۰۷ آذر ۱۳۹۷ - ۲۳:۵۸
کد خبر: ۴۱۵۲۸
پسوند «مستضعفین» را در کمتر نهاد یا ارگانی می‌توان یافت که عینیت عملی به خود گرفته باشد اِلّا «بسیج»؛ که البته واژهٔ بسیج نیز بدون آن پسوند، ناقص و أبتر به نظر می‌رسد. این همان فلسفهٔ وجودی و اصلی بسیج است که به آن روح بخشیده.
اگر قریب به چهل سال پیش، حضرت روح‌الله، بسیج را بنیان نهاده و بعد‌ها آن را لشکر مخلص خدا می‌نامد امروز، خلف صالح ایشان، بسیج را لشکر انقلاب نامیده است. واژهٔ لشکر در هر دو تعبیر تکرار شده است؛ اگر امام روح الله آن لشکر را دارای اخلاص الهی می‌داند رهبری معظم نیز آن لشکر را با همان درجهٔ اخلاص در خدمت انقلاب می‌داند؛ بنابراین می‌توان اینچنین گفت: بسیج لشکر مخلص خدا و انقلاب است؛ یا به تعبیر دیگر، بسیجیانِ مخلص، لشکریان الهیِ انقلاب اسلامی هستند.

آری؛ «بسیج» همان شجرهٔ طیبه‌ای است که روزگاری نهال تازه روئیدهٔ این خاک بوده و اینک درخت تنومندی است که با خون جوانان انقلابی این مملکت، رشد کرده است و همه ساله حداقل در چنین ایامی که به نام «بسیج مستضعفین» نامیده شده است می‌توان بیش از پیش به این نهاد مقدس پرداخت.

اما پسوند «مستضعفین» را در کمتر نهاد یا ارگانی می‌توان یافت که عینیت عملی به خود گرفته باشد اِلّا «بسیج»؛ که البته واژهٔ بسیج نیز بدون آن پسوند، ناقص و أبتر به نظر می‌رسد. این همان فلسفهٔ وجودی و اصلی بسیج است که به آن روح بخشیده و آن را از دایرهٔ یک نهاد شبهه نظامی خارج کرده تا خدمت به خلق (بخوانید مستضعفین و مظلومین) را نه فقط در هر جای کشور، که در هر جای عالم، فریاد زند.

نمی‌دانم! شاید امام روح الله در همان سال‌های اولیهٔ انقلاب هم، سال‌های امروز ما را می‌دید و فریاد مظلومین مستضعف دنیا در شام و عراق و بحرین و یمن و... را می‌شنید؛ شاید نیاز امروز ما و مردم ما و کشور ما به فرهنگ و کارکرد بسیج ازجمله اردو‌های علمی، فرهنگی، جهادی، سازندگی و... را می‌دانست؛ اصلاً انگار سربازانِ در گهواره‌اش را همواره برای همین ایام و برای خدمت و ایثار و شهادت و... مژده می‌داد و به رخ جهانیان می‌کشید؛ که اینگونه وصف کرد بسیج را که «بسیج، لشکر مخلص خداست». (jamaran.ir، ۲/۹/۶۷)

البته اینک نیز رهبر انقلاب، پرچم همان پیر جماران را به دوش می‌کشند و در راستای همان آرمان‌های والا از بسیج یاد می‌کنند؛ ایشان ضمن اینکه بسیج را با واژه‌هایی، چون غیور، متدین، مجاهد، اهل جذب و پاسدار اصول معرفی می‌کنند، در ادامه می‌فرمایند: «بسیج، بابصیرت است، اما ازخودراضی نیست؛ بسیج، طرفدار علم است، اما علم‌زده نیست؛ بسیج، متخلق به اخلاق اسلامی است، اما ریاکار نیست؛ بسیج، در کارِ آباد کردن دنیاست، اما خود، اهل دنیا نیست» (۶/۹/۹۰)

بنابراین پُرواضح است که ایشان نیز شرایط، نیاز‌ها و فریاد‌های امروز این کشور و این جهان را به‌درستی می‌بینند و می‌شنوند و تحلیل می‌کنند که اینگونه از فرهنگِ بسیج یاد می‌کنند. ایشان در چهارمین دهه انقلاب اسلامی و در اجتماع عظیم بسیجیان در ورزشگاه آزادی، ضمن یادآوری باز بودن راه پیشرفت کشور، به عوامل مهمی، چون «درک و احساس وجود و حضور دشمن، اعتماد به نفس و عزم بر ایستادگی، فهم درست از تهدید دشمن و شناخت صحیح از عرصهٔ نبرد و بالاخره فهم صحیح واقعیت‌های ایران و جهان و گرفتار نشدن در تصویرسازی‌های غلط» اشاره داشته و از آن به عنوان راه‌های غلبه بر موانع این پیشرفت، یاد می‌کنند. (۱۲/۷/۹۷) و اخیراً در همین راستا، جوانان کشور را به سه سفارش مهم «فراموش نکردن دشمنی آمریکا، تبلیغ نظریهٔ مقاومت و مسئولیت در پیشرفت کشور» توصیه می‌کنند. (۱۲/۸/۹۷) فلذا با نظر به موارد فوق که تنها گوشه‌ای از فرامین معظمُ له در جمع بسیجیان است می‌توان به اهمیت موضوع پی برد و در مجموع، از نقشهٔ راه جمهوری اسلامی در این حوزه که توسط ایشان ترسیم شده است پرده برداشت؛ بنابراین اینک و در آستانه چهل سالگی انقلاب اسلامی، با کمال افتخار و غرور می‌توان دید و به جهانیان نشان داد آن بسیجی را که به درستی توسط امام خمینی (ره) «لشکر مخلص خدا» نامیده شده بود امروز به تعبیر مقام معظم رهبری، می‌توان «لشکر انقلاب» نامید.


گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر