۰۶ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۳:۱۶
کد خبر: ۱۵۶۳۴
سفیر اسبق ایران در مقر اروپایی سازمان ملل گفت: افزایش رایزنی‌ها و گفت‌وگوهای ایران و اتحادیه اروپا می‌تواند منجر به افزایش همکاری‌های منطقه‌ای و در نهایت بالا رفتن جایگاه ایران در منطقه و جهان شود.
سیدعلی خرم با اشاره به افزایش رفت و آمد هیات‌‌های دیپلماتیک به تهران گفت: پس از روی کار آمدن دولت آقای روحانی‏، دولت یازدهم با در پیش گرفتن سیاست تعامل و تنش‌زدایی به دور از جنجال و شعار، باعث شد ﻣﻨﺎﺳﺒﺎت اﯾﺮان ﺑﺎ ﮐﺸﻮرهای ﻣﺨﺘﻠﻒ جهان به سمت بهبود و گسترش روابط پیش برود.

وی با اشاره به توافق ژنو و مذاکرات هسته‌ای در طول دو سال گذشته٬ اظهار داشت: بعد از اینکه ایران در طول 22 ماه گذشته به توافق ژنو و سپس توافق لوزان دست یابد، شاهد افزایش علاقمندی کشورهایی مختلف دنیا برای حضور در ایران و گسترش روابط اقتصادی، سیاسی و فرهنگی خودشان بودند و در همین راستا نیز سفرهای متعددی به کشورمان صورت گرفت.

این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی با یادآوری قطعنامه‌های تحریمی علیه کشورمان تصریح کرد: مهمترین مانعی که تا به امروز بر سر راه کشورهای مختلف دنیا برای گسترش روابط‌ و مناسبات‌شان با ایران بود و مانع از حضور و سرمایه‌گذاری آنها در کشورمان می‌شد‏، قطعنامه‌هایی بود که در دولت قبل آنها را کاغذپاره می‌دانستند٬ ولی نمی‌دانستند چه پیامدهای خطرناکی دارد.

خرم ادامه داد: براساس قطعنامه‌های پیشین شورای امنیت، ایران به عنوان ناقض و تهدیدکننده صلح و امنیت بین‌المللی شناخته می‌شد٬ که کشورهای عضو سازمان ملل متحد را از هر گونه روابط اقتصادی با ایران منع کرده بود و اثر آن‏، این بود که کشورهای دنیا نمی‌توانستند روابط اقتصادی آنچنانی با ایران داشته باشند.

سفیر اسبق ایران در چین و لیبی با اشاره به قطعنامه 2231 شورای امنیت خاطرنشان کرد: براساس توافق وین و قطعنامه اخیر شورای امنیت، پرونده کشورمان از ذیل فصل هفتم شورای امنیت خارج شد و این به معنای آن است که کشورمان دیگر ناقض و تهدیدکننده صلح و امنیت جهانی شناخته نمی‌شود و دیگران می‌توانند بدون محدودیت با کشورمان مناسبات سیاسی، اقتصادی و تجاری داشته باشند.

وی با اشاره به سفر فدریکا موگرینی و لوران فابیوس در طول روزهای آتی ابراز داشت: از این به بعد شاهد خواهیم بود که کشورهایی که در طول 10 سال گذشته یعنی از زمان دولت اصلاحات به بعد روابطشان را محدود کرده بودند یا کاهش داده بودند، برای احیا روابط و افزایش روابطشان درصدد جبران برخواهند آمد که این نیازمند افزایش روابط است تا روابط ایران با جهان و جهان و ایران به شکل عادی بازگردد.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه اروپا می‌خواهد جایگاه پیشین خود در ایران را پیدا کند، یادآور شد: ایران و اتحادیه اروپا تا سال 84، مراوداتشان تا 35میلیارد دلار رسیده بود و اروپا نخستین شریک تجاری ایران محسوب می‌شد٬ اما در طول سال‌های گذشته میزان مراوده‌های اقتصادی به چند میلیارد دلار تقلیل یافته است.

خرم با متفاوت دانستن انگیزه کشورهای مختلف اروپایی برای افزایش مناسباتشان با ایران بیان کرد: برخی از کشورهای اروپایی درصدد گسترش روابط اقتصادی‌ با ایران هستند که در این مورد می‌توان فرانسه را مثال زد اما برخی از کشورها مانند آلمان‏، انگلیس و حتی آمریکا می‌خواهند هم مناسبات سیاسی و هم مناسبات اقتصادی‌شان با ایران را افزایش دهند.

سفیر اسبق ایران در مقر اروپایی سازمان ملل با تاکید بر اینکه افزایش مناسبات ایران و اتحادیه اروپا می‌تواند به ارتقا جایگاه ایران در عرصه بین‌المللی منجر شود، عنوان کرد: صنایع پیشرفته، تاثیرگذاری در نظام بین‌الملل و حجم عمده سرمایه‌گذاری عموما در اختیار کشورهای غربی است و با گسترش روابط ایران و اتحادیه اروپا می‌توان انتظار سرمایه‌گذاری آنها در ایران، ورود تکنولوژی‌های برتر و افزایش همکاری‌های بین‌المللی را داشت.

این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی همکاری‌های ایران و اتحادیه اروپا در مبارزه با تروریسم و حل مسائل منطقه‌ای را از پیامدهای افزایش مناسبات ایران و اتحادیه اروپا دانست و افزود: هنگامی که ایران و اتحادیه اروپا بتوانند مناسباتشان را با یکدیگر افزایش دهند، این افزایش مناسبات می‌تواند به مشارکت و همکاری طرفین در مبارزه با تروریسم، خشونت و افراطی‌گری منجر شود.

خرم با بیان اینکه تروریسم و افراطی‌گری را تهدیدی مشترک برای تمام دنیاست، تاکید کرد: افزایش رایزنی‌ها و گفت‌وگوهای ایران و اتحادیه اروپا٬ می‌تواند منجر به افزایش همکاری‌های منطقه‌ای و در نهایت بالا رفتن جایگاه ایران در منطقه و جهان شود.


گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر