظم سازمان‌دهی کنیم و شبه‌نظامیان را زیر سقف دولت بیاوریم. من در ضمن یک خبر بد برای همه جهادی‌ها دارم و آن این است که آن‌ها دیگر نزد ما جامعه‌ای را که به آن‌ها خوش‌آمد بگوید نمی‌یابند، و ما دیگر اجازه نمی‌دهیم درگیری‌های نژادی و مذهبی در جامعه ما وارد شود، این وضعیت برای همیشه تمام شده است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر