۰۶ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۷:۵۹
کد خبر: ۲۷۵۹۴
در استقرار امنیت پایدار نمى‌توان از کنار نقش محورى و مؤثر ولایت و رهبرى به‌عنوان ستون خیمه انقلاب گذشت چراکه بخش مهم و اساسى امنیت پایدار در کشور به جایگاه رفیع و بى‌بدیل رهبرى و ولایت برمى‌گردد.
به گزارش پایداری ملی،  بیشتر انقلاب‌هاى جهان یا صرفا علیه استبداد داخلى بوده یا فقط استعمار خارجى را هدف گرفته است. حرکت عظیم انقلاب اسلامى علیه استبداد و استعمار تنها در سایه مشارکت واقعى مردم به نتیجه رسید. مشارکت مطلوب و موردنظر انقلاب اسلامى، مشارکت تشریفاتى و تزیینى نیست، بلکه مشارکتى واقعى است که مردم براساس آن باید در تمام مراحل شریک باشند و پس از آن نیز با نظارت بر امور به حضور خود ادامه دهند.

مشارکت گسترده مردم باعث افزایش اقتدار و امنیت ملى خواهد شد و نظام و کشور را در مقابل دشمنان خارجى و مشکلات داخلى مصون خواهد کرد. مشارکت مردم در انتخابات هم‌چنین باعث مى‌شود مردم نسبت به مسؤولان کشور احساس مالکیت و تعلق پیدا کنند و قدرت ملى کشور افزایش یابد. اگرچه مشارکت مردم در امور مختلف ازجمله حضور گسترده آن‌ها درانتخابات باعث افزایش اقتدار ملى مى‌شود، اما لازم است برخى از جریانات، احزاب سیاسى و حتى نامزدهاى انتخاباتى نیز با انجام برخى رفتارهاى مناسب به تقویت مولفه‌هاى قدرت کمک کنند، نه این‌که با موضع‌گیرى‌هاى نامطلوب به‌منظور ایجاد شور انتخاباتى با بکار بردن بعضى مطالب باعث خدشه‌دار شدن امنیت کشور شوند.
*    رشد وتعالى درسایه امنیت‌
همان‌گونه که درروایات متعدد ازبزرگان دین مطرح مى‌شود که دونعمت مجهول وناشناخته بشرى مسأله سلامت جسم وامنیت است، به خود مى‌بالیم در کشورى زندگى مى‌کنیم که جاى جاى آن عطرآگین از حضور شهیدانى است که تاریخ مارا با نثار خون خویش، براى سربلندى ایران عزیز رقم زدند و به روان پاکشان درود مى‌فرستیم و خاضعانه در برابر آرمان‌هاى بزرگ امام ورهبرى سر فرود مى‌آوریم وقدردانى‌ بى‌پایان خود را از همه ایثارگران، جانبازان، آزادگان وتمام کسانى‌که دل درگرو این آب وخاک دارند، اعلام مى‌داریم. بى‌شک امروزه نقش و تأثیرگذارى امنیت در رشد و توسعه جامعه در ابعاد اجتماعى، فرهنگى، اقتصادى و سیاسى بر کسى پوشیده نیست. یکى از مهم‌ترین مؤلفه‌هاى ثبات و اقتدار دولت‌ها و حاکمیت‌ها وجود امنیت است. در سایه امنیت است که مى‌توان بستر مناسب را براى رشد، تعالى و ترقى جامعه در ابعاد فردى، خانوادگى، اجتماعى، سیاسى، اقتصادى و بین‌المللى فراهم ساخت. پس مقوله امنیت یک مقوله بسیار مهم و مؤثر در فراهم نمودن بستر یک جامعه مترقى و متعالى‌ می‌باشد.
*    مولفه‌هاى امنیت‌زا
الف: ولایت فقیه و امنیت‌
اگر خوب بنگریم و منصفانه قضاوت کنیم و وضعیت امنیتى کشور خودمان را با کشورهاى همجوار در منطقه و حتى فرا‌منطقه‌اى مقایسه نمائیم، یکى از امن‌ترین و آرام‌ترین کشورها در منطقه و جهان، ایران اسلامى است. البته در استقرار امنیت پایدار نمى‌توان از کنار نقش محورى و مؤثر ولایت و رهبرى به‌عنوان ستون خیمه انقلاب گذشت چراکه بخش مهم و اساسى امنیت پایدار در کشور به جایگاه رفیع و بى‌بدیل رهبرى و ولایت برمى‌گردد. در کنار این نعمت عظیم الهى یعنى اصل مترقى ولایت فقیه و ولى فقیه، حضور نیروهاى امنیتى،اطلاعاتى همچون سربازان گمنام امام زمان(عج)، نیروى انتظامى، سپاه پاسداران، بسیج و ارتش جمهورى اسلامى به‌عنوان دیگر ارکان استقرار امنیت و حراست تحت زعامت و هدایت‌هاى مدبرانه ولایت امر و فرماندهى کل قوا نقش بسیارمهم و محورى راایفا مى‌کنند و از حدود و ثغور ایران اسلامى پاسدارى مى‌کنند. اگر امروزه علی‌رغم تهدیدها و تحریم‌ها، ایران اسلامى در عرصه بین‌الملل پیشتازى مى‌کند، ناشى از امنیت و اقتدارى است که به همت و تأثیر مؤلفه‌هاى موجود نظام، در رأس آن رهبرى وجایگاه ولایت فقیه آن‌را به این مرحله رسانده است.
دیدگاه امام خمینى(ره) درباره نقش و جایگاه ولایت فقیه؛ با توجه به پیام‌ها، سخنرانى‌ها و نوشته‌هاى متعدد ایشان بر هیچکس پوشیده نیست. به‌عنوان نمونه درباره اهمیت این اصل اساسى در یکى از سخنان خویش مى‌فرمایند: «بهترین اصل در اصول قانون اساسى، این اصل ولایت فقیه است.»
هم‌چنین در یکى دیگر از سخنان خود مى‌فرمایند: من به همه ملت، به همه قواى انتظامى اطمینان مى‌دهم که امر دولت اسلامى اگر با نظارت فقیه و ولایت فقیه باشد، آسیبى بر این مملکت وارد نخواهد شد.
ب: صیانت از اسلامیت نظام‌
با مطالعه در سیره عملى و نظرى حضرت امام استفاده مى‌شود که در اندیشه ایشان یکى از ارکان اساسى مشروعیت نظام، اسلامى بودن است. لذا چه پیش از برقرارى جمهورى اسلامى و چه پس از آن همواره اسلامیت آن‌را به‌مثابه موضوع امنیتى تلقى کرده و صیانت از اسلامیت نظام را واجب و لازم دانسته‌اند و در این‌باره مى‌فرمایند: «اینک که به توفیق و تأیید خداوند، جمهورى اسلامى با دست تواناى ملت متعهد پایه‌ریزى شده، و آنچه در این حکومت اسلامى مطرح است اسلام و احکام مترقى آن است، بر ملت عظیم الشأن ایران است که در تحقق محتواى آن به جمیع ابعاد و حفظ و حراست آن بکوشند که حفظ اسلام در رأس تمام واجبات است.» ازاین‌رو براساس آنهمه تأکید و توصیه‌هاى امام بر حفظ مکتبى بودن و اسلامى بودن نظام، هرگونه تلاش و حرکتى براى طرح و حاکم ساختن الگوى غیراسلامى، از آن‌جا که با جوهره ارزشى نظام جمهورى اسلامى تعارض دارد، به‌عنوان حرکت ضد امنیتى محسوب مى‌شود.
ج: رعایت اصل استقلال‌
نظام جمهورى اسلامى ایران داراى نظامى است باهویت مستقل اسلامى و ملى‌
حفاظت و پاسدارى از استقلال و میثاق ملى که با پرداخت بهاى سنگین به‌دست آمده است به‌عنوان بخشى از رسالت امنیتى محسوب مى‌شود. بر این اساس در اصل نهم قانون اساسى، صیانت از استقلال و تمامیت ارضى به‌مثابه وظیفه مهم و اصلى حکومت تلقى شده و هرگونه فعالیتى که به‌نوعى استقلال و میثاق ملى را تهدید نماید، غیر مشروع و اخلال به امنیت کشور خوانده شده است.
امام بزرگوارمان همواره مردم را به پاسدارى از این نعمت بزرگ توصیه نموده و در یکى از سخنان خویش مى‌فرمایند: «باز سفارش مى‌کنم که به خدا متکى باشید و براى همیشه زیر بار شرق و غرب نروید. مردم باید تصمیم خود را بگیرند، یا رفاه و مصرف‌گرایى یا تحمل سختى و استقلال، و این مسأله ممکن است چند سالى طول بکشد ولى مردم یقینا دومین راه را که استقلال و شرافت و کرامت است، انتخاب خواهند کرد.»
در اندیشه سیاسى امام(ره) هرگونه وابستگى و دخالت اجانب در مقدرات ملت‌ها اعم از وابستگى سیاسى، فرهنگى، اقتصادى و نظامى، رفاه‌طلبى و مصرف‌گرایى، خودباختگى و احساس حقارت در برابر فرهنگ بیگانه غربى به‌عنوان عوامل ناامنى و موانع استقلال و خودکفایى مى‌باشند.
د: التزام به قانون‌
یکى دیگر از عوامل ایجاد نظم و امنیت در جامعه، قانون‌گرایى و پرهیز از قانون‌گریزى است. اگر قانون نباشد دو حالت بیشتر پیش نخواهد آمد: حالت اول این است که جامعه دچار هرج و مرج مى‌شود. در آن صورت، هیچ موجودى امنیت ندارد و بدیهى است که هرج و مرج مغایر با رشد و سعادت جامعه است... حالت دوم، استبداد است. امام خمینى(ره)، حکومت جمهورى اسلامى را حکومتى مبتنى بر قانون عدل الهى دانسته امام(ره) و همه مردم و مسؤولان را به رعایت قانون اساسى و ضوابط اسلامى فراخوانده است.
ه‍: تقویت بنیه نظامى‌
اگر تاکنون، دشمنان نظام اسلامى موفق به عملى نمودن تهدیدات نظامى خود نشده‌اند، یقیناً به‌دلیل برخوردارى از قدرت نظامى قابل‌توجه و فزاینده‌اى است که نظام سلطه هم به آن اذعان دارد. به‌عبارت‌دیگر، افزایش قدرت نظامى و توان بازدارندگى کشور در سال‌هاى اخیر، همچون سدى نفوذناپذیر عمل کرده و فکر خام حمله به مرزهاى ما را از ذهن بدخواهان ایران اسلامى بیرون کرده است.
شکى نیست که افزایش بودجه نظامى کشور، رابطه معنادارى با افزایش امنیت ملى دارد، درحالى که کاهش آن، دست دشمنان را براى تهدید و دست‌اندازى به کیان نظام اسلامى، بازمى‌گذارد. از سوى دیگر باید توجه داشت که تأمین آسایش و رفاه کشور، ایجاد بسترهاى مطمئن براى کسب‌وکار، اشتغال و رونق اقتصادى در گرو حفظ امنیت ملى است. بى‌توجهى به موضوع امنیت ملى و افزایش بنیه تهاجمى و دفاعى، زمینه رشد و پیشرفت در سایر حوزه‌ها را نیز سؤال مى‌برد و به‌همین‌دلیل، هر کشورى که خواهان ترقى و توسعه است، باید در مسیر حفظ و افزایش امنیت ملى حرکت کند. خوشبختانه، نظام اسلامى با توجه به افزایش روزافزون تهدیدات، تحت زعامت داهیانه فرماندهى معظم کل قوا، همواره درصدد تقویت بنیه دفاعى خود بوده است.
و: اتحاد و انسجام ملى‌
دستیابى به انسجام اسلامى بدون وجود یک قاعدة اساسى و شکل‌گیرى زیرساخت‌هاى آن در نظام سیاسى و اجتماعى، سرزمینى یا فرااقلیمى غیرممکن است و عینیت نمى‌یابد. پذیرفتن تمام سلایق و علایق و مدیریت آن‌ها در یک ساختار متحد و واحد به این معنا که هیچ قوم، زبان یا نژادى سعى نکند دیگرى را حذف نماید، بلکه تفاوت‌ها پذیرفته و مدیریت شود. در بحث انسجام اسلامى نیز این وحدت در عین کثرت باید پذیرفته شود. به عبارت دیگر باید به مذاهب مختلف توجه کرد، احترام گذاشت و با مدیریتى صحیح به انسجام و تقریب آن‌ها همت گماشت. در موقعیت بسیار حساس کنونى کشور، دشمنان ملّت ایران تمام امکانات و ابزارهاى انحصارى بین‌المللى خود را به‌کار گرفته‌اند تا به طرق مختلف به امنیت و وحدت ملى ایران ضربه بزنند و در میان صفوف مردم تفرقه ایجاد کنند تا بتوانند نفوذ و سلطه‌ى استعمارى خود را تحمیل نمایند. در این بین نقش و جایگاه مسؤولان،مدیران را نباید فراموش کرد، لذا پیش از دعوت مردم به اتحاد و انسجام، خود باید به این‌راهبرد دست‌یابند و تعریف روشنى از الزامات و حوزه‌هاى آن تدوین نمایند و آن‌را به جامعه عرضه کنند؛ چراکه بدون‌تردید، اختلاف و افتراق آنان در حوزه‌ى تعاریف و تحلیل مفاهیم آن سبب تصلب زمینه‌هاى شکل‌گیرى اتحاد ملّى و انسجام اسلامى مى‌گردد.
*    هوشمندى مضاعف درشرایط پیچ تاریخى‌
دشمن در حال حاضر موجودیت انقلاب اسلامى ایران و نظام برآمده از آن‌را مورد هدف قرار داده است. این در حالى است که ملت ایران بارها علقه و پیوستگى خود را به انقلاب اسلامى ایران به اثبات رسانده است. با توجه به این‌که ترامپ با سفر به عربستان و پس از آن تل آویو و سپس واتیکان، اسلام، یهود و مسیحیت را پوشش قوى براى اهداف پیچیده امنیتى، نظامى، سیاسى و اقتصادى قرار داده است و وزیر خارجه آمریکا گفت هدف از سفر دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور این کشور به منطقه خاورمیانه، ایجاد اتحاد علیه ایران است.در چنین شرایطى لازم است مسؤولین کشورمان ارزش و حرمت گفتمان انقلاب اسلامى ایران را دانسته و خداى ناکرده به‌صورت خواسته یا ناخواسته در صدد تضعیف این گفتمان برنیایند.
ازاین‌رو ما با یک تقابل تمام عیار درهمه ابعاد با دشمنان ملت ایران مواجه هستیم. بنابراین در این تقابل باید مقتدرانه و با صلابت کامل از آرمانهاى نظام و انقلاب اسلامى پاسدارى کرد. پاسدارى از انقلاب اسلامى و ارزشهایى که در دل آن نهفته است، مستلزم بصیرت و آگاهى مسؤولین کشورمان است. مقام معظم رهبرى بارها نسبت به شرایط حساسى که در آن قرار داریم تأکید فرموده‌اند: ما هم‌اکنون در یک پیچ تاریخى قرار داریم. بدیهى است که در چنین شرایطى باید ضمن رصد هوشمندانه رفتار دشمنان نظام، مسؤولین در گفتار و رفتار خود نیز دقت لازم و کافى را داشته باشند. مخابره هر نشانه نادرستى از سوى مسؤولین کشورمان به دشمنان، مغایر با ارزشهاى گفتمانى این نظام و انقلاب محسوب مى‌شود. آنچه باید از سوى مسؤولین ما خطاب به دشمنان مخابره شود، عزت و استحکام و سربلندى کشور و ملت است نه چیز دیگر. رسالت بزرگى است که «همه» مسؤولین ما باید در عمل به آن التزام داشته باشند.
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر