۳۰ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۰
کد خبر: ۳۵۶۶۱
سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر اعلام کرد
سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه ۳۰ درصد مواد مخدر از ایران ترانزیت می‌شود، گفت: ۲۱۲ تن مواد مخدر در ۳ ماهه اول امسال کشف شده است.
به گزارش پایداری ملی، پرویز افشار سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر امروز در نشست خبری پیرامون سالروز جهانی مبارزه با مواد مخدر که در باشگاه خبرنگاران جوان برگزار شد با بیان اینکه 5 تیرماه برابر با 26 ژوئن به عنوان روز جهانی مبارزه با مواد مخدر تعیین شده است، اظهارداشت: هرساله کشورهای مختلف و سازمان ملل این روز را گرامی می‌دارند و در ایران نیز به عنوان یکی از کشورهای پیشرو مسئولان گرد هم می‌آیند تا مروری بر آنچه در این خصوص انجام شده داشته  و عزم کشورمان در انجام تعهدات خود اعلام کنند.

وی ادامه داد: امسال حضور مردم و سازمان‌های غیردولتی را پررنگ‌ کرده‌ایم و تنها سالروز مبارزه با مواد مخدر بسنده نشده است و برای این موضوع برای هفته متعاقب روز 5 تیرماه را برنامه‌ریزی کرده‌ایم و از یک تا 6 تیرماه برنامه‌های مختلفی را در استان‌ها برگزار می‌کنیم.

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر یادآور شد: برای انجام تحقق برنامه‌های این هفته از تمرکززایی جلوگیری شده و بیش از 380 پیشنهاد برای برگزاری مطلوب همایش‌های این هفته به دستمان رسیده است که شیوه‌نامه آن تدوین و به استان‌ها ابلاغ شده است.

*سخنرانی احتمالی یکی از سران قوا در برنامه متمرکز ستاد مبارزه با مواد مخدر

افشار خاطرنشان کرد: در برنامه متمرکز ستاد مبارزه با مواد مخدر به احتمال زیاد یکی از سران قوا سخنرانی می‌کند ضمن اینکه همه برنامه‌های این مراسم غیر از مجری برنامه توسط NGOها و بهبود یافتگان مصرف مواد مخدر اجرا می‌شود و در بخش قدردانی از دست‌اندرکاران مبارزه با مواد مخدر نیز تمرکز بر سازمان‌های غیردولتی و مردم نهاد است.

وی تصریح کرد: همزمان با مراسم تهران در یکی از استان‌ها مراسم امحاء مواد مخدر به صورت زنده و پخش آن را به صورت ویدئو کنفرانس در مراسم تهران را داریم و امسال امحاء مواد مخدر در 5 استان برگزار می‌شود که این برنامه در طی هفته مبارزه با مواد مخدر انجام می‌شود. ضمن اینکه از خانواده‌های شهدا و جانبازان مبارزه با مواد مخدر که در بازه زمانی 5 تیر 96 تا 5 تیر 97 شهید و یا جانباز شده‌اند تجلیل می‌شود.

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه حضور سازمان‌های مردم نهاد و غیردولتی پررنگ شده است، گفت: مراکز درمانی سرپایی معتادان، خدمات رایگان و تخفیف‌داری را ارائه می‌دهند و این مراکز بنرهای تبلیغاتی در ارائه آموزش‌های لازم در خصوص پیشگیری از اعتیاد را در مراکز خود ارائه می‌کنند.

افشار بیان داشت: تیم‌های تخصصی از افراد این مراکز در مساجد برنامه‌های آموزشی اجرا می‌کنند ضمن اینکه جشنواره‌ها، نمودهای خیابانی، برگزاری کمپین‌ها و ایجاد زنجیره انسانی «نه به اعتیاد» توسط جوانان هلال احمر از جمله برنامه‌های این هفته است.

وی با اشاره به اقدامات 3 ماهه اول سال جاری ستاد مبارزه با مواد مخدر ابراز داشت: در حوزه مقابله با عرضه مواد مخدر مجموع کشفیات ما تا 29 خردادماه 212 تن بوده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل که 201 تن بود رشد 6 درصدی داشته است البته کشفیات پلیس مبارزه با مواد مخدر نیز 197 تن بوده است که این عدد از مجموع 212 تن مواد مکشوفه است.

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر اعلام کرد: استان‌های سیستان و بلوچستان، کرمان، هرمزگان، فارس، تهران، یزد، اصفهان، گلستان، خراسان رضوی و خوزستان به ترتیب بالاترین میزان کشفیات مواد مخدر را داشته‌اند ضمن اینکه استان‌های سیستان و بلوچستان، کرمان و هرمزگان 56 درصد از مجموع کشفیات را به خود اختصاص داده‌اند.

* رشد 13 درصدی کشف قرص‌های روان‌گردان نسبت به سال قبل

افشار با اشاره به کشفیات قرص‌های روان‌گردان متذکر شد: کشف قرص‌های روان‌گردان نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود 13 درصد رشد داشته است ضمن اینکه کاهش حدود 70 درصدی مواد پیش‌ساز را داشته‌ایم که آن نیز به خاطر تلاش زیاد در خصوص مبارزه با این مراکز تجهیز مواد پیش‌ساز بوده است.

* رشد 80 درصدی در کشف سلاح در مبارزه با مواد مخدر

وی با بیان اینکه تغییر مصرف مواد مخدر از سمت مصرف شیشه به سمت گُل بوده است، گفت: در 3 ماهه اخیر رشد 3 درصدی را در توقیف خودروهای حمل مواد مخدر و رشد 80 درصدی را در سلاح‌های مکشوفه در زمینه مبارزه با مواد مخدر داشته‌ایم ضمن اینکه بیشتر اتکای ما در مبارزه با مواد مخدر در عملیات مبتنی بر اطلاعات بوده است.

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به آمار مرگ و میر معتادان در کشور خاطرنشان کرد: در طول 12 ماه سال 96 در مجموع 3 هزار و 12 نفر براساس گزارش سازمان پزشکی قانونی در 31 استان به علت عوارض مصرف مواد فوت کرده‌اند که این آمار نسبت به مدت مشابه سال 95، 5.6 درصد کاهش نشان می‌دهد که از مجموع این تعداد 2 هزار و 640 مورد از مرگ و میر ناشی از مصرف مواد مخدر، 372 نفر ناشی از مواد محرک و جمعاً از مجموع این آمار 353 نفر از خانم‌ها و 2 هزار و 659 نفر سهم مردان بوده است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر