۰۹ شهريور ۱۳۹۵ - ۲۲:۳۹
کد خبر: ۲۳۴۸۹
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی:
رئیس ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور: با توجه به برنامه­ ریزی دشمنان در عرصه رواج بیماری ­های واگیردار در کشور باید پدافند غیرعامل در این بخش جدی­ تر باشد.
به گزارش پایداری ملی از شورای عالی انقلاب فرهنگی، محمدرضا مخبر دزفولی این مطلب را در نشست رؤسای مراکز و مؤسسات پژوهشی و آموزشی وابسته به وزارت جهاد کشاورزی عنوان کرد.
وی در این نشست ضمن گرامیداشت ایام هفته دولت و یاد و خاطره شهیدان رجایی و باهنر طی سخنانی گفت: کشور ما به دلایل تاریخی به درآمد ناپایدار و نامطمئن نفت وابسته است و این روند در آینده خطراتی را در پی خواهد داشت.
مخبر دزفولی افزود: این وابستگی در حالی استمرار پیدا کرده و بعضا تشدید شده است که بر اساس معیارهای نوین در توسعه اقتصادی سرمایه اصلی هر کشور نیروی انسانی توانمند، عالم و هوشمند آن کشور است و این سرمایه می­تواند ارزش افزوده و درآمد تولید کند.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: متأسفانه در کشورمان هنوز نیروی انسانی متخصص جایگاه خود را پیدا نکرده است.
مخبر دزفولی گفت: این در حالی است که قشر کشاورز کشور ما از نظر تحصیلات، درآمد و آگاهی از دستاوردهای نوین فناوری در بخش کشاورزی هنوز فاصله زیادی با نقطه مطلوب دارد.
وی افزود: گرفتاری ما این است که علاوه بر این مشکل مهم، بر اثر برخی برنامه­ریزی­های نادرست و غلط در بخش کشاورزی موانع زیادی بر سر راه ارتقای این بخش ایجاد می­شود، هر چند ما به دلسوز بودن مسئولان بخش کشاورزی کشور هیچ تردیدی نداریم.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به سطح نامطلوب تولید محصولات کشاورزی در کشور ادامه داد: میزان تولید محصولات کشاورزی در کشور اصلاً با توانمندی­ها و قابلیت­های کشور تناسب ندارد و به عنوان مثال باید تولید سالانه 7 میلیون تن شیر خام در کشور به بالای 25 میلیون تن برسد و میزان فعلی تولید گندم که 115 میلیون تن است باید به بیش از 200 میلیون تن افزایش پیدا کند.
عضو هیئت علمی دانشگاه تهران گفت: به درستی اشاره شد که کشاورزی زندگی است و اگر امنیت غذایی نداشته باشیم، وابستگی­های ما تشدید خواهد شد.
وی با انتقاد از حجم بالای واردات محصولات کشاورزی، افزود: این موضوع که بیش از 90 درصد مصرف کشور در دانه­های روغنی وارداتی است، مایه تأسف است.
مخبر دزفولی با اشاره به حجم ناکافی سرمایه­گذاری در این بخش ادامه داد: سرمایه­ گذاری زیر 4 درصد در بخش کشاورزی که هم­اکنون ما شاهد آن هستیم، قطعاً نمی­تواند انتظارات را برآورده سازد.
عضو هیئت علمی دانشگاه تهران گفت: در کنار سرمایه­ گذاری باید پاسخگویی و نظارت بر هزینه­ کرد این سرمایه­ گذاری هم وجود داشته باشد و این نیازمند یک سامانه نظارتی متمرکز، مقتدر، هوشمند و دارای پشتوانه قانونی است.
وی افزود: مشکلات باید دلسوزانه، صمیمانه و دردمندانه مطرح شود و همه برای مشکلات راه­حل ارائه دهند.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: سطح ناکافی نخبگان موجود در بخش کشاورزی در مقایسه با سایر بخش­ها نشان می­دهد باید در هدایت تحصیلی و سوق دادن استعدادها به این بخش تجدید نظر شود.
رئیس ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور گفت: صرف نگارش مقاله چندان مهم نیست، بلکه مقاله­ای مفید است که چرخه ایده تا محصول را تکمیل کند و به تولید ثروت و ارزش افزوده منجر شود.
وی با اشاره به آمار مهاجرت از روستاها به شهرها افزود: اگر وزارت جهاد کشاورزی با کمک همه نهادها بتواند روند مهاجرت را متوقف کند و یا کاهش دهد، به کاهش آسیب­های اجتماعی ناشی از حاشیه­نشینی کمک فراونی کرده است.
مخبر دزفولی ادامه داد: بیش از ده میلیون حاشیه ­نشین موجود در کشور که در حاشیه شهرها ساکن هستند، اکثراً از مهاجران روستایی هستند که به علت نبود درآمد در روستا مجبور به مهاجرت شده­اند و با مشاغل کاذب به امرار معاش مشغول هستند و اکثر آسیب های اجتماعی هم در این حوزه تولید و تکثیر می شود.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به تغییر ترکیب جمعیت روستایی کشور ادامه داد: در دهه 40 شمسی، 30 درصد از مردم کشور در شهرها و مابقی در روستاها ساکن بودند؛ اما هم اکنون 70 درصد شهرنشین و مابقی روستا نشین هستند.
وی افزود: این تغییر جمعیتی یعنی کوچک شدن قشر تولید کننده محصولات کشاورزی و بزرگ شدن قشر مصرف کننده و این روند نامطلوب باید اصلاح شود.
عضو هیئت علمی دانشگاه تهران گفت: وزارت جهاد کشاورزی در صف و خط مقدم اجرا قرار دارد و مستقیماً با جامعه شهری و روستایی در تماس است.
وی افزود: افزایش بهره­وری فعلی بخش کشاورزی از 2/1 به 8/1 که استاندارد جهانی است، کاری مشکل است که نیاز به عزم و اراده جدی دارد.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: همه رسانه­ها به ویژه مسئولان رسانه ملی باید نسبت به موضوع امنیت غذایی اهتمام بیشتری داشته باشند.
مخبر دزفولی گفت: اگر موضوع امنیت غذایی به یک فرهنگ و دغدغه عمومی مبدل نشود، جامعه با مشکل مواجه خواهد شد.
وی با اشاره به لزوم دانش­بنیان شدن تولید کشاورزی افزود: تهدیداتی مانند کم­آبی، گرم شدن کره زمین، فرسایش خاک و ... تولید کشاورزی را تهدید می­کند و باید این تهدیدات با دانش­بنیان شدن تولید کشاورزی دفع شوند.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: مبنای اصلی مدیریت جهادی و انقلابی علم و عقلانیت است و بخش کشاورزی محتاج به این مدیریت است.
رئیس ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور با اشاره به لزوم ارتباط بیشتر بین بخش کشاورزی و دانشگاه­ها، گفت: یکی از اصلی­ترین راهکارهای تقویت بخش کشاورزی، تغییر در ساختار نهاد متولی تغذیه و تولید مواد غذایی است.
وی افزود: بخش کشاورزی یکی از منابع اصلی اقتدار ملی است و باید به این بخش توجه بیشتری شود.
عضو هیئت علمی دانشگاه تهران ادامه داد: اگر ارتباط مؤثر و مفید بین دانشگاه و کشاورزی ایجاد شود، بسیاری از مشکلات حل خواهد شد و این نیازمند همکاری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با این بخش است.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به لزوم تربیت پژوهشگر و محقق گفت: هم­اکنون نسبت به آمار مطلوب در زمینه تربیت پژوهشگر در نیمه راه هستیم و باید سرعت بیشتر شود و راه­ های میان ­بر ترسیم شود.
وی افزود: شورای عالی انقلاب فرهنگی با توجه به تجربیات حاصل شده آمادگی دارد تا سند راهبردی بخش کشاورزی را با توجه به مؤلفه­هایی مانند دانش­بنیان بودن و اقتصاد مقاومتی تدوین کند.
مخبر دزفولی ادامه داد: کشاورزی یکی از مهمترین بخش­های کشور است و سایر بخش­ها باید به این بخش توجه بیشتری داشته باشند.
رئیس ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور گفت: برخی از بخش­های کشاورزی به عنوان یک بخش راهبردی و حاکمیتی قابل واگذاری به سایر بخش­ها نیست.
وی افزود: با توجه به برنامه­ریزی دشمنان در عرصه رواج بیماری ­های واگیردار در کشور باید پدافند غیرعامل در این بخش جدی­تر باشد.
عضو هیئت علمی دانشگاه تهران ادامه داد: متأسفانه بر اثر مدیریت نامناسب، برخی از نهادهای علمی بخش کشاورزی که زمانی مرجعیت علمی در عرصه بین­المللی داشتند، هم­اکنون این نقش خود را از دست داده­اند.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: تولید محصول غذایی سالم، ارزان، باثبات و ایرانی محتاج برنامه ریزی مستمر است و در این مسیر باید با قاچاق محصولات کشاورزی هم برخورد جدی صورت گیرد.
مخبر دزفولی گفت: ارائه برخی آمارهای مقطعی مبنی بر خودکفایی از واردات در برخی محصولات کشاورزی کافی نیست و باید خودکفایی و استقلال استمرار داشته باشد.
وی ادامه داد: باید در بخش کشاورزی از منظر کمی و کیفی یک برنامه­ریزی عینی و قابل اجرا طراحی و اجرا شود تا همه فعالان این بخش بدانند به چه هدفی باید نائل شوند و برای رسیدن به این هدف چه مسیری باید طی شود.
مخبر دزفولی با اشاره به حساسیت بخش کشاورزی گفت: ارج نهادن به فعالان بخش کشاورزی به عنوان تأمین کننده خوراک جامعه باید بیشتر و مؤثرتر در دستور کار همه نهادها قرار گیرد.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره با آمار نامطلوب هیئت علمی در بخش کشاورزی افزود: با توجه به انعطاف آئین­نامه ارتقای اعضای هیئت علمی باید با همکاری وزارت علوم، هیئت علمی موجود در بخش کشاورزی بهسازی و نوسازی شود.
عضو هیئت علمی دانشگاه تهران ادامه داد: باید با افزایش سطح تحصیلات فعالان کشاورزی و دانش بنیان کردن این بخش بهره وری افزایش پیدا کند.
رئیس ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور با تاکید بر لزوم ارتقای جایگاه بخش کشاورزی در سیاستگذاری ها و برنامه ریزی ها گفت: در نقشه جامع علمی کشور به این بخش به صورت ویژه تاکید شده است، ولی این به آن معنا نیست که اگر پیشنهاد قابل طرح و علمی برای ارتقای جایگاه بخش کشاورزی در نقشه جامع علمی کشور به ما برسد، آن را بررسی نکنیم.
وی با اشاره به برخی آمار ارائه شده در این نشست، افزود: چگونه در حالی که سهم بخش کشاورزی از کل اعتبارات و تسهیلات بانکی کمتر از 5 درصد بوده است، توقع داریم این بخش به رشد مطلوب خود برسد.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با انتقاد از بی توجهی های صورت گرفته به بخش کشاورزی، ادامه داد: همانقدر که بهداشت، سلامت و امنیت جامعه مهم است باید تامین خوراک جامعه هم مهم باشد، در حالی که ما امروز این اهمیت را مشاهده نمی کنیم.
مخبر دزفولی در پایان بر لزوم تدوین و اجرای پیوست رسانه­ای فعالیت­های کشاورزی به منظور ترویج و آموزش بهینه در این بخش تأکید کرد.
به گزارش مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، در ابتدای این نشست دکتر اسکندر زند، رئیس سازمان آموزش، تحقیقات و ترویج وزارت جهاد کشاورزی گزارشی از روند فعالیت های این معاونت ارائه کرد.
وی با اشاره به گستردگی مسئولیت های رئیس آموزش، تحقیقات و ترویج وزارت جهاد کشاورزی، گفت: حفظ ذخائر ژنتیکی کشور در بخش کشاورزی، باغبانی، دام، طیور و آبزیان از اهم فعالیت های این معاونت است.
دکتر زند افزود: تدوین نقشه آمایش سرزمینی در بخش کشاورزی با توجه به تنوع اقلیمی کشور هم از سایر اقدامات مجموعه های تحت پوشش سازمان آموزش، تحقیقات و ترویج وزارت جهاد کشاورزی است.
وی ادامه داد: با توجه به تهدید کم آبی در کشور برنامه ریزی برای استفاده بهینه از منابع محدود آبی کشور با استفاده از آبخیزداری و سایر راهکارها به صورت ویژه دنبال می شود.
همچنین در این نشست تعدادی از روسای مراکز و موسسات تحقیقاتی وزارت جهاد کشاورزی به بیان نظرات و پیشنهادهای خود پرداختند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر