۲۰ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۸:۰۰
کد خبر: ۳۳۳۲۸
معاون مهندسی و پدافند غیرعامل سپاه سلمان سیستان و بلوچستان گفت: ایجاد فضای سبز و مقابله با اثرات خشکسالی و نگهداری فضای سبز یکی از اولویت‌های سپاه در استان است
به گزارش خبرنگار پایداری ملی، سرهنگ پاسدار علیرضا ملاشاهی اظهار داشت: با توجه تأکید مقام معظم رهبری و همچنین توصیه‌های دین اسلام که درزمینهٔ درختکاری، توسعه و نگهداری از فضای سبز شده است سپاه نیز گام‌های مؤثری در جهت توسعه فضای سبز برداشته است.

معاون مهندسی و پدافند غیرعامل سپاه سلمان سیستان و بلوچستان با اشاره به اینکه مهم‌ترین رویکرد ما در حوزه فضای سبز کاشت درختان مثمر و گیاهان دارویی مناسب با آب‌وهوای منطقه است، افزود: باغ زیتون در ضلع شرقی پادگان شهید شوشتری با مساحت 33 هکتار که یک فضای کم‌نظیر در این محدوده سرزمینی و جغرافیایی است در دل بیابان احداث‌شده است و امروز شاهد بالندگی و رشد و نمو گیاهان دارویی و درختان در این منطقه هستیم.

وی ادامه داد: مردم سیستان و بلوچستان می‌دانند که استان ما بیش از دو دهه خشکسالی را تجربه کرده است و متأسفانه نزولات جوی در این مدت به‌شدت کاهش‌یافته است.

ملاشاهی تصریح کرد: در سال جاری نیز نسبت به سال‌های قبل داشتیم با کاهش نزولات جوی روبرو بودیم که این موضوع اهمیت فضای سبز دوچندان کرده است.

معاون مهندسی و پدافند غیرعامل سپاه سلمان سیستان و بلوچستان گفت: یکی از دلایل خشکسالی و کاهش نزولات جوی گرم شدن کرده زمین ناشی از گاز‌های گلخانه‌ای است که اقدامات بسیاری در این راستا مانند مدیریت انرژی توسط سپاه در حال انجام است.

وی افزود: گام دوم توسعه و نگهداری فضای سبز است، چراکه فضای سبز نقش ریه‌های زمین را دارد و موجب نشاط و شادابی در جامعه می‌شود.

ملاشاهی بابیان دیگر اثرات فضای سبز ادامه داد: بحث پدافند غیرعامل به‌عنوان یک اصل و مبنا یکی دیگر از ثمرات ایجاد فضای سبز است که حرکت در راستای اهداف اقتصاد مقاومتی را در پی دارد.

معاون مهندسی و پدافند غیرعامل سپاه سلمان سیستان و بلوچستان ادامه داد: بیابان‌زدایی و کنترل ریزگرد‌ها از دیگر آثار مثبت ایجاد فضا‌های سبز در استان است و در این راستا مردم باید در بخش نگهداری و حفاظت فضای سبز شهری و همچنین ایجاد و توسعه فضای سبز در منازلشان به هر شکل مقدور اقدام کنند.

وی با اشاره به اینکه اهداف سپاه از ایجاد فضای سبز اقتصاد مقاومتی، مدیریت انرژی، پدافند غیرعامل و نشاط و شادابی است، بیان کرد: شعار سال سپاه یک هفته نگهداری یک‌عمر نگهداری است و اولویت اول کاشت درخت در سپاه نهال مثمر و گیاهان دارویی متناسب با شرایط آب و هوایی استان است.

کاشت 2058 نهال به نام شهیدان استان

ملاشاهی گفت: برنامه روز درختکاری در 19 اسفند در سپاه‌های استانی اجرا شد که به همین منظور این برنامه به‌صورت ویدئو کنفرانس در نواحی 22 گانه سپاه‌های شهرستانی استان اجرا و به تعداد شهیدان استان 2058 درخت با نام هر شهید در سطح استان غرس شد.

معاون مهندسی و پدافند غیرعامل سپاه سلمان سیستان و بلوچستان خاطرنشان کرد: هم‌اکنون در سپاه سلمان 78 هکتار فضای سبز وجود دارد که 80 درصد آن به‌صورت مکانیزه آبیاری می‌شود.

وی با اشاره به اینکه 22 هزار و 320 درخت مثمر و 8714 اصله نهال غیر مثمر در این فضای سبز وجود دارد، گفت: 14 هزار مترمربع فضای سبز تنها در سال 96 ایجادشده است.

ملاشاهی ادامه داد: سپاه سلمان سیستان و بلوچستان دارای باغ زیتون به مساحت 33 هکتار دارای 7775 اصله درخت زیتون، باغ امام علی با مساحت 3 هکتار دارای 470 اصل درخت مثمر و 1450 درخت غیر مثمر و باغ کوشه خاش به مساخت 25 هکتار دارای 600 اصله درخت مثمر و 500 درخت غیر مثمر است.

معاون مهندسی و پدافند غیرعامل سپاه سلمان سیستان و بلوچستان گفت: ازآنجایی‌که بستر‌ها برای ایجاد گلخانه در سپاه سلمان وجود دارد آمادگی داریم برای راه‌اندازی گلخانه و تولید نهال و قلمه با تعداد سالیانه بیش از 110 هزار اصله انواع گل و گیاه مثمر و دارویی به‌صورت علمی با همکاری شرکت‌های دانش‌بنیان مستقر در پارک علم و فناوری استان و دانشگاه سیستان و بلوچستان را دارد.
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر