۲۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۹
کد خبر: ۱۴۴۲۳
طبق تحقیقات انجام‌شده در دانشگاه هاروارد، قرارگیری رایانه‌های کوچک حتی در مغز نیز امکان‌پذیر است.

شاید تا پیش‌ازاین اگر کسی به شما می‌گفت امکان این وجود دارد که روزی رایانه‌ها به‌عنوان تن‌پوش در فعالیت‌های روزمره به شما کمک کنند جای بسی تعجب داشت؛ ولی اکنون با پیشرفت غیرقابل‌تصور رایانه‌ها هم در کاهش ابعاد و هم سرعت پردازش امروزه شاهدیم در عین وجود رایانه‌های پوشیدنی برخی رانه‌ها به بدن تزریق می‌شوند، حال‌آنکه محققین دانشگاه‌ هاروارد بر اساس تحقیقات و آزمایش‌های خود به این نتیجه رسیده‌اند که امکان کاشت رایانه در مغز وجود دارد.

طبق تحقیقاتی که توسط دانشگاه‌ هاروارد و سازمان علوم نانوفنّاوری چین انجام‌شده، این نسل از رایانه‌ها که به تجهیزات الکترونیکی انعطاف‌پذیر شهرت یافته‌اند، اکنون می‌توانند به‌راحتی و مستقیم به بافت مغز وارد شوند و سلول‌های مغزی را اسکن کنند.

اکنون ارتباط میان علوم مختلف به‌جایی رسیده که به‌زودی فناوری‌های تولیدشده توسط علوم مختلف در یک تراشه به‌گونه‌ای کنار هم قرار می‌گیرند که پس از کاشت در مغز می‌توانند افکار انسان را خوانده و به وسایل خارجی فرمان‌هایی را ارسال کنند. به‌طور مثال فرد بافکر خودکنترل صندلی چرخ‌دار خود را عهده‌دار شود.

در آخرین آزمایش‌های انجام‌شده در آزمایشگاه شیمی دانشگاه هاروارد، توسط چارلز لایبر (Charles Lieber) و همکارانش توسط یک سرنگ قطعه‌ای الکترونیکی منعطف از جنس پلیمر با قطر بسیار باریکی وارد مغز موش شد و درنهایت نتایج قابل‌توجهی را برای این محققین به ارمغان آورد.

این آزمایش‌ در حالی در مجله Nature، در حوزه فناوری‌های نانو به چاپ رسید که با توجه به نتایج این آزمایش، آینده فناوری‌های نوین فضاهای بسیاری را برای فعالیت بر روی ارتباط با بدن انسان دارند.

شایان‌ذکر است پس از هفته‌ها گذشت از تزریق این تراشه به مغز موش، هیچ واکنش ایمنی یا اختلالاتی از سوی بدن موش مشاهده نشد، این آزمایش در حالی صورت گرفت که ارتباط مغز موش با رایانه توسط سیم بسیار باریکی صورت گرفته بود و تحرکات مغز موش ثبت می‌شد.

در حال حاضر تنها چالش این گروه ساخت یک تراشه با ارتباط بی‌سیم و جلوگیری از اختلالات احتمالی در چنین ارتباطاتی است، این گروه امیدوارند این روش به کمک بسیاری از اختلالات مغزی و عصبی پس از سکته مغزی بیاید.

شایان‌ذکر است بخش اعظمی از طراحی و چگونگی ارتباط میان سلول‌های مغز با رایانه توسط مهندسان در اینتل صورت گرفته.

جالب است بدانید این محققان سال 2020 را سالی دانسته‌اند که می‌توان کنترل رایانه‌ها را به دست مغز انسان‌ها سپرد.

در طی یک ماه گذشته یک موسسه فناوری در کالیفرنیا خبر از کاشت یک الکترود در مغز یک مرد قطع نخاعی داد، به‌طوری‌که این فرد توسط ارتباط میان‌مغز و یک بازوی رباتیک توانسته به لرزش دست و حرکات اولیه دست اقدام کند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر