۱۵ آبان ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۹
کد خبر: ۲۴۵۶۱
امیر مرادی مدیرکل پدافند غیر عامل استانداری گیلان در ادامه این جلسه ، اظهار کرد: عملکرد و سابقه گذشته مردم گیلان به گونه ای بوده که نمایانگر آشنایی آنها با موضوع پدافندغیرعامل است.
به گزارش پایداری ملی، میرشمس مومنی زاده فرماندار فومن صبح روز دوشنبه 1395/8/10 در جلسه شورای پدافند غیر عامل به ضرورت توجه و حساسیت بیشتر مسئولان دستگاه های مرتبط نسبت به موضوع سنبل آبی اشاره کرد و گفت: متاسفانه براساس گزارشات رسیده حدود یک هکتار از آبندان های شهرستان با این معضل درگیر شده است.


میرشمس مومنی زاده با بیان اینکه بار در جلسات مختلف حساسیت موضوع و توجه مسئولان نسبت به ورود این گونه گیاهی مهاجم و خطرناک به شهرستان بیان شده است، ادامه داد: بعداز بررسی های انجام شده یک مورد آلودگی آبندان ها شهرستان با این گیاه شناسایی شده که با توجه به الگوهای عملیاتی که در سطح استان استفاده شده در فومن نیز بهره گیری می شود.

وی به اقدامات اولیه برای انجام عملیات های جمع آوری در سطح شهرستان اشاره کرد وافزود: پذیرش مسئولیت از سوی روسای دستگاه های اجرایی به این معنی بوده که باید به نحو احسن مسئولیت را به انجام برساند.

مومنی زاده  با اشاره به اینکه در راستای اجرای مسئولیت هیچ کوتاهی و بی توجهی از سوی مسئولان شهرستان پذیرفته نیست، خاطرنشان کرد: مسئولان و دستگاه های اجرایی و خدمات رسان عضو مدیریت بحران، ستادحوادث و پدافند غیرعامل باید همیشه و در همه حال در دسترس باشند.

 به گفته این مسئول حضور همیشگی و انجام به موقع اقدامات مناسب در راستای مقابله و مبارزه با هرگونه خطر، تهدید و بحرانی مطمئنا نتیجه و بازخورد مطلوب تری به همراه داشه و سبب کاهش آسیب و هزینه می شود.

فرماندار فومن با بیان اینکه باید تهدیدات و خطرات مربوط به هر دستگاهی شناسایی شود، تأکید کرد: مسئولان باید راهکارهای مناسب برای مقابله با هرگونه تهدید و خطر را نیز پیش بینی کنند.

وی با بیان اینکه خوشبختانه با بررسی و بازدید های مکرر به موقع از خطروجود سنبل ابی در شهرستان آگاه شده ایم، گفت: این موضوع موجب می شود تا بتوانیم برنامه ریزی مناسب تر و اقدامات بهتری برای مقابله با این گیاه انجام دهیم.

امیر مرادی مدیرکل پدافند غیر عامل استانداری گیلان در ادامه این جلسه ، اظهار کرد: عملکرد و سابقه گذشته مردم گیلان به گونه ای بوده که نمایانگر آشنایی آنها با موضوع پدافند است.

وی با بیان اینکه شورای پدافند غیرعامل در جهت چگونگی مدیریت زمان های بحرانی است، افزود: سازمان پدافند غیرعامل گیلان آمادگی تعامل با تمامی دستگاه های اجرایی برای مقابله با هرگونه تهدیدی را دارد.

مدیرکل پدافند غیرعامل گیلان در ادامه یکی از وظایف مهم این شورا را کاهش آسیب های وارده به آحاد جامعه دانست و گفت: دستگاه های اجرایی به ویژه دستگاه های خدمات رسان باید در حوزه پدافند غیرعامل آینده محور عمل کنند.

وی  با بیان اینکه خوشبختانه درحوزه محیط زیستی، پدافند غیرعامل استان با همکاری سمن ها و گروه های مردم نهاد و اداره کل زندان ها بسیار خوب عمل کرده است، افزود: همه دستگاه ها در اجرای پدافند غیرعامل نقش آفرین بوده و بدون وجود تعامل و همدلی این موضوع به صورت مطلوب اجرا نمی شود.

مدیرکل پدافند غیرعامل گیلان با بیان اینکه پدافند به معنی پیش بینی راهکارهای برای مواقع ضروری است، گفت: خوشبختانه طی یک سال گذشته این موضوع در بین دستگاه های اجرایی استان نهادینه شده است.

وی عملیات جمع آوری سنبل آبی را یکی از اقدامات انجام شده در این راستا عنوان کرد و خاطرنشان کرد: گیلان از نظر دانش مبارزه با گیاه سنبل آبی بسیار غنی بوده و در حال حاضر نیز بر روی پروژه تحقیقاتی ساخت یک ربات جمع آوری، خشک و بسته بندی علف های هرز با همکاری دانشگاه گیلان، محیط زیست، سازمان برنامه و بودجه و پدافند غیرعامل استان هستیم.

مرادی با بیان اینکه سنبل آبی جزء ۱۰ علف خطرناک در جهان محسوب می شود، تصریح کرد: استفاده از سم انتخابی(سم علف کش) یکی از راهکارهایی سازمان پدافند غیرعامل گیلان برای ریشه کن کردن این گیاه هستیم.

وی تأکید کرد: استفاده از این سم با وجود مشکلات زیست محیطی برای مناطقی که امکان دسترسی به آن وجود نداشته وصعب العبور است همانند روستای چکوور شهرستان صومعه سرا راهکاری مناسبی محسوب می شود.

قربانعلی محمدپور مدیرکل پدافند غیر عامل استان گیلان اظهار کرد : برای اولین بار پنج سال پیش مشاهده گونه مهاجم سنبل آبی در تالاب عینک رشت گزارش، که توسط آب منطقه ای استان یکبار عمل پاکسازی انجام شد.

وی با بیان اینکه به دلیل نبود پایش مدوام در مراحل بعدی این گیاه تکثیر و افزایش یافت، افزود: سال گذشته نیز گزارشی با همین محتوا در خصوص تالاب انزلی دریافت شد که سازمان محیط زیست استان با بهره گیری از تمامی ظرفیت های اداری و مردمی موفق به پاکسازی ۲۳۰ هکتار شد.

مدیرکل حفاظت از محیط زیست گیلان با اشاره به تأکیدات استاندار گیلان در خصوص مبارزه با این گونه گیاهی خطرناک، گفت: با توجه به اینکه این گونه رشد سریع داشته و خطرات زیادی برای محیط زیست، تالاب ها و حتی حوزه اشتغال زایی استان ایجاد کند تهدیدی برای امنیت پایدار گیلان محسوب می شد.

وی با بیان اینکه در بحث آمایش سرزمینی گیلان، حوزه کشاورزی بیش از سایر حوزه ها مورد توجه بوده است، خاطرنشان کرد: در صورت مقابله نکردن با این گیاه، سنبل آبی به عنوان تهدید بسیار جدی برای حوزه کشاورزی استان است.

محمدپور روش مکانیکی را یکی از روش های متداول در دنیا برای مقابله با این گیاه دانست و تصریح کرد: روش های بیولوژیکی و استفاده از سموم نیز راهکارهای دیگر بوده که جای بحث و بررسی بیشتر دارد.

وی به پایش و بررسی همه آبندان های استان به ویژه شهرستان فومن اشاره کرد و یادآورشد: سنبل آبی خطری است که همیشه استان را تهدید می کند و نیازمند توجه و دقت بیشتر است.

به گفته این مسئول تعامل و همکاری مسئولان همه دستگاه های اجرایی به ویژه خدمات رسان، دهیاران، بخشداران و شهرداران ضروری و الزامی است.

وی با تأکید بر استفاده از ظرفیت و پتانسیل رسانه و مطبوعات، گفت: اطلاع رسانی صحیح و به موقع در سطح جامعه تأثیر قابل توجه ای در زمینه مبارزه با سنبل آبی و مقابله با خرید و فروش این گیاه دارد.

در پایان این جلسه بازدید میدانی از محل ایجاد آلودگی گیاه سنبل آبی در روستای سیاهورود آلیان توسط فرماندار فومن و مدیران کل پدافند غیر عامل و محیط زیست گیلان صورت گرفت.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر