۰۹ مهر ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۴
کد خبر: ۱۷۴۰۷
رویترز گزارش داد
یک خبرگزاری انگلیسی نوشت: حمله نظامی نیاز به مواردی مهم برای کسب موفقیت دارد که با برجام اهداف عملی خاص، اطلاعات صحیح درباره اهداف و حمایت‌های بین‌المللی از آن بدست آمده است.
خبرگزاری انگلیسی «رویترز» در گزارشی تحلیلی مدعی شد توافق هسته‌ای راه بمباران تاسیسات هسته‌ای ایران را برای آمریکا هموار کرده است.

بر اساس این گزارش، توافق هسته‌ای با ایران امکان بازرسی را به نحوی میسر ساخته که آمریکا و 5 قدرت جهانی با تاسیسات مهم راهبردی مختلف ایران آشنا شده و اگر آن‌ها به موردی ظنین شوند، آن‌گاه می‌توانند تقاضای دسترسی به آن مکان را داشته باشند. هر مقاومتی از ایران نیز موجب کانون توجه قرار گرفتن تاسیسات خاص خواهد شد. این بازرسی به غرب خواهد گفت که کدام تاسیسات هسته‌ای ایران آن اندازه مهم می‌باشد که خطر شروع جنگ را داشته و مبین این باشد که ایران با فعالیت‌هایش در آن‌جا توافق را نقض کرده است.

رویترز نوشت: بدون توافق متحدان (غرب) راهی را برای تشخیص این که کدام تاسیسات ایران به درستی مهم است ، نخواهند داشت تا آن‌مکان‌ها را برای بمباران در نظر گیرند. هرچه اهدافی که واشنگتن برای حمله نظامی می‌خواهد بیشتر باشد، میزان شکست و خسارت‌ها ناخواسته نیز بیشتر خواهد بود. در خاتمه هر حمله نیز آمریکا و متحدانش هرگز به طور کامل متوجه میزان اثر پذیری فعالیت‌هایشان در مسیر وقفه اندازی در ساخت تولید بمب از سوی ایران نخواهند شد.

بدترین شرایط در این موقعیت آن‌ها را با تکرار ماجرای اشتباه سال 2003 تجاوز به عراق تداعی می‌کند . موقعیتی که نتوانستند سندی را برای اثبات وجود جنگ افزارهای هسته‌ای که مدعی‌اش بودند، فراهم آورند.

در ادامه این گزارش آمده است: حمله نظامی نیاز به چند مورد مهم برای بدست آوردن بهترین فرصت در مسیر کسب موفقیت دارد. اهداف عملی خاص، اطلاعات صحیح درباره اهداف و حمایت‌های بین‌المللی از آن جمله هستند. توافق هسته‌ای ایران این 3 عامل را فراهم کرده است. اگر آمریکا بخواهد برخورد نظامی با ایران داشته باشد ، عدم پذیرش توافق (از سوی واشنگتن) ماموریت نیروهای آمریکایی را مشکل و خطرناک می‌کند. در این اثنا، اگر کنگره آمریکا یا رییس جمهور آینده این کشور توافق را پاره کنند ، همانطور که برخی نامزدهای جمهوریخواه ریاست جمهوری آمریکا قسم خورده‌اند که در صورت انتخاب مبادرت به انجام چنین کاری خواهند نمود، این موارد مانع تحلیل‌های نظامی و اطلاعاتی آمریکا می‌شوند. آن‌گاه واشنگتن کمتر می‌تواند در صحت ذخایر هسته‌ای یا بررسی اهمیت واقعی تاسیسات هسته‌ای مشکوک ایران بپردازد.

رویترز نوشت:  آمریکا و دستگاه‌های اطلاعاتی می‌توانند رصد ایران را ادامه دهند اما بدون بازرسی، 6 قدرت جهانی تنها قادر به حدس زدن مکان‌ خاص تاسیسات ایران هستند. اگر توافق ملغی گردد، آنگاه تشخیص تاسیسات هسته‌ای مخفی ایران بسیار سخت خواهد بود. اگر ایران نیز بعدا تصمیم گیرد که آشکارا با حداکثر سرعت بمب بسازد، رها کردن تعهداتش در توافق ما را در موقعیتی بهتر از قبل می‌گذارد. دراین توافق از ایران خواسته شده قسمت اعظم  ذخایر انبوه اورانیوم غنی شده سانتریفیوژهایش را واگذار کند. اگر بمباران ایران تنها راه برای متوقف کردن مسیر این کشور در ساخت بمب هسته‌ای باشد، عقل سلیم می‌گوید نابود کردن 6 هزار سانتریفیوژ آسانتر از 20 هزار سانتریفیوژ یا بیشتر است.

رویترز در خاتمه گزارش خود نوشت: اگر آمریکا از توافق حمایت کند، آنگاه از حمایت گسترده بین‌المللی برخوردار خواهد بود. نابودی برنامه هسته‌ای ایران نیاز به چیزی بیش از تنها چند بمب دارد. ائتلاف بین‌المللی می‌تواند به آمریکا برای تامین امنیت آبراه  هرمز کمک کرده  و دفاع هوایی ایران را خنثی و خلبانان سقوط کرده (در جریان حمله به ایران) را محافظت یا نجات دهد. از سوی دیگر اگر آمریکا توافق بین‌المللی را نقض کند، بقیه جهان  می‌گویند،آمریکا شریک غیر قابل اطمینان و تنها راضی به جنگ است. دشمنان آمریکا می‌خواهند ضعف آمریکا را در عرصه جهانی و آشفتگی دیپلماتیک آن‌را مقابل متحدانش و نیز گیر کردن ارتش آمریکا را در باتلاق جدید خاورمیانه شاهد باشند . آن‌ها از هر فرصتی برای ضربه زدن به آمریکا سود می جویند.ایران کشوری است که نمی‌توان و نباید به آن اطمینان داشت و این کشور احتمالا در پی بمب هسته‌ای خواهد رفت.اگر چه ایران تقلب نیز کند، باز این توافق بی‌فایده نیست و یک نقشه مذاکره شده از سوی اوباما رییس جمهور آمریکا و وزارت خارجه این کشور شانس موفقیت واشنگتن و نجات زندگی نظامیان آمریکایی را در صورت عملیات نظامی بیشتر می‌کند.
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر