۳۰ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۸
کد خبر: ۳۷۹۱۰
رئیس‌جمهور با بیان اینکه وقتی می‌گوییم ما آماده دفاع هستیم، یعنی دل‌‌مان می‌خواهد صلح پایدار مستقر شود، گفت: نداشتن بازدارندگی دفاعی به معنای چراغ سبز به دشمن است.
به گزارش پایداری ملی، حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور پیش از ظهر امروز (سه‌شنبه، 30 مرداد) در مراسم رونمایی از جنگنده ایرانی "کوثر"، ضمن تبریک به مناسبت اعیاد قربان و غدیر، گفت: پایان مرداد همه سال، به عنوان روز صنعت دفاعی برای ما بسیار حائز اهمیت است که دستاوردهای یک ساله اندیشمندان، محققان و تلاش‌گران در زمینه صنعت دفاعی را مشاهده کنیم و به همه این عزیزان به خاطر تلاشی که سال‌ها در این زمینه انجام داده‌‌اند، خسته نباشید بگوییم که در یک سال گذشته نوآوری‌های فراوانی داشته‌اند.

وی افزود: این تاریخ است که به ما می‌گوید اگر قدرتمند نباشیم و استوار بر روی اخلاق خود نایستیم، دیگرانی هستند که ما را از پای درآوردند. خداوند بزرگ خواسته است بشر در کمال انس، صلح و همزیستی مسالمت‌آمیز با هم زندگی کنند؛ لذا اسم ما را انسان گذاشتند، اما متأسفانه اینکه ما اطمینان پیدا کنیم که همه افراد جامعه در صراط و خط مستقیم حرکت می‌کنند و کسی چشم طمع به ما ندارد، به ویژه آنکه ما در یک منطقه جغرافیایی بسیارحساس قرار گرفته‌ایم. به‌ویژه آنکه دشمنان ما در طول 40 سال، ایران‌هراسی را ترویج کردند و به عده‌ای این چنین القا کردند که ایران حیات، عزت و بقای شما را تهدید می‌کند.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه تجربه این 40 سال نشان داده که ایران به کسی تجاوز نکرده است، اظهار داشت: وقتی صدام به کویت حمله کرد، عراق در محاصره جهانی قرار گرفت و 8 سال هم عراق به ما تجاوز کرده بود. فاصله‌ای از پایان جنگ تا تجاوز صدام به کویت، حدود 2 یا 3 سال بود، خیلی موقعیت حساسی بود و ما می‌توانستیم به ظاهر به نفع خودمان استفاده کنیم و عراق را آن زمان از پای درآوریم.

حجت‌‌الاسلام روحانی ادامه داد: در آن شرایط عده زیادی از مردم عراق و کویت به ایران اعتماد کردند و ایران را به عنوان میزبان انتخب کردند. ما اگر اهل تجاوز بودیم، می‌توانستیم پس از فروپاشی شوروی در شرایطی که مرزهای ما متزلزل بود،  سو‌‌ءاستفاده کنیم، اما این کار را نکردیم و به کشورهای تازه استقلا‌ل یافته کمک کردیم و جزو اولین کشورهایی بودیم که این کشورها را با پرچم نو  به رسمیت شناختیم؛ بنابراین ما ملت مسالمت، تعامل، تعاون و یار دیگران هستیم. 

وی افزود: در دوران چند ساله گذشته که خطر تروریسم در این منطقه بود و به ظاهر تهدیدی برای ما نبود و برای کشورهای دیگر بود، داوطلبانه به این ملت‌ها کمک کردیم .در برابر تروریسم ایستادیم و نقش بسیار مهمی را در پاکسازی تروریست‌ از منطقه ایفا کردیم. این ملت بزرگ علی‌رغم همه خوبی‌‌ها و نجابت‌ها، باید خودش را در برابر افراد و قدرت‌هایی که همواره به خاک، منابع و جایگاه جغرافیایی این کشور و حساسیتی که ایران دارد، طمع داشتند، باید همیشه خودمان را آماده کنیم.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: وقتی می‌گوییم ما آماده دفاع هستیم، یعنی دل‌‌مان می‌خواهد صلح پایدار مستقر شود. بدون آمادگی یعنی به استقبال جنگ رفتن، بعضی‌ها به این نکات توجه ندارند و فکر می‌کنند اگر ما قدرت نظامی خود را افزایش دهیم.این به معنای جنگ‌طلبی است، بلکه این به معنای صلح‌طلبی است، چون ما می‌خواهیم جنگ نشود، بنابراین قدرت ما باید بازدارنده باشد. اگر بازدارنده نباشد، معنی آن این است که به دیگران چراغ سبز نشان داده‌ایم که وارد این کشور بشوند.

 به گزارش تسنیم، حجت‌الاسلام روحانی با تأکید بر اینکه بازدارندگی به معنای قدرتی است که دشمن در محاسبات خود متوجه شود که تجاوز به ایران پرهزینه است، اظهار داشت: همه جور سیاست خارجی می‌توان داشت، باید بررسی کرد که چه سیاست خارجی‌ای کم‌هزینه‌تر و پر منفعت‌تر است، با چند جمله می‌توان دعوا درست کرد و با چند حرکت نظامی می‌توان وارد مذاکره شد، این اقدامات پرهزینه است؛ همه ما موظف هستیم کاری کنیم ملت ما امنیت، عزت، قدرت لازم را با کمترین هزینه به دست آورند، در غیر این صورت با هزینه‌های زیاد می‌توانیم این کار را انجام دهیم، کشورهای همسایه ما بسیار پرهزینه امنیت خود را در ابعاد مختلف حفظ کردند.

وی افزود: کشورهای همسایه، سلاح را با گران‌ترین قیمت می‌خرند، حتی بلد نیستند از آن استفاده کنند، بنابراین ناچارند مستشاران خارجی را به کشور خود بیاورند و در ازای سلاحی که می‌خرند در برابر این کشورها تسلیم می‌شوند، ممکن است نوکری کردن هزینه‌های مادی را پائین بیاورد، اما هزینه‌های معنوی را افزایش می‌دهد، آقایی، عزت، ملت غیور و قهرمان بودن هزینه دارد، این هنرمندی ماست که بتوانیم هزینه‌ها را کمتر و منفعت را بیشتر کنیم.

**هنر این است که کشور را با کمترین هزینه حفظ کنیم

رئیس‌جمهور، انضباط، آموزش و ایمان، انگیزه، سلاح و آمادگی نیروهای مسلح در جزو مؤلفه‌‌هایی دانست که کسی جرأت حمله به ایران نکند، گفت: این توانمندی‌‌ها باید در حدی باشد که  بداند حمله به ایران بسیار پرهزینه است؛ اگر بخواهیم همه هزینه‌ها، سرمایه‌ها و سرمایه‌های یک ملت در یک هفته نابود شود، کار بسیار آسانی است، با شعار دادن و انجام کارهای بی‌ربط، هزینه بسیار بالایی به ملت تحمیل می‌شود.

حجت‌الاسلام روحانی تصریح کرد: هنر این است که کشور را با کمترین هزینه حفظ کنیم. ملت ما می‌تواند با هزینه کم، این کشور را نگه دارد، زیرا بین نیروهای مسلح و مردم فاصله‌ای وجود ندارد. اگر بیم نیروهای مسلح و مردم فاصله وجود داشته باشد، هزینه‌ها بالا می‌رود؛ اگر مردم با نیروهای مسلح نباشند و به نیروهای مسلح اعتماد نداشته باشند، امنیت و آرامش کافی نخواهند داشت، اما اگر مطمئن شدند که نیروهای مسلح قدرتمند مقابل دشمنان می‌ایستند، ملت در کنار نیروهای مسلح قرار می‌گیرد، در جنگ هشت ساله نیز ملت ایران در کنار نیروهای مسلح قرار گرفت.

وی با بیان اینکه دفاع ما از لحاظ ساختاری، مردمی است و بار نیروهای مسلح بر دوش سربازان است، اظهار داشت: به عنوان مثال، ارتش پاکستان سرباز ندارد و همه به‌طور کوتاه‌مدت یا بلندمدت حقوق‌بگیر هستند، اما در کشور ما این چنین نیست، نیروهای مسلح ما مردمی هستند، از طرف دیگر ما بسیجی داریم که بعد از انقلاب، سامان پیدا کرده است، بسیج قدرت بزرگی است، بسیج علاوه بر اینکه قدرت مردمی‌ است، مردم را نیز به نیروهای مسلح متصل می‌کند.

رئیس‌جمهور ادامه داد: نیروی مسلح و مردمی که با هم باشند، شکست‌ناپذیر خواهند شد، این دو را در کنار فرماندهی قرار بدهید که آن فرماندهی هم مردمی است، یعنی منتخب مردم و مورد اعتماد آنهاست، هر ارتش یا نیروی مسلحی برای خود فرماندهی دارد، اما فرمانده نیروهای مسلح ما، منتخب مردم است و با رأی مستقیم یا غیرمستقیم مردم انتخاب می‌شود و دارای ویژگی‌هایی است که مردم ایران به آن ایمان دارند.

حجت‌الاسلام روحانی در بخش دیگری از سخنانش با طرح این سؤال که ما در جنگ چگونه پیروز شدیم؟، افزود: امام(ره) وقتی دستور می‌دادند، این دستور با دستور یک فرمانده معمولی تفاوت داشت، این دستور جایگاهی داشت که مردم به آن اعتقاد داشتند و مقلد آن بودند و به آن عشق می‌ورزیدند؛ اعتماد و ایمان میان فرماندهی نیروهای مسلح و خودِ نیروهای مسلح و مردم اگر با هم ضمیمه شود، قدرت بزرگی را برای ما خواهد آفرید.

وی با بیان اینکه اساس قدرت، حتی در میدان جنگ، قدرت انسانی است و پس از آن، نوبت به جنگ‌افزار و تجهیزات و امکانات می‌رسد، گفت: البته ما به تجهیزات نیاز داریم و جای تردیدی در آن وجود ندارد،  وزارت دفاع مسئولیتی ویژه دارد؛ نیروهای مسلح مسئولیت دوم را دارند؛ همه این عناصر باید در کنار یکدیگر قرار بگیرند.

رئیس‌جمهور اضافه کرد: اگر شما بگویید ما می‌خواهیم با نیروی خودمان تحقیقاتی انجام دهیم، در این صورت توان خود را کم کرده‌ایم، اما در صورتی که از همه دانشگاه‌ها و محققان استفاده کنیم، کارها پیش خواهد رفت، ما در جنگ هم به همین صورت بودیم، ما در زمان جنگ در بخش‌های مختلف از مردم استفاده می‌کردیم،  بنده از وزیر دفاع و همه مسئولان به‌طور جدی می‌خواهم که آنچه می‌شود دیگران بسازند، در فضای رقابتی آورده شود، ما در فضای رقابت ضرر نخواهیم کرد، شما در فضای رقابت می‌توانید یک قطعه را با کیفیت بهتر و ارزان‌تر بسازید، هر چیزی که انحصاری شد، در آن مشکل پیش خواهد آمد.

به گزارش تسنیم، حجت‌الاسلام روحانی با اشاره به رونمایی از  جنگنده ایرانی "کوثر"، گفت: امروز این هواپیمایی را با موفقیت به پرواز درآورده‌ایم و همه به آن افتخار می‌کنیم؛ زیرا تمام اجزای آن را متخصصان داخلی تولید کرده‌اند و خیلی ارزشمند است که بتوانیم کلیه قطعات و تجهیزات لازم چنین جنگنده‌ای را خودمان تولید کنیم و این نشان از توانمندی ما دارد.

** ساخت تجهیزات دفاعی کاری ملی است

وی اضافه کرد: از اولین روزی که ما طرح آذرخش را شروع کردیم تا به امروز که ما به جنگنده کوثر رسیدیم، خیلی از متخصصین ایرانی تلاش‌های صادقانه و زیادی را انجام داده‌اند تا بتوانیم به چنین توانمندی دست یابیم؛ ما باید ساخت این هواپیما را به چند بخش تقسیم کنیم، بخشی را که مردم می‌توانند، به آنها بسپاریم، بخش دیگری را که دانشگاه می‌تواند تقبل کند، به آنها بسپاریم، بخش دیگری را که مهندسین و فناوران ما می‌توانند انجام دهند هم به عهده آنها باشد.

رئیس‌جمهور ساخت تجهیزات دفاعی را کاری ملی دانست و اظهار داشت: می‌طلبد که همه از جمله معاونت علمی و فناوری، دانشگاه‌ها، وزارت علوم و بخش خصوصی به میدان بیایند. حتی باید بتوانیم با کمک دو کشور همسایه و دو کشور متحد، تولیدات بهتر و جدیدتری داشته باشیم، اینها را باید تقسیم کرد و نتیجه بهتری گرفت، ما می‌توانیم با بسیاری از کشورها دوست باشیم و در کنار هم، صنعت‌مان را ارتقا دهیم. بخش خصوصی، دانشگاه‌ها و وزارت علوم به میدان بیایند و حتی ما به تدریج بتوانیم چیزهایی با کمک کشورهای دیگر بسازیم. ترکیه، پاکستان و ما ممکن است، کارهایی کنیم که بتوانیم آنها را تلفیق کنیم؛ البته بنده پاکستان و ترکیه را مثال می‌زنم، ممکن است کشورهای دیگری هم باشند.

حجت‌الاسلام روحانی تصریح کرد: زمان آن است که شرایط رقابتی‌تر شود، می‌توانیم تولیدات خود را در تیراژ بسیار بالاتری داشته باشیم، زیرا توانمندی ما محدود است، اما زمانی که به شکلی مشترک کار را پیش می‌بریم، نتیجه بهتری خواهیم گرفت.

وی ادامه داد: در اوایل جنگ خیلی از کارهایی که داشتیم، جهاد خودکفایی نیروی هوایی انجام می‌داد، به‌طور مثال در شرایطی خاص موشک دریایی را به موشک زمین به هوا طراحی کردیم، بنابراین همه این کارها امکانپذیر است و ما می‌توانیم در کنار هم قرار بگیریم و با اتحاد بیشتری تولیدات بهتری داشته باشیم؛ حرف نهایی را از وزارت دفاع نباید بشنوم، زیرا حرف نهایی را باید از نیروی مسلحی که این سلاح را در اختیار می‌گیرد، بپرسند. از ارتش سپاه و اگر آنها هم حرف وزارت دفاع را تأیید کردند، می‌گویم درست است؛ بنابراین باید رابطه‌ای بین وزارت دفاع و کلیه نیروهای مسلح کشور ایجاد شود، زیرا آنها هستند که می‌گویند دقت موشک چقدر است، چرا که همین چند ماه گذشته بود که هم از دوستان وزارت دفاع پرسیدم و هم از نیروی عمل‌کننده و دیدیم که کمی با هم فرق می‌کند، همانطور که گفتم حرف نهایی را نیروی بهره‌بردار باید بگوید و  شما حتما زمانی که رئیس‌جمهور درباره دقت موشک‌ها و سایر تجهیزات سؤالی می‌پرسد، دقیق جواب می‌دهید، اما دقیق‌تر از شما آن نیروی بهره‌برداری است که از آن استفاده می‌کند و رضایت آنها برای ما ملاک قرار می‌گیرد.

رئیس‌جمهور با تأکید بر اینکه رضایت وزارت دفاع از بخش‌های زیرنظر خودش کافی نیست، اظهار داشت:  رضایت ارتش و سپاه که استفاده‌کننده از این تجهیزات هستند، برای ما ملاک است، امیدوارم روز‌به‌روز شأن و عظمت بیشتری را داشته باشیم، زیرا قدرت و توان دفاعی برای ما بسیار مهم است و این به دلیل آن است که دشمن ما امروز روسیاه‌تر از همیشه شده است.

**حتما به آمریکا اعتماد نداریم

حجت‌الاسلام روحانی اضافه کرد: ما دشمنانی داریم که به هیچ اصلی معتقد نیستند، بالاخره ممکن است کشورانی باشند که متجاوز هم هستند، اما حداقل 20 یا 30 درصد حرف‌شان معقول باشد،اما زمانی که حاکمیت به دست گروهی می‌افتد که هیچ حرف درستی نمی‌توانند بزنند، وضعیت متفاوت می‌شود؛ در حقیقت بحث این نیست که ما به آمریکا اعتماد داریم یا نداریم، که حتما نداریم، امروز روزی است که دنیا هم به آمریکا اعتماد ندارد.

وی با بیان اینکه شرایط امروز ما با گذشته متفاوت است و باید به دنبال افزایش قدرت ملی خود باشیم، با طرح این سؤال که چرا آمریکا ایران را تحریم می‌کند؟، گفت: چرا آمریکا، ترکیه را تحریم اقتصادی می‌کند و چرا چین را به میدان کارزار جنگ اقتصادی می‌برد؟، برای اینکه احساس می‌کند هرکدام نقطه ضعف‌‌هایی دارند، باید نقطه‌ضعف‌های خود را برطرف کنیم؛ چرا آمریکا به ما حمله نظامی نمی‌کند؟ یعنی خیلی ناراحت است و دلش برای ما سوخته است؟! خیر، به دلیل قدرت ماست و می‌داند چقدر برایش هزینه دارد و نتایج آن را می‌داند. 

رئیس‌جمهور اضافه کرد: به دلیل اینکه مقداری دولت آمریکا غیر قابل اعتماد است، کنگره و نمایندگان مجلس، سریع قانونی وضع کردند که رئیس‌جمهور حق ندارد به ایران حمله نظامی کند و آن را در کنگره تصویب کردند. چون می‌دانستند که این آدم (ترامپ) بی‌اعتماد است؛ خیلی عجیب است، کنگره آمریکا که همیشه با ما بد بوده و میانه خوبی نداشته و همیشه با ما خوب نبوده، تصویب می‌کند که دولت آمریکا حق ندارد به ایران حمله نظامی بکند، این نشان می‌دهد که ایران توانمند و قدرتمند است.

حجت‌الاسلام روحانی با بیان اینکه اگر کسی بخواهد به ایران تجاوز کند، هزینه بسیار بالایی باید پرداخت کند، اظهار داشت: این توانمندی دفاعی ایران از کجا حاصل می‌شود؟ از ایمان، اتحاد، ایثار ملت و بعد از آن نیروهای مسلح و سپس صنعت دفاعی حاصل می‌شود؛ صنتعت دفاعی می‌تواند این قدرت را به ما بدهد و کار را برای ما آسان و هزینه دفاع را کم کند.

وی خطاب به کارکنان صنعت دفاعی کشور گفت: کار شما امروز بسیار ارزشمند است، بنده از همه تلاشگران صنعت دفاع تشکر می‌کنم، از طرف ملت ایران از همه آنهایی که برای قدرت ملی ما تلاش می‌کنند، تشکر می‌کنم. ما اگر قدرت نظامی، سیاسی و دفاعی‌مان و قدرت فرهنگی‌مان در کنار هم قرار بگیرد و همه با هم و در کنار هم باشیم، خوب است.

رئیس‌جمهور اضافه کرد: یک یا دو سال، حزب و جناح و این چیزها را فراموش کنیم، اشکالی ندارد، از 2 سال دیگر باز هم شروع کنیم، سال‌های 97 و 98 و اوایل 99 را استراحتی بدهیم، مردم هم احساس کنند تابستان و مرخصی‌ای داریم، جناح‌‌ها یکی دو ماه به مرخصی بروند، اختلاف‌ها و فشارها کم و اتحاد و وحدت بیشتر شود، امروز دشمنان ما از اتحاد ما نگران هستند، وقتی ما متحد باشیم، می‌دانند که کاری علیه ما نمی‌توانند انجام دهند، امروز، روزی است که باید به هم کمک کنیم.

رئیس قوه‌مجریه کشور در پایان با تأکید بر اینکه انتخابات تمام شد، خاطرنشان کرد:  یک انتخابات درست می‌کنیم، 4 سال آن را تا انتخابات بعدی می‌کشیم، انتخابات، یک یا دو ماه است و تمام می‌شود، الآن زمان وحدت، اتحاد، ایستادگی و مقاومت است. ما از این مرحله به حول و قوه الهی و با حمایت مردم و تدبیر مقام معظم رهبری و با اتحاد همه مردم و ارکان کشور، سه قوه، نیروهای مسلح، انشاء‌الله می‌توانیم این روزهایی که کمی برای مردم سخت و پرفشار است را به فرصت تبدیل کنیم و انگیزه بیشتری برای تلاش، کوشش و خدمت بیشتری به مردم بدهد تا با سرافرازی از این مرحله عبور کنیم، در جایی موفق بودیم که صداقت داشته‌ایم و خداوند هم ما را یاری کرده است.


گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر