۲۹ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۸:۰۰
کد خبر: ۳۷۸۶۷
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان همدان خبر داد
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان همدان از کاهش 21 هزار تنی سموم در بخش کشاورزی همدان طي سال جاری خبر داد.

به گزارش پایداری ملی، حسین فضلی ظهر امروز در جلسه پدافند غیرعامل همدان با بیان اینکه کاهش محدودیت منابع آب و خاک در بخش کشاورزی یکی از تهدیدات مهم در حوزه زیست‌محیطی است، اظهار کرد: در خصوص کمبود و محدودیت منابع طرح‌هایی ارائه شده که یکی از این طرح‌ها تغییر در سیستم آبیاری 26 هزار هکتار از اراضی کشاورزی است.

وی با بیان اینکه 18 هزار و 800 هکتار از اراضی کشاورزی به سیستم تحت فشار هوشمند مجهز شده است، افزود: با گسترش کشت گلخانه‌ای و توسعه آن توانسته‌ایم مصرف آب را 60 تا 70 درصد کاهش دهیم.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان همدان با اشاره به اینکه با تغییر سیستم کشت نشائی در مصرف آب در سه نوبت اول صرفه‌جویی می‌شود، ادامه داد: برای عبور از بحران‌های احتمالی زیست‌محیطی و آلودگی ایجاد شده از ابتدای امسال مبارزه تلفیقی با آفات به صورت بهنگام با توزیع 54 هزار فرمون برای مبارزه با آفت کرم خراط انجام شد.

وی گفت: سال گذشته 65 هزار کیلوگرم سموم در سطح زیرکشت اراضی استفاده شد اما استفاده از این سموم امسال به 41 هزار تن رسید یعنی در راستای ایجاد سلامت زیست‌محیطی استفاده از سموم تا 21 هزار تن کاهش یافت.

فضلی با اشاره به منابع بسیار محدود و نبود آب کافی در بخش کشاورزی خاطرنشان کرد: باید کشت‌ها به سمت کشت دیم برود البته در زمینه آموزش‌های جاری، کارگاه‌ها، اقتصاد و معیشت روستاییان نیز برنامه داریم.

معاون سیاسی ـ امنیتی فرمانداری همدان نیز با بیان اینکه پیشگیری از بسیاری از موضوعات می‌تواند در روند کار تاثیرگذار باشد، بیان کرد: البته بسیاری از بحران‌ها اعم از کاهش بارندگی، بحران آب و تولید برق قابل پیش‌بینی نیست اما با برنامه پیشگیرانه می‌شود بسیاری از بحران‌ها راکنترل کرد.

علی‌اصغر ناظری‌پور افزود: خوشبختانه در استفاده از سموم کشاورزی 25 درصد کاهش داشته‌ایم و طرح جامع پدافند غیرعامل که در سال‌های گذشته به آن توجه نشده امروز مورد توجه شهرداری برای پیگیری امور است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر