۱۴ دی ۱۳۹۳ - ۱۱:۵۸
کد خبر: ۱۱۴۹۱
نماینده ماهشهر در مجلس شورای اسلامی:
آغاجری:​ بحث پدافند غیرعامل باید مورد توجه قرار گیرد زیرا این مساله فقط در بعد نظامی و دفاعی نیست و باید همه ابعاد آن را مورد توجه قرار دهیم.
عبدالحسن مقتدایی در نشست شورای برنامه‌ریزی که امروز، 13 دی‌ماه در محل استانداری خوزستان برگزار شد، اظهار‌ کرد: ​اگر قرار است در استان تحولی صورت بگیرد، مستلزم تحمل برخی سختی‌هاست.

وی افزود: پس از اجرای این طرح در بین دستگاه‌ها و شرکت‌های استان باید بتوانیم این فرهنگ را در بین مردم نیز ایجاد کنیم. اگر خرید از داخل استان و تولیدات استانی صورت بگیرد، قطعا تاثیر این مساله را در اشتغالزایی خواهیم دید.

مقتدایی عنوان‌ کرد: در واقع طرح حمایت و خرید از تولیدات داخل استان در راستای حمایت از تولیدات ملی است و باید تا پایان سال این مساله از سطح شرکت‌ها و دستگاه‌های اجرایی به سمت مردم سوق یابد. نفع مردم در استان به همین تصمیمات ما در استان برمی‌گردد و باید خیر و برکت این تصمیمات، ​اشتغال، آبادی و عمرانی استان باشد.

در ادامه این نشست امید حاجتی، معاون برنامه‌ریزی استاندار خوزستان با قدردانی از زحمات و تلاش‌های صورت گرفته در استان و برنامه‌های فشرده استانی در هفته‌گذشته از جمله سفر معاون اول رئیس‌جمهور و برگزاری اجلاس نماز، اظهارکرد: سند چشم‌انداز توسعه استان‌ها در کشور در حال بازنگری است و ماموریت‌های جدید برای استان‌ها در حال تدوین و تصویب است.

وی افزود: کشور به لحاظ برنامه توسعه ​به 9 منطقه تقسیم شده که خوزستان براساس تقسیم‌بندی صورت‌گرفته در منطقه 4 واقع شده و استان کهگیلویه و بویراحمد نیز در این منطقه جای گرفته است.

حاجتی تصریح‌ کرد: سند چشم‌انداز هر کدام از استان‌ها در حال تدوین است. در این سند سعی شده رویکرد جدیدی یعنی توجه به نیازهای منطقه علاوه بر انجام ماموریت​‌های ملی مدنظر قرار گیرد.

هم‌چنین مهرداد نیکو، مجری طرح برنامه توسعه اقتصادی خوزستان در این نشست اظهار‌ کرد: برخورداری از یک سند چشم‌انداز مزیت‌هایی را برای هر استان و کشور ایجاد می‌کند که از این مزیت‌ها می‌توان به هدایت شدن تمام امکانات و منابع کشور به سوی یک هدف مشترک و مشخص شدن عوامل و دست اندرکاران و نظام اجرایی کشور و مسوولیت آن‌ها در تحقق برنامه چشم‌انداز اشاره کرد.

وی افزود: فعلا برنامه چشم‌انداز استان‌ها در حال بازنگری است و ما باید براساس چشم‌انداز کشور برنامه‌ای برای خود تدوین کنیم. فرآیند تدوین چشم‌انداز به این صورت است که ما بدانیم نقش فعلی ما در کشور چیست و آیا این نقش پاسخگوی نیاز ماست یا خیر.

نیکو تصریح‌کرد:​ ما باید در تدوین برنامه چشم‌انداز توسعه به تحقق اسناد بالا‌دستی و نیازهای منطقه توجه کنیم؛ در این صورت همه ذی‌نفعان چه در سطح ملی چه در سطح منطقه از ما حمایت خواهند کرد.

وی عنوان‌ کرد: ​درحال حاضر در تولید فرآورده‌های نفتی جایگاه دوم، در حمل و نقل براساس ارزش افزوده رتبه دوم و در صنایع پتروشیمی رتبه اول را داریم اما انتظار ما این است در برنامه باید در تولید فرآورده‌های نفتی رتبه اول را کسب و در حمل و نقل رتبه دوم را حفظ کنیم.

نیکو ادامه‌ داد: این درحالی است که سهم ما از ارزش‌افزوده بخش پتروشیمی کشور در فاصله زمانی سال 79 تا 89 از 50 درصد به 31 درصد کاهش یافته است. اگر چه در صنایع پتروشیمی رتبه اول را داریم اما باید سعی کنیم هم‌چنان رتبه اول را حفظ کرده و سهم ما در ارزش افزوده پتروشیمی کشور از 31 درصد کاهش نیابد.

وی افزود: از آنجایی که در تامین قطعات و ماشین‌آلات کشاورزی جایگاهی در کشور نداریم؛ پیشنهاد ما این است که در 10 سال آینده به سمت کسب جایگاهی در این بخش برویم.

در ادامه کیخسرو چنگلوایی، رییس سازمان جهادکشاورزی خوزستان اظهار‌ کرد: ​ما در زمینه تولید ماهیان گرم‌آبی ​از رتبه سوم به دوم کشور رسیدیم و اگر 2 طرح بزرگ شهید احمدیان و آزادگان در استان راه‌اندازی شود قطعا به رتبه اول در بخش آبزی‌پروری خواهیم رسید.

وی افزود: معتقدیم هم تولید و هم سطح عملکرد ما در بخش کشاورزی بالاست. میزان اراضی آبی موجود در چرخه تولید کشور 8.5 میلیون هکتار است که سهم استان از این میزان 875 هزار هکتار، معادل 10 درصد است.

چنگلوایی تصریح‌ کرد: تولید استان فقط در نیشکر و گندم خلاصه نمی‌شود بلکه باید محصولات ذرت و خرما نیز در برنامه چشم‌انداز لحاظ شود. ما با 38 درصد تولید ذرت کشور مقام اول و در زمینه محصول خرما نیز مقام دوم را داریم.

هم‌چنین نورالله حسن‌زاده، رییس سازمان صنعت و تجارت استان خوزستان در این نشست اظهار کرد: ​ما درحال حاضر 1.5 میلیون تن نمک در استان تولید می‌کنیم که انتظار داریم این موضوع در برنامه توسعه مدنظر قرار گیرد.

وی افزود: بحث صنایع دریایی فقط در چند استان کشور همچون بندرعباس، بوشهر و خوستان مطرح است. با توجه به این‌که کارگروه ویژه‌ای در وزارت صنعت و تجارت تشکیل و امکانات خوبی برای کمک به این صنعت در نظر گرفته شده است، انتظار داریم موضوع صنایع دریایی نیز در برنامه چشم‌انداز مورد تاکید قرار گیرد.

هم‌چنین سیدناصر حسینی‌نژاد، مدیرعامل شرکت گاز خوزستان گفت: ما نباید گزینه برتر شدن در کشور را دنبال کنیم بلکه باید به دنبال کسب رتبه نخست باشیم. باید در برنامه تاکید شود که خوزستان، استان اول و برتر در زمینه درآمدزایی و تولید در کشور بشود زیرا همه فعالیت‌ها و بخش‌ها، ​زیرمجموعه تولید و درآمدزایی هستند.

وی افزود: توسعه بخش رفاهی، تجاری و جذابیت‌ها برای بازدیدکنندگان داخلی و خارجی باید به عنوان اولویت ما در چشم‌انداز باشد، زیرا پتانسیل این فعالیت‌ها در استان وجود دارد.

حسینی‌نژاد تصریح‌کرد:​ ما در بحث تولید نفت اول هستیم اما لازم است که در تولید فرآورده‌های نفتی نیز اول شویم و باید پالایشگاه‌های جدیدی در استان ایجاد شود.

وی عنوان‌ کرد:​ در حال حاضر بیش از 2 برابر تولید گاز استان را مصرف می‌کنیم. بیش از 70 درصد گاز مصرفی در کشور فقط صرف سوخت و گرمایش منازل می‌شود در حالی که در خوزستان 95 درصد مصرف گاز در بخش صنعت و زیرساخت‌ها صرف می‌شود و این یک مزیت برای استان است.

در ادامه آغاجری، نماینده ماهشهر در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: ما همه صنعت‌ها را در استان یکجا داریم و بنابراین می‌توانیم در همه موضوعات رتبه اول را داشته باشیم. باید در برنامه مشخص شود که مثلا نرخ بیکاری ما باید چند درصد باشد و خام فروش و صادرات مواد خام یا در برنامه‌های استان نباشد یا این‌که این مساله به حداقل برسد.

وی افزود:​ بحث پدافند غیرعامل نیز باید مورد توجه قرار گیرد زیرا این مساله فقط در بعد نظامی و دفاعی نیست و باید همه ابعاد آن را مورد توجه قرار دهیم.

در این نشست استاندار خوزستان از زحمات و تلاش‌های نصرالله دهقانی، مدیرکل راه و شهرسازی استان تقدیر و برای وی در مسوولیت جدید در هر جای کشور آرزوی موفقیت و عاقبت به خیری کرد و گفت: قطعا مسوولیت جدید وی در تهران، نشانگر قابلیت و موفقیت در کار بوده است.


گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر