۲۶ آبان ۱۳۹۳ - ۱۳:۲۸
کد خبر: ۱۰۸۳۶
مدیر مرکز تحقیقات پدافند غیرعامل دانشگاه صنعتی شریف:
ابراهیم نژاد توانمندی مدیریت شبکه را بسیار قابل اهمیت دانست و گفت: در حوزه آی تی و بکار گیری تجهیزات بومی و سویچ های مخابراتی با حمایت سازمان پدافند غیر عامل اعتبارات خوبی اختصاص داده شده و کارهای خوبی نیز صورت گرفته است.
'محمود ابراهیم نژاد' در مورد معایب و محاسن شبکه های مختلف اجتماعی و استفاده آن توسط کاربران در کشور افزود: امروزه توسعه فناوری به سمتی است که تلاش می شود کارهای روزمره هم از طریق تجهیزات الکترونیکی و تلفن همراه انجام گیرد.

وی افزود: در بسیاری از کشورها رویکرد بانک های مرکزی این است که حتی خدمات رسانی به مشتریان از طریق ای تی ام ها هم جمع آوری شود و فعالیت ها از طریق تلفن همراه انجام گیرد، فناوری در جهان امروز و در سال های آینده به سمتی می رود که امور شخصی و فعالیت های روزمره به ویژه در حوزه مالی و پولی از طریق نرم افزارهای موبایل انجام گیرد و نیازی به مراجعه حضوری نباشد.

متخصص طراحی مدارهای مجتمع با بیان اینکه فناوری ها ضمن شتاب بخشیدن به انجام امور در وقت و هزینه های سربار نیز صرفه جویی می کند گفت: بهره مندی از امکانات تلفن همراه و برنامه های کاربردی این مزایا را دو چندان خواهد کرد البته این مهم نیازمند ایجاد بسترهای لازم برای بانک ها و مخابرات است.

این استاد دانشگاه با تاکید براینکه هر فناوری نیازمند پیوست های فرهنگی، امنیتی و بومی است افزود: این مولفه در کشور مورد توجه قرار نگرفته و در آینده ای نه چندان دور برای حل مشکلات ایجاد شده باید هزینه های بسیاری را صرف کرد.

وی با بیان اینکه بسیاری از حوزه ها سراسیمه به سمت فناوری های روز پیش می روند و عطش و رغبت برای بهره مندی از تجهیزات الکترونیکی روز را دارند گفت: نگاه به روز شدن خوب است اما نحوه استفاده و بکارگیری، مزایا و معایب و فرهنگ بهره مندی از آن هم باید مورد توجه قرار گیرد و در این زمینه سند و فکر جامعی داشته باشیم .

ابراهیم نژاد به وجود شبکه های اجتماعی و نرم افزارهای مختلف چون وایبر ، اینستاگرام ، اسکیف و غیره اشاره کرد و گفت: اگر چه این اقدام خوب است اما هر عقل سلیمی باید بپذیرد در اختیار گذاردن این نرم افزارها و امکانات رایگان به طور یقین بدون هدف و استفاده برای طراحان آن طراحی نشده است.

مدیر مرکز تحقیقات پدافند غیرعامل دانشگاه صنعتی شریف با تاکید بر اینکه تهدید در فضای سایبری محسوس نیست و برخی مسوولان به این نکته توجه نمی کنند افزود: ارتکاب جرم در فضای سایبری به صورت فیزیکی محسوس نیست و پیامد آن هم چندین ماه بعد مشخص می شود ، بسیاری از دست اندرکاران برداشت صحیحی از ماهیت تهدید ندارند و به رغم بخشنامه کارگروه دولت به تمامی وزارتخانه ها بر استفاده از تجهیزات بومی میل به بهره گیری از فناوری های خارجی بیشتر احساس می شود.

این استاد دانشگاه یکی از دلایل بهره مندی از فناوری های خارجی را کمبود آگاهی از تهدیدات آن عنوان کرد و گفت: تا از این فضا ضربه نخوریم حواسمان را به درستی جمع نمی کنیم.

وی استفاده از ابزارها و فناوری ها را تهدید و فرصت دانست و گفت: اگر نحوه استفاده از این شبکه ها مدیریت شود به یقین فرصت است اما اگر اشتباهی رخ دهد و بی توجهی به نوع استفاده صورت گیرد تهدید به شمار می رود که به طور حتم از هر تهدید امنیتی بالاتر و جبران ناپذیر تر است.

ابراهیم نژاد با یاد آوری اینکه نیت خیرخواهانه ای در استفاده رایگان از این فناوری ها از سوی طراحان به ویژه برای کشورهای درحال توسعه نیست افزود: بسیاری از اطلاعات شخصی، فکری و عقیدتی در شبکه ها رصد می شود و کسانی که از رصد آن بهره می برند به کنار هم گذاشتن اطلاعات بر روی کسانی که از قبل روی آنها توجه بوده می توانند به اهداف مورد نظر خود دست پیدا کنند.

وی گفت: کشورها برای استفاده از تجهیزات الکترونیکی در مبادی ورودی کنترل دارند و باید برخی استاندارها را رعایت کنند ، در کشور ما دوسه سالی است این مدیریت با جدیت و قدرت اعمال می شود.

ابراهیم نژاد توانمندی مدیریت شبکه را بسیار قابل اهمیت دانست و گفت: در حوزه آی تی و بکار گیری تجهیزات بومی و سویچ های مخابراتی با حمایت سازمان پدافند غیر عامل اعتبارات خوبی اختصاص داده شده و کارهای خوبی نیز صورت گرفته است.

وی با بیان اینکه درحوزه دانشی نه در تولید و نه بهره برداری از آن ضعف داریم افزود : مهمترین نقطه ضعف نبود نگاه دانشی به مدیریت پیوست ها و بکار گیری آنها است ، نگاه ما باید دانش پایه باشد و پیوست های مختلف فرهنگی و بومی را در بهره مندی از فناوری ها باید مورد توجه قرار دهیم ، این مهم زمانی محقق می شود که مدیران اعتقاد به انجام کار داشته باشند.

ابراهیم نژاد با یاد آوری اینکه ظرفیت های خوبی در حوزه دانش وجود دارد گفت : بسیاری از جوانان ما موفق به کسب رتبه های خوب در المپیادها می شوند اما تولید کننده علمی نیستیم در حوزه تئوری حرف برای گفتن زیاد است اما باید بتوان با مدیریت دانش را به فناوری تبدیل کرد .

وی به نگاه مثبت معاونت فناوری ریاست جمهوری اشاره کرد و گفت: باید بتوان از فناوری در آمد زایی کرد و در حوزه دانش و تبدیل آن به جایی برسیم که فناوری ها ارزشمند شوند.

این استاد دانشگاه در مورد تولید محتوا در کشور برای استفاده در شبکه های اجتماعی گفت : بسترهای مخابراتی و ابزارها در همه دنیا تا حدود زیادی یکسان هستند و ابزارهای جدید تولیدی در شبکه ها نیازمند تولید محتوا است ، تولید محتوا در کشور کار سختی نیست اما نیازمند رویکرد صحیح است ، نوشتن نرم افزار برای شبکه های اجتماعی در حد نگارش پایان نامه دانشجویی است و خیلی پیچیده نیست اما مهم تفکر و مدیریت بر آن است .

وی در مورد استفاده از شبکه های ماهواره ای و پیامدهای آن برای خانواده ها گفت : کارهای خوبی در صدا و سیما در معاونت فضای مجازی انجام شده وطرح بهره مندی از تلویزیون های تعاملی است که هر خانه ای یک کابل شبکه و آی پی داشته باشد و بنا به سلایق خود بتواند برنامه ها را انتخاب کند ، راه اندازی این طرح جایگرین خوبی برای شبکه های ماهواره ای خواهد بود.

این استاد دانشگاه پیوند حوزه و دانشگاه را در این زمینه بسیار مهم دانست و گفت : اگر در بحث استفاده از ماهواره هوشمندانه رفتار و بحران را مدیریت می کردیم شاید امروز ما خوراک شبکه های دیگررا می توانستیم تامین کنیم .

وی گفت: در گذشته بدست آوردن اطلاعات ضمن اینکه ارزش محسوب می شد کار سختی بود اما امروز ارزش تبدیل اطلاعات به دانش است، درکشورهای دیگر اطلاعات در شبکه رایگان در اختیار همگان قرار می گیرد اما برخی کشورها این اطلاعات را به دانش تبدیل می کنند که این ارزش است.

ابراهیم نژاد با بیان اینکه امروز بیش از 65 درصد مردم از شبکه های اجتماعی در کشور استفاده می کنند افزود: 75 درصد محتوا نیز از سوی کشورهای دیگر تولید می شود و مهمترین کاری که باید انجام داد این است که محتوا سازی کنیم و مردم را از مزایا و معایب بهره مندی از محتوا ها آگاه سازیم .

وی آموزش و ارائه توضیحات لازم به مردم در این زمینه را بسیار موثر خواند و گفت: با فیلتر کردن سایت و شبکه ها بسیاری جبهه گیری خواهند کرد اما اگر آموزش لازم در مورد مزایا و معایب آن داده شود نتیجه بهتری را شاهد خواهیم بود.
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر