۰۷ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۲:۴۳
کد خبر: ۱۵۶۶۶
نامزد جمهوری خواه انتخابات سال ۲۰۱۶ آمریکا معتقد است توافق هسته ای با ایران برای آمریکا عواقب فاجعه باری دارد
اسکات واکر نامزد جمهوری خواه انتخابات سال 2016 ریاست جمهوری آمریکا معتقد است توافق ایران یک توافق وحشتناک است که به عنوان یکی از بزرگترین بحران های دیپلماتیک تاریخ ایالات متحده محسوب می شود.وی توافق هسته ای با ایران را یک توافق بد برای نزدیکترین متحد آمریکا در اسرائیل می داند و بر این باور است که 150 میلیارد دلار به ایران خواهد رسید و این رقم صرف قدرت نمایی ایران در منطقه خواهد شد.وی معتقد است : «متحدین ما با دیدن این توافق بد و اقدامات رئیس جمهور اوباما، قصد دارند مشکلاتشان را خودشان حل کنند. این دلیلی است که من می گویم این توافق موجب آغاز رقابت تسلیحات هسته ای در خاورمیانه می شود و احتمال جنگ با ایران را افزایش می دهد.»او ایران را تهدید کرده است که اگر در انتخابات پیروز شود ، توافق را لغو می کند و تحریم ها علیه ایران را افزایش خواهد داد.او تاکید کرده است که با این توافق ایران خاورمیانه را تحت تسلط خودش در می آورد و اسرائیل را تهدید می کند و عربستان به خاطر نفوذ ایران به دنبال دستیابی به سلاح هسته ای است.

معرفی اسکات واکر:
"اسکات کوین واکر" سیاستمدار آمریکایی و عضو حزب جمهوری خواه این کشوراست که هم اکنون به عنوان چهل و پنجمین فرماندار ویسکانسین مشغول به کار است. او در سال ۲۰۱۱ با کسب 52 درصد آرا و شکست رقیب دمکرات خود بدین سمت برگزیده شد. دوره حضور واکر در این سمت همراه با کاهش یک میلیون دلاری هزینه این ایالت و بودجه دولتی و لغو بسیاری از حقوق کارمندان بود. در سال ۲۰۱۲ مخالفانش خواهان انتخابات مجدد شدند و او دوباره در آن پیروز شد. او نخستین و تنها فرماندار آمریکا است که در انتخابات ویژه مجدد پیروز شده است. در انتخابات نوامبر ۲۰۱۴، واکر برای یک دوره دیگر به این سمت برگزیده شد.بسیاری از جمهوری خواهان علاقه دارند که وی به عنوان کاندیدای ریاست جمهوری سال 2016 ثبت نام نماید و او نیز اگرچه هنوز به صورت رسمی اعلام حضور نکرده است اما فعالیت های اخیر او نشان از این مسئله دارد که وی قصد دارد در این رقابت ها حضور پیدا کند. به طور مثال سخنرانی های اخیر او که بر انتقاد از اوباما متمرکز شده است و بیشتر جنبه تبلیغاتی دارد از این مسئله حکایت می کند. وی پس از سخنراني سالانه "باراک اوباما" رئيس جمهوري ، از او به شدت انتقاد کرد و اذعان داشت عملکرد "هيلاري کلينتون" نامزد احتمالي انتخابات رياست جمهوري، در وزارت امور خارجه، بسياري از مناطق جهان را به آشفتگي کشانده است. در صورتی که اکثر جمهوری خواهان "میت رامنی"، "جب بوش" و "رندپال" را محتمل ترین گزینه برای حزب جمهوری خواه می دانستند اما نتایج نظرسنجی ها مسئله دیگری را نشان می دهد. به نظر می رسد که واکر عزم خود را برای حضوری قدرمتند در انتخابات اولیه حزب جمهوی خواه جمع کرده است حال باید دید آیا او می تواند رقیبی هم چون "جب بوش" را پشت سر بگذارد یا خیر؟واکر همواره طرفدار اسرائیل بوده است و این نکته را در سخنرانی های خود بارها اشاره کرده است. واکر دولت اوباما را به خاطر ضعف در دفاع ملی و به ویژه کاهش میزان نیروهای نظامی مورد انتقاد قرار داده است و معتقد است "اسرائیل باید حامی در ایالات متحده داشته باشد."

دلایل مخالفت جمهوری خواهان و تندروها در آمریکا با توافق احتمالی هسته ای:
در آمریکا همواره به یک دشمن خارجی شرور نیاز است تا بتوان برای کشور درآمد زایی کرد.در مقطعی از زمان ، شوروی سابق و کمونیست و یا کوبای کاسترو و عراق زمان صدام حسین ، این نقش را بازی کرده اند و حالا ایران یک دشمن خیالی تلقی شده است.نیاز کلی به یک دشمن خارجی و عادت به دیدن نقش آمریکا در مواجهه با دشمنان از طریق راه های نظامی و غیرقابل انعطاف بودن شاید مهمترین دلیل برای جمهوری خواهان است که ایران را دشمن معرفی می کنند. این عادت و احساس نیاز ریشه در برخی از نگرش های آمریکایی دارد، اما بیشتر در میان نئو محافظه کاران آمریکایی دیده می شود. ایران توانسته در بعضی از اوقات این نقش را ایفا کند.دلیل دیگر وجود اسرائیل است.دلیل این مخالفت در راستای اهداف اسرائیل است که همیشه مشکلات منطقه را بر گردن شخص دیگری می اندازد. وجود چنین دشمنی ظاهراً مبنای همکاری های استراتژیک ایالات متحده و اسرائیل است و منجر به منحرف کردن توجه جامعه بی المللی از مشکلاتی است که اسرائیل مسبب آنها بوده است.دلیل بعدی مربوط به تبدیل مذاکرات ایران به یک اقدام برجسته در سیاست خارجی اوباما است. به همین دلیل جمهوری خواهان با هر چیزی که اوباما مایل به انجام آن است، مخالف هستند و به دنبال از بین بردن دستاوردهای وی هستند. ناراحتی جمهوری خواهان از اقدامات رئیس جمهور در قبال بحث مهاجرت موجب شده است تا قدرت اجرایی رئیس جمهور اهمیت بیشتری پیدا کند. در میانه ی بحث تعطیلی دولت و متوقف کردن فرآیند تایید صلاحیت نامزدهای پست های دولتی، می تواند منجر به لغو توافق شود.چنانچه خود اوباما اعتراف کرده است که توافق هسته ای میراث دولت وی است. شکست مذاکرات هسته ای ، تمام انتقادات جمهوری خواهان علیه دولت دموکرات اوباما را صحیح می نمایاند. به عبارت دیگر ، کاخ سفید در سال 2016 دیگر نمی تواند میزبان یک دموکرات باشد زیرا اوباما نمی تواند ادعا کند که مساله هسته ای ایران را حل کرده است.
حمایت لابی اعراب ، یهود و جنگ سالاران از گزینه‌ی جمهوری خواه ، آینده دموکرات ها را در انتخابات سال 2016 به شدت تیره و تار می کند. چنانچه در انتخابات میان دوره ای سال گذشته میلادی، دموکرات ها و هم حزبی های ساکنان کاخ سفید، رقابت را به رقبای جمهوی خواه خود واگذار کردند و در کنگره و سنا در اقلیت قرار گرفتند.به این ترتیب اوباما در موضوع هسته ای ایران ، لایحه خط لوله کی استون و مساله مهاجرت ، دیگر حمایت دموکرات ها را در اختیار ندارد.در این فضا با توجه به مخالفت جمهوری خواهان با سیاست خارجی اوباما در قبال بحران اکراین، بحران سوریه، مذاکرات صلح اعراب و اسرائیل و رسوایی کشته شدن سفیر آمریکا در بنغازی، موفقیت در مذاکرات هسته ای با ایران میتواند به کمک اوباما و حزب دموکرات وی بیاید. او می تواند ادعا کند که یکی از مهمترین مسائل روابط خارجی آمریکا را حل و فصل کرده است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر