۱۷ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۷:۴۳
کد خبر: ۲۱۸۸۳
آتش‌سوزی‌های پی در پی به جان عرصه‌های طبیعی گچساران افتاده و سبب از بین رفتن و نابودی بخشی از جنگل‌های این شهرستان شده است.

وجود طبیعت و منابع طبیعی و جنگل یکی از نیازهای اساسی بشر بوده و طبیعت و تأثیر آن بر زندگی انسان یکی از موضوعاتی بوده که دین مبین اسلام به آن توجه بسیاری کرده است.

درختان و جنگل‌ها سهمی بسیار و نقشی بسیار مهم در زندگی بشر دارند و نگاه به مناظر جذاب و دیدنی آن‌ها از مواردی بوده که دین مبین اسلام انسان‌ها را به آن دعوت کرده است.

شهرستان گچساران به عنوان یکی از شهرستان‌های کهگیلویه و بویراحمد دارای 415 هزار هکتار منابع طبیعی شامل جنگل و مرتع بوده و از این میزان، 300 هزار هکتار مرتع و 115 هزار هکتار جنگل بوده است.

از بین رفتن و نابودی جنگل‌ها و مراتع گچساران با توجه به شروع فصل گرما یکی از مشکلاتی بوده که این شهرستان در فصل بهار و تابستان با آن روبه‌رو است.

همه ساله با شروع فصل بهار و آغاز گرما، آتش‌سوزی در جنگل‌ها و مراتع در گچساران یکی از مشکلات اساسی در حوزه منابع طبیعی و محیط زیست در این شهرستان بوده است.

در سال گذشته در فصل بهار و تابستان آتش‌سوزی‌های بسیاری در جنگل‌ها و منابع طبیعی گچساران رخ داد و این آتش‌سوزی‌ها متأسفانه سبب نابودی بخشی از مراتع در این شهرستان شد.

در یک ماه گذشته تاکنون نیز 5 مورد آتش‌سوزی در جنگل‌های شهرستان گچساران رخ داده و تنها در یک فقره آتش‌سوزی بیش 50 هکتار از جنگل‌های این شهر از بین رفت.

رخ دادن این آتش‌سوزی‌ها در جنگل‌های گچساران در یک ماه گذشته ضرورت توجه خیلی بیشتر مسئولان برای جلوگیری از آتش‌سوزی‌های دیگر در مراتع این شهرستان را نشان می‌دهد.

منابع طبیعی گچساران با کمبود قرق بان روبه‌رو است

رئیس اداره منابع طبیعی گچساران اظهار داشت: در فصل گرما، آتش‌سوزی در جنگل‌ها و مراتع یکی از مشکلات در حوزه منابع طبیعی در این شهرستان است.

فرهام جلیلی عنوان کرد: متاسفانه در یک ماه گذشته چندین مورد آتش‌سوزی در مراتع و جنگل‌های این شهرستان رخ داده و این مسئله سبب از بین رفتن بخشی از جنگل‌های این شهر شده است.

وی حفاظت از جنگل‌ها و مراتع شهرستان را اولویت منابع طبیعی عنوان کرد و افزود: برای حفاظت و مراقبت از جنگل‌ها و جلوگیری از آتش‌سوزی داشتن نیرو کافی یک ضرورت است.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری گچساران با بیان اینکه این اداره اکنون با کمبود نیرو قرق بان روبه‌رو است، گفت: این شهرستان برای صیانت از جنگل‌ها و عرصه‌های طبیعی با کمبود قرق بان روبه‌رو است.

جلیلی نقش گشت‌های مستمر منابع طبیعی برای صیانت از مراتع و جنگل‌ها و جلوگیری از آتش‌سوزی‌ها و جلوگیری از نابودی و از بین رفتن جنگل‌ها در این شهرستان را مهم دانست.

راه‌اندازی گروه‌های دیده بانی در عرصه‌های طبیعی گچساران برای اطلاع‌رسانی به موقع آتش‌سوزی‌ها

وی با اشاره به تعداد نیروهایی که در پاسگاه‌های ویژه منابع طبیعی در گچساران فعالیت دارند، افزود: اکنون 12 نیرو در پاسگاه‌های ویژه منابع طبیعی این شهرستان فعالیت دارند.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری گچساران خاطرنشان کرد: برای اطلاع‌رسانی به موقع آتش‌سوزی‌ها در جنگل‌ها و مراتع در این شهرستان گروه‌های دیده بانی راه‌اندازی شده است.

جلیلی افزود: این گروه‌های دیده بانی در مناطق گناوه قلات، کوه دیل و کوه نارک جهت اطلاع‌رسانی به موقع آتش‌سوزی‌ها راه‌اندازی شده است.

وی مشارکت مردم در حفاظت از منابع طبیعی و جنگل‌ها در گچساران را امری بسیار مهم و ضروری دانست و گفت: طبیعت متعلق به مردم بوده و مردم باید از آن مراقبت کنند.

جلیلی بر لزوم فرهنگ‌سازی برای مشارکت مردم در حفاظت و صیانت از جنگل‌ها در شهرستان گچساران تأکید کرد.

وی افزود: ضروری بوده که مردم از روشن کردن‌های بی مورد آتش در جنگل‌ها اقدام نکنند و در صورت روشن کردن آتش بلافاصله اقدام به خاموش کردن آن کنند.

لزوم انجام گشت‌های مستمر در مناطق حفاظت شده و جنگل‌ها برای جلوگیری از آتش‌سوزی

رئیس اداره حفاظت محیط زیست گچساران اظهار داشت: وجود آتش‌سوزی‌های پی در پی در فصل بهار و تابستان در گچساران یکی از مشکلات در این شهرستان است.

عبدال دیانتی نسب خاطرنشان کرد: در سال گذشته متأسفانه حدود 80 هکتار از مراتع در مناطق حفاظت شده خامی و دیل در شهرستان طعمه حریق شد.

وی افزود: سال قبل 2 مورد آتش‌سوزی در منطقه حفاظت شده کوه خامی و 2 مورد آتش‌سوزی در منطقه حفاظت شده کوه دیل رخ داد و در این آتش‌سوزی حدود 80 هکتار از مراتع در این مناطق از بین رفت.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست گچساران گفت: گشت مستمر در عرصه‌های طبیعی و جنگل‌ها می‌تواند عاملی مهم برای صیانت از منابع طبیعی در این شهرستان باشد.

دیانتی بیان کرد: مشارکت مردم در صیانت و مراقبت از جنگل‌ها در شهرستان بسیار مهم و تأثیرگزار بوده است.

وی با بیان اینکه مردم باید طبیعت را متعلق به خود بدانند، افزود: حفاظت و مراقبت از طبیعت بدون کمک و مشارکت مردم امکان‌پذیر نیست.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست گچساران ابراز کرد: به طور قطع با همکاری و کمک مردم می‌توان بهتر کارحفاظت از جنگل‌ها و عرصه‌های طبیعی را انجام داد.


گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر