۱۸ تير ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۱
کد خبر: ۲۸۳۵۶
معاون امور مرزی و پدافند غیرعامل وزارت کشور:
معاون اداره کل امور مرزی و پدافند غیرعامل وزارت کشور،گیلان را در بخش پدافند غیر عامل استانی پیشتاز توصیف و ابراز کرد:.از استاندار و “امیر مرادی-مدیر کل پدافند غیر عامل استانداری”و مجموعه دست اندرکاران این بخش که به پدافند غیر عامل توجه ویژه ای دارند،قدردانی می کنم.
به گزارش پایداری ملی، مجتبی مولوی برگزاری "گردهمایی ملی منجمان آماتور ایران با نگاهی تخصصی به پدافند غیر عامل”در رشت را با همت اداره کل پدافند غیر عامل استانداری گیلان و انجمن نجوم ایران عنوان کرد و افزود:محل برگزاری این گردهمایی در سالن اجتماعات ساختمان تاریخی شهرداری رشت و هم چنین پارک علم و فناوری گیلان است.

وی برگزاری کارگاه های آموزشی طی دور روز از جمله برنامه های در دست اجرای این گردهمایی ذکر و اظهار کرد:متخصصین علم نجوم در این کارگاه های آموزشی به ارایه جدیدترین یافته های نجومی به حاضرین می پردازند.

این مسوول، خاطر نشان کرد:در این گردهمایی مسوولین علمی استان گیلان در کنار منجمان آماتور از سراسر کشور حضور می یابند ،لکن برگزاری این همایش با رویکرد پدافند غیر عامل در دست اجراست.

مولوی، حوزه پدافند غیر عامل را یک حوزه ای گسترده دانست و اضافه کرد:حوزه پدافند غیر عامل سالیان زیادی می باشد شروع به فعالیت کرده و یکی از محورهای اساسی در تامین توسعه پایدار تلقی می شود.

به گفته وی بسیاری از حوزه های پدافند غیر عامل مرتبط با مسایل فرا بخشی بوده و یکی از حوزه های آن،مسایل فضایی می باشد که در این گردهمایی نسبت به ارایه آخرین یافته های علم نجوم به علاقه مندگان آموزش داده می شود.

معاون اداره کل مرزی و پدافند غیر عامل وزارت کشور،درباره ارتباط حوزه پدافند غیر عامل با علم نجوم،بیان کرد:پدافند غیر عامل یکی از مولفه های اساسی توسعه پایدار هر کشوری در تامین امنیت پایدار است.

مولوی،تاکید کرد:برای برقراری توسعه پایدار در سطح کشور ،لاجرم باید امنیت پایدار برقرار بشود و توسعه پایدار در بستر امنیت تامین می شود و شاخه های تامین امنیت متفاوت است.

وی با بر شمردن شاخه های تامین امنیت،افزود:”از جمله این بخشها؛دفاع عامل،دفاع غیر عامل،بین المللی،سیاسی،اقتصادی و اجتماعی بوده و یکی از شاخه ها و بسترهای مناسب توسعه پایدار،حوزه پدافند غیر عامل است”.

این مسوول،اعتقاد دارد:”پدافند غیر عامل،به دلیل این که یک رشته فرا بخشی می باشد  و مسایل مصون و استحکام سازی  زیر ساختی و هم الزامات پدافند غیر عامل را در حوزه های محتلف  پیگیری می نماید و می تواند یکی از زمینه های توسعه پایدار را فراهم بکند .

مولوی،یاد آور شد:”امروزه پدافند غیر عامل در حوزه های مختلف از جمله زیست محیطی،صیانت از سرمایه های سایبری،انرژی،پرتوی،الزمات و استحکامات فنی و ملاحظات در ساختمانها در حال گسترش و پی گیری می باشد،بنابراین مجموعه ای از سرمایه های کشور هستند که در بخش پدافند غیر عامل برای مصون سازی حوزه ها،برنامه ریزی می شود”.

وی تصریح کرد:”برای مصون سازی این سرمایه ها ی کشور باید از علوم مختلف از جمله اقتصاد،سیاست و نجوم  استفاده بشود و "گردهمایی ملی منجمان آماتور ایران با نگاهی تخصصی به پدافند غیر عامل"و کارگاه های آموزشی آن میخواهد این پیام را به عموم برساند و این ظرفیت را خلق بکند که ما چگونه می توانیم در آسیب شناسی و تعدیل تهدیدها که یکی از وظایف پدافند غیر عامل است،از علم نجوم استفاده بشود”.

معاون اداره کل امور مرزی و پدافند غیرعامل کشور،با بیان این که کشورهای مختلف دنیا در بخش پدافند غیر عامل کارهای زیادی کرده اند،اذعان کرد:ایران از مطالعات و تجربیات کشورهای مختلف در این حوزه استفاده می شود،ولیکن در بخش نجوم ،گردهمایی ملی منجمان آماتور ایران با نگاهی تخصصی به پدافند غیر عامل،اولین همایشی می باشد که با رویکرد پدافند غیر عامل در حال برگزاری است.

مولوی،ابراز امیدواری کرد با بیرون آمدن محتوای گردهمایی و مستند سازی آن در اختیار حوزه های دیگر قرار بگیرد و به دلیل این که گیلان پیشنهاد دهنده برگزاری این گردهمایی بوده و از سویی دیگر دارای سابقه قوی در حوزه نجوم داشته و هم چنین انجمن نجوم این استان فعال می باشد،هم اکنون این همایش سه روزه در رشت،در دست اجراست.

وی وجود ظرفیت های مختلف در گیلان، را از جمله دیگر دلایل برگزاری این گردهمایی در این استان بیان و خاطر نشان کرد:فراخوان برگزاری این گردهمایی در شش ماه قبل منتشر و مقالات متعدد علمی به دبیرخانه همایش ارسال و هم اکنون گردهمایی در حال برپایی است.

مسوول،یکی از شاخه های پدافند غیر عامل را”مردم محور”اعلام و در تبیین این شاخه،اظهار کرد:شاخه مردم محور در برگیرنده آموزش به مردم می باشد تا در صورتی یک تهدید،بحران و حادثه ای رخ بدهد،بتوانند در مدیریت بحران به وجود آمده مشارکت بکنند.

مولوی با اشاره به تاسیس "سازمان پدافند غیر عامل”در سال ۲ و زمان فعالیت دولت اصلاحات،ابراز کرد:با تاسیس این سازمان و ابلاغ سیاست های کلی پدافند غیر عامل توسط مقام معظم رهبری،اتفاقات بسیار خوبی در این حوزه صورت گرفته است گه از جمله آنها می توان به تشکیل کمیته دایمی پدافند غیر عامل ،اشاره کرد.

وی از فعال بودن شورای پدافند غیرعامل در ۳۱ استان کشور خبر داد و گفت: در شورای پدافند غیرعامل استان ها مصوبات خوبی ارائه می شود.

 


گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر