۱۹ تير ۱۳۹۵ - ۱۹:۳۰
کد خبر: ۲۲۴۱۴
در جدید ترین مورد از گزافه ‌گویی مقامات غربی پیرامون توانمندی موشکی و دفاعی کشورمان، آنگلا مرکل صدراعظم آلمان مدعی شده «ایران مقررات شورای امنیت سازمان ملل در خصوص توقف برنامه موشکی نظامی خود را نقض کرده است».
پس از برجام بر حجم گزافه گویی‌ها و درشت گویی‌های مقامات و مسئولان غربی در رابطه با توانمندی‌های موشکی کشورمان، افزوده شده است و تقریبا تمامی آن‌ها در باب اقتدار موشکی ایران اسلامی، داد سخن سر داده‌اند.

در جدید ترین مورد از گزافه ‌گویی مقامات غربی پیرامون توانمندی موشکی و دفاعی کشورمان، آنگلا مرکل صدراعظم آلمان مدعی شده «ایران مقررات شورای امنیت سازمان ملل در خصوص توقف برنامه موشکی نظامی خود را نقض کرده است».

بان کی مون دبیرکل سازمان ملل نیز در گزارش دو سالانه خود خطاب به پانزده عضو شورای امنیت نیز مدعی شده که «آزمایش‌های موشکی ایران با روح سازنده توافق هسته‌ای میان ایران و قدرت های جهانی سازگاری ندارد اما تصمیم این که آیا این آزمایش‌ها نقض برجام محسوب می شود بر عهده شورای امنیت سازمان ملل است».

این اظهارات مقامات غربی در شرایطی مطرح می‌شود که مسئولان کشورمان بارها بر عدم ارتباط میان برجام و توانمندی‌های دفاعی و موشکی ایران تاکید کرده‌اند و این موضوع را جزء خطوط قرمز دانسته‌اند.

توان موشکی ایران بازدارنده است

توان موشکی جمهوری اسلامی ایران یک عنصر بازدارنده است؛ این گزاره‌ای است که هر عقل سلیمی به صحت آن گواهی می‌دهد؛ غربی‌ها علی رغم آگاهی نسبت به گزاره فوق‌الذکر، از آنجاییکه دریافته‌اند، ظرفیت‌های دفاعی و توان موشکی ایران غیرقابل مذاکره و خط قرمز نظام و ملت ایران است؛ تلاش‌های مذبوحانه ای را در عرصه‌های سیاسی و رسانه‌ای به کار بسته‌اند تا به هر طریق ممکن در مسیر پیشرفت و ارتقاء توانمندی‌های دفاعی و موشکی ما خلل ایجاد کنند.

نامه آمریکا و شرکای اروپایی‌اش به دبیرکل سازمان ملل پیرامون برنامه موشکی ایران 

اوایل فروردین ماه بود که خبرگزاری رویترز گزارش داد،آمریکا و متحدان اروپایی این کشور در نامه‌ای خطاب به دبیرکل سازمان ملل آزمایش موشک‌‌های بالستیکی از سوی ایران را نامنطبق و همچنین مخالف  قطعنامه 2231 شورای امنیت دانسته‌اند.

 در این نامه که از سوی آمریکا، فرانسه، انگلیس و آلمان در جولای 2015 گذشته تنظیم شده و به رومن اویارزون، نماینده اسپانیا در سازمان ملل و همچنین بان کی مون، دبیر کل سازمان ملل ارائه شده بود ادعا شده بود که آزمایش‌‌های اخیر بالستیک ایران شامل موشک‌‌هایی هستند که می‌توانند تسلیحات هسته‌ای حمل کنند.

همچنین بان کی مون دبیرکل سازمان ملل نیز که همواره تلاش کرده بجای جهد برای استقرار صلح و امنیت در جهان در مسیر خواسته‌ها و امیال آمریکا و اذناب اروپایی‌اش گام بردارد، همان زمان طی مصاحبه ای با خبرنگاران اعلام کرد که آزمایش‌های موشکی اخیر ایران برای شورای امنیت نگران کننده است؛ وی این را هم گفت که موضوع اعمال تحریم علیه ایران پس از آزمایش‌های موشکی اخیر بار دیگر در شورای امنیت بررسی خواهد شد.

آزمایش‌های موشکی ایران نقض قطعنامه شورای امنیت نیست

اما در واکنش به نامه آمریکا و چند کشور اروپایی به دبیرکل سازمان ملل که آزمایش موشکی اخیر ایران را ناقض قطعنامه شورای 2231 شورای امنیت دانسته‌ بودند، وزارت امور خارجه روسیه در تاریخ 31 مارس 2016 با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: آزمایش‌های موشکی اخیر ایران نقض قطعنامه شورای امنیت نیست.

در این بیانیه آمده بود که هیچ مدرکی دال بر اینکه نشان دهد موشک های ایران قابلیت حمل کلاهک هسته ای را دارند وجود ندارد.

هیچ محدودیتی برای برنامه موشکی خود قائل نیستیم

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان نیز فروردین ماه در اسلام آباد پاکستان در واکنش به تهدیدات مقامات آمریکایی مبنی بر تحریم ایران بواسطه رزمایش موشکی، گفت: اقدامات اخیر امریکا ضد برنامه موشکی ایران را با تقویت هر چه بیشتر توان موشکی خود پاسخ می‌دهیم.

ظریف با بیان اینکه هیچ محدودیتی برای برنامه موشکی خود قائل نیستیم، یادآور شد:این برنامه هیچ ارتباطی با سلاح هسته‌ای ندارد و براساس دستور و تاکید رئیس جمهوری به وزیر دفاع، توان موشکی ایران تقویت خواهد شد.

رزمایش موفقیت‌آمیز اقتدار ولایت در اسفند 94

اواخر اسفندماه94 بود که در جریان آخرین روز رزمایش موشکی اقتدار ولایت، موشک‌های بالستیک قدر H  با موفقیت به سمت اهداف از پیش تعیین شده در فاصله یک هزار و چهارصد کیلومتری شلیک شدند.

این رزمایش که به گفته سردار سلامی جانشین فرماندهی کل سپاه پاسداران حامل پیام امنیت و آرامش برای سرزمین‌های اسلامی بود، در همان زمان با واکنش مقامات آمریکایی مواجه شد و تقریبا تمام اعضای هیئت حاکمه آمریکا در باب آن داد سخن سر دادند و این رزمایش را ناقض قطعنامه‌های بین المللی دانستند.

شلیک خطرناک!

سامانتا پاور نماینده آمریکا در سازمان ملل نیز دو روز پس از رزمایش موشکی ایران در جمع خبرنگاران از طرح موضوع  این رزمایش در شورای امنیت خبر داد و این رزمایش را شلیک خطرناک نامید! 

همچنین جان کری وزیر خارجه آمریکا در نشست خبری خود در پاریس به رزمایش موشکی ایران واکنش نشان داد و تهدید کرد در صورتی که ایران به آزمایش‌های موشکی ادامه دهد، تحریم‌های بیشتری بر این کشور اعمال خواهد شد.

در همان زمان تقریبا میان همه طرف‌های مذاکرات منتهی به توافق هسته‌ای، اشتراک نظر وجود داشت  که رزمایش اخیر موشکی ایران نقض برجام محسوب نمی‌شود؛ حتی جاش ارنست سخنگوی کاخ سفید در نشست خبری خود به صراحت به این موضوع اشاره کرد؛ اما نکته مورد سوال این است که آیا رزمایش اخیر موشکی ایران که مقامات آمریکایی را به تکاپو انداخته، نقض قطعنامه 2231 محسوب می شود یا خیر؟

لحن قطعنامه 2231 توصیه‌ای و مفاد آن غیرالزام آور است

برخی معتقدند در قطعنامه 2231 صرفا در قالب توصیه‌ای به بحث توان موشکی ایران اشاره شده و هیچگونه الزام و اجباری در آن قید نشده است ؛ در این قطعنامه ضمن اعمال محدودیت 8 ساله برای ورود و خروج مواد و ابزار مرتبط با ساخت موشک به ایران، به مسئولان کشورمان توصیه شده که از توسعه برنامه موشکی بالستیک با قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای، اجتناب کنند؛ به عبارت دیگر عده ای معتقدند، لحن قطعنامه 2231 در رابطه با برنامه موشکی ایران غیرالزام آور است و ضمانت اجرایی درباره آن وجود ندارد.  

در همین زمینه، حمید بعیدی نژاد مدیر کل سیاسی و امنیت بین‌الملل وزارت امور خارجه طی یادداشتی ضمن تصریح بر اینکه توان دفاعی ایران از جمله بحث توسعه توان موشک‌های متعارف، از چارچوب برجام خارج است و این نکته‌ای است که حتی اعضای 1+5  در جریان مذاکرات آن را پذیرفتند، نوشت: در قطعنامه 2231 شورای امنیت در دو سطح به بحث موشکی پرداخته شده است؛ اول آنکه محدودیت‌ها علیه نقل و انتقال تجهیزات موشکی به ایران تا پایان یک دوره هشت ساله ادامه یابد و دوم آنکه شورای امنیت به ایران توصیه نموده است که از توسعه موشک‌های بالستیکی که توانایی حمل سلاح های هسته ای را دارند خودداری نماید.

فواد ایزدی کارشناس و تحلیلگر مسائل استراتژیک نیز طی مصاحبه‌ای با تاکید بر اینکه رزمایش‌های موشکی ایران نقض برجام نیست، اظهار کرد: آمریکایی ها از یک طرف می‌گویند اقداماتی را انجام داده‌اند که ایران دیگر نمی‌تواند به سمت دستیابی به سلاح هسته‌ای حرکت کند و راه های رسیدن به این مسیر را مسدود کردند؛ از طرف دیگر نسبت به آزمایش‌های موشکی ایران اعلام نگرانی می‌کنند. مسأله این است که اگر آن‌ها راه دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای را مسدود کرده اند پس چرا بیهوده نگران حرکت ایران به این سمت هستند.

همچنین نوذر شفیعی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس سابق، نیز با تاکید بر اینکه آزمایش‌های اخیر ناقض برجام نیست، در مورد این ادعا که این آزمایشات ناقض قطع‌نامه  2231 است، تصریح کرد: مسأله کلیدی در این زمینه این است که ایران فقط یک بند این بیانیه را قبول کرده و بقیه بندهای قطع‌نامه مورد قبول ایران نیست.

روزگار، روزگار همه چیز است

 مقام معظم رهبری فروردین ماه در در دیدار جمعی از مداحان و ذاکران اهل بیت طی سخنانی توان نظامی را بیشترین تکیه گاه مستکبران برای زورگویی به ملت ایران خواندند و با طرح یک سئوال اساسی افزودند: در این اوضاع جنگل وار جهانی، اگر جمهوری اسلامی صرفاً به دنبال مذاکره و مبادله اقتصادی و حتی علم و فناوری برود اما توان دفاعی نداشته باشد آیا حتی دولت‌های کوچک نیز به خود اجازه تهدید ملت ایران را نخواهند داد؟

حضرت آیت الله خامنه ای با انتقاد شدید از کسانی که روزگار و دنیای فردا را دنیای مذاکره می دانند و نه موشک خاطرنشان کردند: روزگار، روزگار همه چیز است وگرنه به راحتی و به صراحت حق ملت را خواهند خورد.

ایشان افزودند: اگر این حرف از روی ناآگاهی گفته شده باشد یک مسئله است اما اگر از روی آگاهی باشد خیانت است.

رهبر انقلاب، نمایش موشکهای پیشرفته و دقیق سپاه پاسداران را موجب خرسندی ملتهایی خواندند که از امریکا و رژیم صهیونیستی، دلشان خون است اما کاری از دستشان بر نمی آید.

ایشان افزودند: دشمنان مدام در حال تقویت توان نظامی و موشکی خود هستند در این شرایط چطور می گوییم روزگار موشک گذشته است؟

حضرت آیت الله خامنه ای این حرفها را شبیه حرفهای برخی اعضای دولت موقت دانستند که اوایل انقلاب می‌گفتند جنگنده های اف – 14 را که خریده‌ایم به امریکا پس بدهیم، به دردمان نمی‌خورد!

رهبر انقلاب افزودند: در آن موقع ایستادگی و افشاگری کردیم و چندی بعد که صدام به ایران حمله کرد معلوم شد چقدر به این ابزارهای دفاعی نیاز داریم.
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر