۲۷ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۸:۳۳
کد خبر: ۳۸۹۹۲
رؤسای جمهوری روسیه و ترکیه از ایجاد منطقه‌ای غیرنظامی تا ۱۵ اکتبر در ادلب سوریه خبر دادند.

«ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه در نشست خبری که با «رجب طیب اردوغان» همتای ترکیه ای وی برگزار شد گفتگوهای دو طرف را سازنده توصیف کرد.

پوتین گفت: ما گفتگوهای بسیار سازنده ای با رئیس جمهور اردوغان داشتیم. این چهارمین دیدار ما در سال جاری است. 10 روز پیش نیز در نشست روسیه، ترکیه و ایران در تهران حضور داشتیم که همکاری های جاری بین روسیه و ترکیه را به بحث گذاشتیم.

رئیس جمهور روسیه افزود: ما همچنین بحث های زیادی درباره اوضاع سوریه داشتیم. روسیه و ترکیه برای حل و فصل بحران در این کشور همکاری می کنند و تلاش هایی را برای حل بحران انسانی در سوریه انجام می دهیم. تمرکز تلاش های ما نیز حول مساله ادلب است. ما درباره شبه نظامیان حاضر در این شهر و زیرساخت های آن صحبت کردیم. در طول گفتگو های امروز توانستیم به پیشرفت هایی جدی در حل و فصل مساله دست یابیم و می توانیم برای اقدامات هماهنگ به پیش برویم.

پوتين ادامه داد: نگرانی روسیه به عنوان یکی از کشورهایی که مناطق کاهش تنش را ایجاد کرده این است که در حال حاضر تهدیدهایی وجود دارد که از سوی شبه نظامیان در استان حلب ایجاد شده است. در دیداری که داشتیم، درباره اوضاع صحبت کردیم و تصمیم گرفتیم تا پانزدهم اکتبر، منطقه ای غیرنظامی شده بین پانزده تا بیست کیلومتری در مناطق تحت کنترل گروههاي مسلح و دولت سوریه ایجاد کنیم. امیدواریم بتوانیم تروريست های النصره را از این منطقه دور کنیم.

وی افزود: همچنین این امید را داریم که تجهیزات سنگین را از این منطقه دور کنیم. ما همچنین درباره گشت زنی در منطقه توافق کردیم تا نقل و انتقال در منطقه حلب تا لاذقیه و حلب به حماه بار دیگر ایجاد شود. همچنین به پیشنهاد طرف ترکیه، روسیه و ترکیه بر مبارزه با تروریسم در سوریه در همه اشکال آن تاکید می کنند. باور ما این است که همه این اقدامات در حل و فصل منازعه سوریه تاثیر دارد و می توانیم کارهای خود را در چارچوب روند ژنو دنبال کنیم.

رئيس جمهور روسيه گفت: این رویکرد از سوی دولت سوریه نیز حمایت می شود و به زودی گفتگوها بیشتری برگزار خواهد شد. بسیار اهمیت دارد که بگوییم روسیه و ترکیه به دنبال ادمه استفاده از چارچوب آستانه برای یافتن راه حلی بلند مدت سیاسی هستند. همچنین در چارچوب روند ژنو و حمایت سازمان ملل متحد، ما به دنبال ایجاد کمیته قانون اساسی هستیم که شامل دولت، نیروهای مخالف و جامعه مدنی سوریه است که در نزدیک ترین مدت زمان ممکن صورت می گیرد.

اردوغان: در کنار روسیه، تلاش خواهیم کرد ادلب را از وجود عناصر افراط گرا پاکسازی کنیم

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه نیز در نشست خبری مشترک با ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه گفت: با رئیس جمهور پوتین درباره سوریه صحبت کردیم. این مساله در تهران و نشست سه جانبه نیز مورد بحث قرار گرفت. ترکیه موضع خود را در تهران به صورت روشن مطرح کرد و در نسشت امروز نیز نحوه اجرایی کردن هماهنگی ها توافق شده در تهران را بررسی کردیم. در طول مذاکرات، ما برای یافتن راه حلی بر اساس روند آستانه و لحاظ کردن دیدگاه های دوجانبه تلاش کردیم. در طول دیدار با رئیس جمهور پوتین، مقرر شد به مساله ادلب نیز بر اساس فرآیند آستانه رسیدگی شود.

رئیس جمهور ترکیه گفت: مناطق تحت تصرف مخالفان دولت سوریه باید خلع سلاح شوند و نیروهای مخالف مسلح که این مناطق را در دست دارند در همان مناطق باقی بمانند. ولی در کنار روسیه، تلاش خواهیم کرد این مناطق را از وجود عناصر افراط گرا پاکسازی کنیم. روسیه هر کاری که بتواند برای رسیدن به این هدف انجام خواهد داد. در عین حال، برای جلوگیری از ورود طرف سوم یا شناسایی اقدامات تحریک آمیز، به صورت مشترک اقداماتی را با روسیه انجام می دهیم. ترکیه و روسیه فعالیت های خود را برای گشت زنی در این مناطق هماهنگ می کنند. در حال حاضر ترکیه پست های نظارتی خود را در مناطق کاهش تنش تقویت می کند و از این رو می توانیم از بروز فاجعه انسانی که می تواند در ادلب روی دهد، ممانعت به عمل آوریم.

اردوغان افزود: امروز نیز یادداشت تفاهمی برای کمک ترکیه برای جلوگیری از بروز وضعی دشوار تر امضا کردیم که نتایج خوبی نیز برای روسیه خواهد داشت. در طول دیدار امروز، توافق کردیم سرزمین های تحت کنترل تروریست ها فقط محدود به استان ادلب نباشد و همه گروه های تروریستی که برای کشور ما تهدید به شمار می آیند که یگان های مدافع خلق نیز شامل آن می شود، مدنظر هستند. این گروهی است که در پاکسازی قومی دست داشته است. این سازمانی است که منشاء بی ثباتی در شرق فرات به شمار می آید.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر