۰۳ آبان ۱۳۹۷ - ۱۶:۰۰
کد خبر: ۴۰۴۶۷
رزمایش زیستی ثامن الائمه (ع) آذربایجان شرقی به منظور آمادگی در برابر تهدیدات زیستی، روز چهارشنبه همزمان در شهرستان های تبریز، مرند و سراب برگزار شد.
به گزارش خبرنگار پایداری ملی،برگزاری رزمایش زیستی در دبیرستان های پسرانه و دخترانه شهید مدنی تبریز، شور و حال عجیبی در منطقه زعفرانیه این شهر ایجاد کرده بود و مشاهده انبوه آمبولانس ها، نیروهای انتظامی و تردد پرشمار نیروهای امدادی، رهگذران را ناگزیر از این سوال می کرد که 'اینجا چه خبر است'؟

در رزمایش زیستی تبریز، جمعی از کارکنان نهادهای پزشکی، فرهنگی، انتظامی، امدادی و اداری تبریز در قالب یک هم افزایی یکجا گرد آمده بودند تا تجربه جدیدی را با عنوان «رزمایش زیستی» با رویکرد صیانت از سلامتی مردم به هنگام وقوع هر گونه حادثه یا حمله بیولوژیکی احتمالی به اشتراک بگذارند.

حضور در «رزمایش زیستی» تبریز و تماشای جنب و جوش شرکت کنندگان این این رویداد پدافندی برای من خبرنگار نیز که در مصاحبه های مختلف از قول مسوولان، اظهارات زیادی درباره «قرارگاه زیستی» شنیده بودم، هیجان انگیز و در عین امیدوارکننده بود.

من با مشارکت در رزمایش زیستی تبریز و یادآوری حادثه پنج سال قبل مسمومیت 1500 نفر از مردم یکی از روستاهای مرند در جشن عروسی به دلیل مصرف کباب مانده و مشکلات ناشی از آن برای شبکه درمان شهرستان، فهمیدم که برگزاری این گونه رزمایش ها می تواند گام عملی برای تمرین آمادگی نهادهای مسوول برای مواجهه پاسخگویانه و کارآمد در برابر حوادث مشابه احتمالی در آینده باشد.

«رزمایش زیستی» تبریز این گونه آغاز شد: ' براساس اطلاعات رسیده از مراکز فوریت های پزشکی شهرستان تبریز جمعی از دانش آموزان دبیرستان شهید مدنی دچار علائم بیماری حاد شده اند.

بیماران دارای علائم دردهای شکمی، تهوع، تب و اسهال می باشند و تعدادشان رو به افزایش است؛ عده ای نیز به دلیل شدت بیماری به درمانگاه های محلی و بیمارستان ها ارجاع شده اند، بلافاصه تیم های فوریت پزشکی به محل های یاد شده اعزام می شوند.

با توجه به روند رو به افزایش تعداد بیماران و سندرمیک بودن بیماری، گزارشی به معاونت بهداشتی و مرکز فوریت هاز پزشکی دانشگاه علوم پزشکی استان ارسال می شود.
از سوی دیگر بیمارستان های شهر تبریز با مراجعه تعداد زیادی از ساکنان و اهالی مناطق شهری با علائم مشابه بیماری دانش آموزان مواجه شده اند.

در طول ساعات اولیه درگیری با این مسئله در شهر تبریز، ۴۰۰ نفر از دانش آموزان به مراکز درمانی منتقل شده اند که از این تعداد ۳۵۰ نفر به صورت سرپایی و ۴۵ نفر نیز در مراکز درمانی منطقه تحت درمان قرار گرفتند؛ برابر گزارش های دریافتی ۵ نفر از بیماران نیز فوت کردند.

با توجه به روند رو به افزایش تعداد بیماران، سندرمیک بودن علائم، مراتب بلافاصه به قرارگاه پدافند زیستی شهرستان تبریز اعلام می‌شود و همزمان فرمانده قرارگاه موضوع را به قرارگاه پدافند زیستی استان گزارش می دهد.

فرمانده قرارگاه پدافند زیستی شهرستان تبریز به منظور جلوگیری از گسترش آلودگی و مقابله با بیماری حادث شده دستور تشکیل جلسه اضطراری کار گروه های تخصصی را صادر می کند.

برای تعیین منشا و علت بروز بیماری کارگروه رصد و پایش بلافاصه وارد عمل شده و با توجه به بروز علائم گوارشی در بیماران، اقدام به بررسی های تخصصی و میدانی نموده و با توجه به علائم یاد شده به تیم های تخصصی اجرایی سازمان ها و ادارات دستگاه های اجرایی نظیر جهاد کشاورزی، بهداشت و درمان، صنعت و معدن و آبفای شهرستان ابلاغ می شود نسبت به ارزیابی میدانی اقدام نمایند.

تیم های تخصصی اجرایی در حوزه های یاد شده نسبت به بررسی و تعیین نقش این عوامل در حادثه وارد میدان شده و اعلام می کنند که بر اساس نتایج بررسی ها و ارزیابی های آزمایشگاهی و میدانی، آب آشامیدنی، محصولات کشاورزی و دامی عاری از آلودگی هستند و به تبع آن تیم های تخصصی بهداشت و درمان نسبت به بررسی و ارزیابی میدانی وارد عمل می شوند.

بلافاصله تیم اورژانس با برپایی چادرهای صحرایی درمانی اقدامات اولیه از قبیل معاینه و سرم تراپی را در محل مدرسه انجام داده و پس از اقدامات اولیه اورژانسی 350 نفر به صورت سرپایی در محل حادثه تریاژ و 28 نفر از مصدومانی که حال اولیه شان مساعد نبود به بیمارستان امام رضا و 24 نفر نیز به بیمارستان سینا منتقل می شوند که یک نفر از آنها به دلیل مساعد بودن حالش بلافاصله از بیمارستان ترخیص می شود...'



** اوضاع کاملا تحت کنترل است

جانشین کارگروه بهداشت و پیشگیری قرارگاه زیستی آذربایجان شرقی که به عنوان عضوری از رزمایش زیستی در محل حاضر است، به خبرنگاران می گویدش: در ساعات اولیه صبح امروز به دنبال تماس تلفنی از مدرسه، با هماهنگی فرمانداری، تیم ارزیابی بلافاصله به مدرسه اعزام و اعضای کارگروه در محل مدرسه مستقر شدند.

رضا رضایی اضافه می کند: طبق ارزیابی همکاران بهداشت و درمان، هیچ نوع آلودگی و مشکلی در آب مدرسه وجود نداشته و وضعیت پیش آمده احتمال مسمومیت غذایی را نشان می دهد.

وی از اعزام 45 نفر از مصدومان به بیمارستان های تبریز خبر می دهد و می گوید: تعداد بیماران روبه افزایش است با این حال چادرهای مجهز به اقدامات اولیه درمانی در محل مستقر شده اند.

رضایی با تاکید بر اینکه اوضاع هم اکنون کاملا تحت کنترل است، یادآوری می کند: غیر از این مدرسه اتفاق خاصی در سایر مدارس روی نداده و روال عادی آموزش در بقیه مدارس برقرار است.

وی اوضاع را کاملا مهار شده توصیف می کند و ادامه می دهد: به شهروندان و والدین توصیه می کنیم آرامش خود را حفظ کرده و از دامن زدن به شایعات و توجه به اخبار نادرست پرهیز کنند.


** هدف از برگزاری «رزمایش زیستی» چیست؟

هدف از اجرای رزمایش، هماهنگی بیشتر واحدها و دستگاه های اجرایی مرتبط با مسایل زیستی در برابر هرگونه تهدیدات زیستی، افزایش میزان آمادگی، توانمندی و قابلیت های عملیاتی کارگروه های هشت گانه قرارگاه پدافند زیستی، افزایش آگاهی مدیران و کارکنان و ایجاد وحدت رویه در بهره برداری از منابع و امکانات شهرستان می باشد.

تدوین راهبردهای پیشگیرانه جهت تهدید زیستی با منشا آلودگی مواد غذایی، اطمینان از پایداری و تداوم چرخه خدمات در حوادث و تهدیدات احتمالی، افزایش قدرت پاسخگویی، مقابله، کنترل و تسهیل مدیریت بحران زیستی و ارزیابی سیستم های ارتباطی امن از دیگر اهداف این رزمایش یکروزه بود.
 


گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر