۱۹ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۹
کد خبر: ۳۳۲۷۷
مدیر رسانه ای معاونت تبلیغ حوزه علمیه قم؛
پژوهشگر فضای مجازی با اشاره به تاثیر شکل گیری شبکه های اجتماعی بومی بر فرهنگ جامعه گفت: اساسا فضای مجازی فرصتی برای تفکر است، حال اگر آن را بومی سازی در واقع فرهنگ خودمان را در جامعه اعتلا بخشیدیم.
به گزارش پایداری ملی، حجت الاسلام محمد فروهر، مدیر رسانه ای معاونت تبلیغ حوزه علمیه قم، با بیان اینکه امروز فناوری های گسترده ای در سطح دنیا کار اطلاع رسانی میان کاربران را انجام می دهند گفت: این فناوری های روز به روز بیشتر شده و مخاطبان خود را دارد ولی چند نکته وجود دارد که باید در مورد آن توجه داشت.

 

وی ادامه داد: یک زمان صحبت از حوزه ارتباطات بود که به یک بُعد از نیازهای بشری توجه داشت، پس از آن زمان وارد حوزه رسانه شدیم که بخشی از ارتباطات را در بر می گرفت و امروز صحبت از فضای مجازی می شود. این فضا ارتباطات و رسانه را در خود بلعیده است؛ یعنی فضایی که به یک یا چند بُعد نیاز بشری توجه ندارد. در فضای مجازی صحبت در مورد زندگی است. به تعبیر مقام معظم رهبری در جمع فرهنگیان « این فضای مجازی امروز از فضای حقیقیِ زندگی ما چند برابر بزرگ‌تر شده » .

 

فروهر تصریح کرد: این فضا به تعبیر رهبری هم فرصت دارد و هم تهدید  و کسی نمی تواند این موارد را انکار کند. مخاطبان به صورت گسترده حضور دارند و فضایی است که قاعده تولید و توزیع در آن به هم می خورد. در فضای فعلی می توانیم تولید محتوا و توزیع محتوا داشته باشیم. فاصله ها در این فضا کم شده است.

 

وی با بیان اینکه فضای مجازی از نظر جنگ نرم کارایی فراوانی دارد، افزود: در شبکه مجازی دشمن تمام تلاش خود را می کند که از نظر فرهنگی سرمایه گذاری کند و مرزهای سایبری را در نوردد. امروز فضای مجازی تهدیدات مختلفی را برای فرهنگ به ارمغان آورده است و علت این مساله در دوری از بومی سازی این فضا است.

 

این محقق در پاسخ به پرسشی بر این مبنا که چه طور می توانیم فرصت های فضای مجازی را گسترش دهیم، اظهار کرد: برای پاسخ به این پرسش اولین مساله ای که ابتدا به ساکن می توان گفت آن است که اساسا کنار زدن این فضا غیر ممکن است. فضای مجازی ابزار روز است و باید از آن بهره برد چنانچه پیامبر(ص) نیز در آن زمان از بروزترین ابزارها و تکنیک های جنگی استفاده می کرد. بنابراین ما با فناوری مشکلی نداریم. بحث بر سر محصولات این فضا است.

 

وی ادامه داد: به نظر باید چند اتفاق رخ دهد. اولین مساله استقلال سخت افزاری است که باید محقق شود. ما در فضای مجازی به شدت از نظر سخت افزار وابستگی داریم. سیم کشی ها و کابل کشی ها همه و همه نمونه هایی از این مورد است.

 

فروهر تصریح کرد: تمام این موارد در حالی است که کشورهایی چون کره جنوبی، چین و ژاپن به سوی شبکه ملی اطلاعات رفته اند مساله ای که دغدغه رهبری است و معظم له از سال 1390 که اولین حکم را به شورای عالی فضای مجازی زدند تا حکم دوم تصریح بر راه اندازی شبکه ملی اطلاعات داشتند. بنابراین راه اندازی شبکه ملی اطلاعات در بحران فعلی یک برون رفت و راهبرد برای ما به شمار می آید.

 

وی با بیان اینکه اکنون استقلال سخت افزاری نداریم و اینترنت با چندین واسطه از آمریکا به ما بر می گردد، گفت: علاوه بر اینترنت ملی باید از تولیدات داخلی در فضای مجازی حمایت کنیم.  شبکه های اجتماعی که اکنون اصطلاحا در بورس هستند نظیر تلگرام، واتس آپ، فیس بوک، یا آمریکایی هستند یا اسراییلی. تلگرام ماهیتی اسراییلی دارد.

 

فروهر گفت: این در حالی است که شبکه های اجتماعی متعددی در داخل تولید شده است که می توان آنها را حمایت کرد، شبکه هایی نظیر سروش، آپارات، لنزور و ... . اگر شبکه های داخلی راه اندازی شود سرعت و امنیت فضای مجازی ما تضمین شده است و از سوی دیگر قطعا در قالب شبکه های داخلی بهتر می توان فرهنگ اصیل خود را به مردم به ویژه جوانان منتقل کنیم.
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر