۰۹ آذر ۱۳۹۴ - ۲۰:۱۷
کد خبر: ۱۸۶۸۷
دیر کل آموزش و پرورش هرمزگان گفت: ایجاد آمادگی به منظور انجام واکنش‌های صحیح و سریع در برابر حوادث غیر مترقبه از جمله زلزله یک ضرورت است که باید در متن برنامه‌های آموزشی و فرهنگی قرار گیرد.
علی کرمپور پیش از ظهر امروز در حاشیه هفدهمین مانور سراسری زلزله و ایمنی که با محوریت ستاد بحران استان در دبیرستان پسرانه شاهد ناحیه یک بندرعباس برگزار شد، افزود: فرهنگ‌سازی در خصوص حوادث غیرمترقبه و ظرفیت‌سازی برای توسعه مشارکت جمعی از جمله راهبردهای آموزش و پرورش در پدافند غیرعامل است که در واقع مکمل برنامه‌های مدیریت بحران استان است.

وی تصریح کرد: با توجه به گستردگی جمعیت دانش‌آموزی و ‌آسیب‌پذیری کودکان و نوجوانان در برابر صدمات ناشی از این حوادث، از سوی پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی و مهندسی زلزله برای کاربردی کردن آموخته‌های دانش‌آموزان، مانور سراسری زلزله و ایمنی در سطح مدارس به مرحله اجرا گذاشته است که این روند هر ساله با جدیت و برابر برنامه‌های کاربردی اجرایی می‌شود.

به گفته کرمپور افزایش سطح آگاهی دانش‌آموزان در مورد زلزله، ایجاد و بسط فرهنگ ایمنی در سطح مدارس، ایجاد آمادگی برای انجام واکنش‌های صحیح و سریع، برانگیختن حس کنجکاوی دانش‌آموزان نسبت به پدیده‌های طبیعی و کاهش تلفات و خسارات ناشی از حوادث از جمله اهداف مانور سراسری زلزله است که به عنوان یکی از مهم‌ترین برنامه‌های ستاد بحران استان در مدارس دنبال می‌شود.

مدیر کل آموزش و پرورش هرمزگان، بالا بردن مهارت و عکس‌العمل‌های صحیح، افزایش سرعت عمل و کاربردی کردن آموزش‌ها را از جمله اقداماتی عنوان کرد که در طول سال تحصیلی از طریق برنامه‌های مختلف آموزشی در مدارس دنبال می‌شود.

وی اضافه کرد: علاوه بر این به منظور مشارکت بیشتر دانش آموزان از طریق برپایی نمایشگاه نقاشی‌، تهیه روزنامه دیواری و پرداختن به موضوعات زلزله و ایمنی، تهیه مقاله درباره علوم مرتبط با زمین، تهیه آثار ویژه مانند پازل، بروشور، کارت پستال و... این مهم در مدارس دنبال می‌شود.

این مقام مسئول با بیان اینکه کشور ایران به عنوان یکی از کشور های زلزله‌خیز جهان محسوب می‌شود ضرورت آموزش و مانورهای مداوم و مستمر برای آمادگی دانش‌آموزان در برابر زلزله در چرخه مدیریت بحران را اجتناب ناپذیر و امری ضروری دانست.

کرمپور در پایان گفت: مهم‌ترین گام در مدیریت بحران آموزش و ارتقاء دانش و آگاهی عمومی است که می‌تواند عملکرد دانش آموزان را سامان دهد تا  بتوانند توانایی‌های خودشان را برای انجام دادن کارهای مشخص، در هنگام زلزله قبل و بعد از آن بهبود ببخشند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر