۳۱ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۰
کد خبر: ۳۵۶۶۲
جلسه کمیته پدافند غیرعامل فرماندهی انتظامی استان خراسان رضوی با حضور مدیر کل برگزا گردید.
سید ابوالفضل احمدی مدیرکل پدافند غیرعامل در جلسه کمیته پدافند غیرعامل فرماندهی انتظامی استان با ادای احترام به بیش از 12000 شهید والامقام و 22000 جانباز و شهید زنده‌ای که این نیرو تقدیم انقلاب اسلامی کرده است افزود: در بند اول سیاست‌های کلان نظام در این حوزه، پدافند غیرعامل مجموعه اقدامات غیرمسلحانه‌ای تعریف شده که موجب افزایش بازدارندگی، کاهش آسیب‌پذیری، تداوم فعالیت‌های ضروری، ارتقای پایداری ملی و تسهیل مدیریت بحران در مقابل تهدیدات و اقدامات نظامی دشمن ‌است. حال چنانچه این تعریف را با ماموریت و وظایف ذاتی نیروی انتظامی مقایسه تطبیقی کنیم به نتایج بسیار جالبی می‌رسیم؛ به این شکل که با قاطعیت می‌توان گفت در خروجی و پیامد رفتار، افعال، اقدامات و ماموریت‌های مجموعه نیروی انتظامی، کاهش آسیب‌پذیری، افزایش بازدارندگی و ارتقای پایداری ملی متبلور و مشهود است.

ناجا و بالاترین نقش آفرینی در چارچوب نهادی و ارکان تصمیم‌گیری پدافند غیرعامل استان

دکتر احمدی ضمن تشریح چارچوب نهادی و ارکان تصمیم‌گیری پدافند غیرعامل مطابق سند راهبردی استان گفت: فرماندهی نیروی انتظامی استان عضو اصلی شورای پدافند غیرعامل استان بوده و در 9 کارگروه تخصصی ذیل این شورا عضویت دارد، علاوه بر این، عضویت در 7 کارگروه قرارگاه پدافند زیستی، مسئولیت کارگروه قرنطینه، محدود سازی و امنیت این قرارگاه نیز با نیروی انتظامی است. همچنین عضویت در کمیسیون بیوترورسیم و کمیته مرزبانی زیستی موید این واقعیت است که در بین نیروهای مسلح بالاترین نقش آفرینی در چارچوب نهادی و ارکان تصمیم‌گیری مرتبط با پدافند غیرعامل متعلق به ناجا می‌باشد.
معاون هماهنگ کننده استاندار در قرارگاه پدافند زیستی استان در ادامه سخنان خود ضمن تشریح مبانی قانونی و اسناد بالادستی، به تشریح نقش و ماموریت این قرارگاه در پیشگیری، مدیریت و کنترل بحران‌های ناشی از تهدیدات زیستی پرداخت و افزود: همه ما با ساختار حاکمیتی و اداری در سطوح ملی و استانی آشنا هستیم ولی آیا ساختار و سازماندهی دوم برای روز واقعه و شرایط بحران تعریف شده و قابلیت عملیاتی شدن دارد؟. خوشبختانه ما به جرات اعلام می‌کنیم که با حمایت و هدایت استاندار معزز به عنوان فرمانده قرارگاه پدافند زیستی، این ظرفیت ساختاری و سازماندهی دوم در استان تعریف و کاملا عملیاتی شده است. البته در این مسیر حد یقفی وجود ندارد و بیش از 25 دستگاه عضو قرارگاه مستمراً از طریق آموزش، تمرین و رزمایش توان پاسخگویی به شرایط اضطرار را در مجموعه خود ارتقا می‌دهند.
دکتر احمدی ضمن قدردانی از گزارش  بسیار ارزشمند ارائه شده در ابتدای جلسه، به ویژه مشارکت فعال و مستمر نیروی انتظامی در جلسات متعدد، برگزای مستمر کمیته پدافند غیرعامل فرماندهی نیروی انتظامی با تشکیل 13 کارگروه تخصصی درون دستگاهی و برگزاری رزمایش‌های متعدد از جلمه دو رزمایش در حوزه پدافند زیستی گفت: بالاترین امتیاز را در نقش سلولی می‌توان به نیروی انتظامی داد اما با توجه به تجربه، توان و تخصص بسیار بالای سرمایه‌های انسانی نیروی انتظامی خواستار افرایش نقش سیستمی ناجا در موضوع پدافند غیرعامل هستیم. برای نمونه و با توجه به اینکه کارگروه‌های تخصصی سیزده‌گانه در این فرماندهی فعال می‌باشد، به طور متناظر نیروهای تخصصی و ثابتی را برای کارگروه‌های تخصصی قرارگاه و همچنین کارگروه‌های تخصصی ذیل شورای پدافند غیرعامل معرفی ‌نمایند. همچنین مشارکت فعال‌تری در طرح سازماندهی و توانمندسازی مربیان پدافند غیرعامل با توجه به گستردگی و حضور نیروی انتظامی در اقصی نقاط استان، مورد انتظار است.
گفتنی است در ابتدای این جلسه، گزارش مبسوطی از فعالیت‌های حوزه پدافند غیرعامل ناجا ارائه شد و جانشین فرماندهی نیروی انتظامی استان نیز از اقدامات علمی و برنامه محور اداره‌کل و شورای پدافند غیرعامل استان قدردانی نمود. همچنین بعد از بیان نظرات حاضرین، به سوالات طرح شده نیز از سوی مدیرکل پدافند غیرعامل پاسخ داده شد.
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر