۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۷:۳۳
کد خبر: ۳۴۴۵۹
نائب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان:
نائب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان گفت: دو محصول تراریخته سویا و محصولات دامی وارد کشور می‌شود و تاثیر بر ژنوم محصولات کشاورزی و ورود آفت‌ها در قالب پدافند غیر عامل دو نگرانی ما از واردات این محصولات است.

به گزارش پایداری ملی،محمدحسین قربانی در گفت‌وگو با خبرنگاران در مشهد اظهار داشت: در قانون برنامه ششم وزارت جهاد کشاورزی و بهداشت و درمان از سوی مجلس مکلف شد در زمینه واردات و نظارت بر محصولات تراریخته نظارت داشته باشند.

وی افزود: دو محصول تراریخته سویا و محصولات دامی وارد کشور می‌شود و با وجود فشارهایی که به وزارت جهاد کشاورزی و بهداشت و درمان اعمال شد تاکنون هیچ مرکز تحقیقاتی و دانشگاهی مضرات تراریخته را برای ما مشخص نکرده است.

نائب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان با بیان اینکه بسیاری از کشورهای غربی واردات محصولات تراریخته را ممنوع کرده‌اند، گفت: دلیل این ممنوعیت بیشتر به این خاطر است که به محصولات کشاورزی کشور آنها آسیب وارد نشود و این تفکر برای کشور ما نیز وجود دارد و نگرانی ما این است که محصولات تراریخته‌ای که وارد کشور ما می‌شود در دراز مدت بسیاری از آفت‌ها را در قالب پدافند غیر عامل برای کشور منجر شود و همچنین بر ژنوم محصولات کشاورزی ما اثر بگذارد.

قربانی بیان کرد: مجلس به طور جدی از این دو وزارتخانه خواسته است که مطالب تحقیقاتی و پژوهش محور خود را در اختیار مجلس قرار دهد و ما نیز ذره‌ای در این خصوص تعلل و ضعف نخواهیم داشت و قانونگذاری و نظارت از وظایف مجلس است و هم در حفاظت ژنوم محصولات کشاورزی و هم در خصوص پدافند غیر عامل که می‌تواند به کشاورزی ما آسیب برساند نظارت جدی را انجام می‌دهیم.


گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر