۰۶ آبان ۱۳۹۷ - ۱۶:۰۰
کد خبر: ۴۰۵۸۵
سردار جلالی در نشست خبری:
رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور گفت: مجلس با عضویت سازمان پدافند غیرعامل در شوراهای عالی ترافیک، شهرسازی، گردشگری، ایمنی و زیستی موافقت کرده و درباره حضور در شورای عالی فضای مجازی نیز بنا به تشخیص شورای نگهبان، رهبری انقلاب باید تصمیم‌گیری کنند که ایشان نیز موافقت کرده اند.
به گزارش خبرنگار پایداری ملی، سردار غلامرضا جلالی رئیس سازمان پدافند غیر عامل کشور در نشست خبری که عصر امروز یک شنبه (۶آبان) برای تشریح برنامه های این سازمان به مناسبت هفته پدافند غیر عامل برگزار شد اظهارداشت: در روز های پایانی پانزدهمین سال و آغاز شانزدهمین سال تاسیس سازمان پدافند غیر عامل کشور به فرمان مقام معظم رهبری هستیم. مأموریت‌های سازمان پدافند غیرعامل شامل دیده بانی تشخیص و هشدار نسبت به تهدیدات در جهت کاهش آسب پذیری زیرساختهای کشور در برابر تهدیدات و همچنین مصون سازی و ایجاد آمادگی های ملی در برابر تهدیدات است.

وی ادامه داد: هدف سازمان پدافند غیر عامل کشور ایجاد بازدارندگی در مقابل تهدیدات است. سازمان پدافند غیرعامل یک سازمان حاکمیتی ، برای ایجاد هماهنگی بین بخشهای دولتی خصوصی و نظامی کشور است تا بتواند الگوی تاب آوری در برابر تهدیدات را احصا و اجرا کند.

پیاده روی اربعین نماد قدرت نرم محور مقاومت دربرابر تهدید است

رئیس سازمان پدافند غیرعامل با اشاره به درپیش بودن ایام اربعین حسینی(ع) تصریح کرد: امسال ۸ آبان سالروز تاسیس سازمان پدافند غیر عامل کشور با اربعین حسینی همزمان شده است. پیاده روی اربعین به نوعی نماد قدرت نرم محور مقاومت دربرابر تهدید است . ما در این راهپیمائی شاهد حضور منسجم ایرانی ها ، عراقی ها، پاکستانی ها، بحرینی ها، یمنی ها و حتی اروپایی ها و تمام کسانی هستیم که دل در گروی امام حسین(ع) دارند هستیم. مفهوم عاشورا مقاومت در برابر ظلم است و اگر ما مفهوم پدافند را امادگی و مقاومت در برابر تهدیدات بدانیم یک هماهنگی با مفهوم عاشورا دارد. ما پیش از انقلاب با محوریت مفاهیم عاشورا و پیروزی خون بر شمشیر حرکت کردیم و پس از آن در دوران جنگ تحمیلی کربلا مقصد ما شد و ما با پیروی از فرهنگ عاشورا پیروز شدیم و بعد از آن با ایجاد بسیج مردمی در عراق و سوریه با محوریت ایران و با همکاری مستشاری نظامی توانستیم بدنه اصلی قدرت داعش در منطقه را منهدم کنیم.

تهدید نظامی جدی برای کشور وجود ندارد

وی ادامه داد: در ایام سالگرد تاسیس سازمان پدافند غیر عامل کشور تلاش می کنیم گزارشی از عملکرد سازمان را ارائه دهیم و از سوی دیگر به بهانه این ایام مردم را با پدافند غیر عامل بیشتر آشنا کنیم.  بخشی از مأموریت سازمان پدافند غیرعامل با کمک بخش های نظامی ایجاد مصونیت برای زیرساخت های شهری و مردمی است. امروز برای کشور تهدید نظامی جدی وجود ندارد ، مقام معظم رهبری نیز فرمودند جنگ نخواهد شد و گزینه جنگ به انتهای لیست تهدیدات علیه ایران منتقل شده است و این مهم به دلیل طرح ریزی استراتژیک منسجم دفاعی با استفاده از تجارب دفاع مقدس است و وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح با توجه به رسالتی که دارد تمام تجهیزات و امکانات مورد نیاز کشور را تولید می کند و اتکای کشور به سلاح های داخلی است .

سردار جلالی ایجاد ایمنی و بازدارندگی را بخشی از حوزه پدافند غیر عامل کشور دانست و گفت: بخش‌های نظامی مانند ساخت شهرک‌های موشکی و مقرهای مستحکم که در سخت ترین شرایط تحریم ساخته شد و بعضی از آنها از روی ناچاری و برای ترمیم قدرت بازدارندگی کشور نمایش داده شد تا دشمنان دچار خطای محاسباتی مانند صدام حسین نشوند به معنای آمادگی و عمق بخشی راهبردی و بازدارندگی است.

شاهد طیف وسیعی از تهدیدات غیرنظامی علیه کشور هستیم

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور با بیان اینکه امروزه شاهد طیف وسیعی از تهدیدات غیرنظامی و ترکیبی علیه کشور هستیم، اظهار داشت: اولین تهدیدات  در این حوزه جنگ اقتصادی است، امروز وزارت‌ خزانه داری آمریکا از مفاهیمی استفاده می‌کند که در نیروهای مسلح مورد استفاده قرار می‌گیرند. نکته دوم استراتژی تجمیع همه فشارها برای تحمیل اراده بر ماست که در آن استفاده از شبکه‌های بین‌المللی پولی، ارزی، اطلاعاتی و دیپلماتیک مدنظر است تا بتواند فشار را بر کشور تحمیل کند . اما در حوزه سوم با تلفیق تهدیدات در فناوری‌ها روبرو هستیم که در ذات آنها اشراف اطلاعاتی نفی حاکمیت ، کنترل و مدیریت و وابسته سازی نهادینه شده است.

عملیات روانی با استفاده از ابزار رسانه یکی از مهمترین تهدیدات دشمن در جنگ ترکیبی است

سردار جلالی عملیات روانی با استفاده از ابزار رسانه را یکی از مهمترین تهدیدات دشمن در جنگ ترکیبی برشمرد و خاطرنشان کرد: در این حوزه لایه دوم تهدیدات، تهدید شناختی و از جنس محتواست تا روی ذهن مخاطب اثر بگذارد. لایه سوم هم تهدیدات اقتصادی است که بستر سایر تهدیدات است. امروز 70 درصد عملیات شناختی دشمن برحوزه اقتصادی متمرکز شده تا مخاطب را به اهداف مورد نظر هدایت کند. انتهای این طیف تهدیدات نیز اقدامات امنیتی، آشوب و براندازی است.

وی افزود: شبکه های اجتماعی و رسانه همه این تهادیدات را با هم ربط می دهد . ما در جهان رشد روز افزون فناوری و تجهیزات در جهان هستیم اما  فناوری‌ها در کنار مزایا و کارکردهای که دارند می‌توانند تهدید های را نیز به همراه داشته باشد که ما باید به این تهدیدات توجه کنیم. امروز شاهد بهره مندی دشمن از جنگ هیبریدی یا ترکیبی علیه کشورمان هستیم .

رهبر معظم انقلاب با عضویت پدافند غیرعامل در شورایعالی فضای مجازی موافقت کردند

سردار جلالی در ادامه به اقدامات سازمان پدافند غیرعامل برای مقابله با تهدیدات دشمن اشاره کرد و گفت: در ابتدا لازم است در کشور ما درک درست، دقیق و علمی از تهدیدات شکل بگیرد و نگاه سیاسی به تهدیدات نداشته باشیم و پس از آن همه ما اصولگرا و اصلاح طلب و با نگاه سیاسی مختلف می‌بایست به صورت منسجم و هم افزا مولفه‌های قدرت ملی را تحت زعامت رهبر انقلاب به صورت یک چهره واحد در مقابل دشمن ارائه دهیم.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل ادامه داد: طرحی را به مجلس ارائه کردیم تا طی آن سازمان پدافند غیرعامل در 5 شورای عالی کشور عضو شود که براساس آن و با تصویب مجلس و شورای نگهبان سازمان پدافند غیرعامل به عضویت شورای عالی شهرسازی، ایمنی زیستی، ترافیک و علم و فناوری درآمد و عضویت ما در شورای عالی فضای مجازی منوط به اذن رهبر انقلاب دانسته شد که اخیرا ایشان با عضویت سازمان در این شورا هم موافقت کردند.

وی در ادامه با اشاره به دیدار صبح امروز اعضای سازمان پدافند غیر عامل کشور با مقام معظم رهبری گفت: ایشان در این دیدار پدافند غیر عامل را یکی از مهمترین موضوعات کشور دانستند و فرمودند؛ بخش های نظامی و غیر نظامی به موضوع پدافند غیر عامل کمک کنند و چون تهدیدات علمی است باید پدافند غیر عامل علمی در کشور شکل بگیرد .

سردار جلالی با اشاره به دستاوردهای اخیر سازمان پدافند غیرعامل اظهار داشت: با همکاری وزارتخانه‌های نفت و نیرو و بخش سایبری قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا ، سازمان پدافند غیر عامل کشور و شرکت‌های دانش بنیان توانستیم اولین مرکز دیسپچینگ یا رزرو ملی انتقال گاز در کشور را در اصفهان به صورت آزمایشی بهره برداری کنیم که به صورت قطعی در هفته پدافند غیرعامل افتتاح خواهد شد. همچنین 5 نوع دستگاه بومی برای حفاظت از مراکز هسته‌ای ، برق و پتروشیمی نیز طراحی و تولید کردیم.

چند محصول استراتژیک پدافند سایبری ملی را رونمایی می‌کنیم

وی افزود: امسال پنجمین نمایشگاه محصولات استراتژیک پدافند سایبری در هفته پدافند برپا می شود و در آن بیش از ۶۰ محصول پدافند سایبری بومی کشور را که با همکاری با شرکت های دانش بنیان و معاونت علمی ریاست جمهوری تولید شده ارائه خواهیم داد. امسال توانسته‌ایم بیش از یک سوم سامانه‌های مورد نیاز را به صورت بومی برای پدافند غیرعامل را تولید کنیم.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل با اشاره به رزمایش‌های پدافند غیرعامل گفت: رزمایش کنترل سیگنال رسانی صداوسیما با فرض قطع سیگنال ماهواره‌ای را اجرا خواهیم کرد تا توان زیرساخت‌های زمینی برای سیگنال رسانی در شرایط بحران را ارزیابی کنیم.

سردار جلالی با اشاره به تدوین طرحی از سوی مرکز پژوهشهای مجلس برای ساماندهی شبکه‌های اجتماعی افزود: در این طرح پیشنهاد شده تا هیئتی برای نظارت بر شبکه‌های اجتماعی کشور تشکیل شود که سازمان پدافند غیر عامل کشور نیز عضو آن است اما اصل ارائه این پیشنهاد متعلق به ما نبوده است. مسئله ای که باید به آن توجه کرد این است که برای دفاع از زیرساخت های کشور در برابر تهدیدات دشمن نیازمند مشارکت در مرزبانی سایبری کشور هستیم.

وی با اشاره به ماموریت های مختلف سازمان پدافند غیر عامل گفت: وظیفه سازمان پدافند غیر عامل کشور حفاظت، دیدبانی ، رصد تهدیدات و حفاظت از اقتصاد کشور است.

راهبرد آمریکا برای ایجاد تابستان داغ برای ایران شکست خورد

سردار جلالی در بخش دیگری از صحبتهای خود با اشاره به تهدیدات آمریکایی‌ها علیه کشور گفت: آمریکایی‌ها پیش از این می‌گفتند ایران تابستان داغی را خواهد داشت اما اکنون در آبان ماه هستیم. پس راهبرد آنها در تابستان شکست خورد و نکته بعد اینکه آنها در تابستان به دنبال براندازی بودند اما امروز فقط از اعمال فشار برای تغییر رفتار صحبت می‌کنند که این یک نوع عقب‌نشینی است. اصل محور فعالیت آمریکایی‌ها مبتنی بر عملیات روانی است. جان کری در مذاکرات خود با مجلس سنای آمریکا در خصوص برجام می گفت اگر فشار بیش از حد بیاوریم نتیجه عکس می دهد ، امروز نیز اگر سوئیفت بدون دلار در جهان راه اندازی شود قطعا استفاده از ظرفیت دلار برای آنها آسیب‌پذیر خواهد بود اما ما طبیعتا اقدامات مقابله‌ای و مصون سازی را برای ارتقای آمادگی‌ها در مقابل تهدیدات انجام می‌دهیم.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل با اشاره به تحولات پیش آمده در شبکه‌های اجتماعی و حاکمیت گریزی این رسانه ها گفت: این شبکه‌ها دیگر یک پیام رسان صرف نیستند و در آنها مبادلات بانکی و حتی اشتغال هم ایجاد شده است. جمهوری اسلامی هیچ وقت نمی‌پذیریم که برای نظام پولی و اشتغال ما در جایی تصمیم‌گیری شود که سازوکار آن در داخل کشور نیست و ما نقض حاکمیت ملی را نمی‌پذیریم. شورای عالی فضای مجازی و سازمان پدافند غیرعامل در این حوزه نگاه واحدی دارند که باید حاکمیت ملی در شبکه‌های اجتماعی شکل بگیرد.

سردار جلالی در پایان خاطرنشان کرد: در حوزه جنگ سایبری قرارگاه پدافند سایبری فعالیت می کند و اگر جنگی در این حوزه صورت بگیرد مسئولیت راهبری دستگاه‌های اجرایی با این دستگاه است و مرکز دفاعی و فرماندهی و کنترلی برای این موضوع ایجاد شده است. تولید محصولات بومی و مصون سازی زیرساخت ها از جمله اقدامات در این حوزه است. اخیرا هم نسل جدیدی از ویروس استاکس‌نت را که به صورت چند تکه بود و به صورت غیرفعال را کشف کردیم.
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر