۱۱ دی ۱۳۹۱ - ۱۷:۰۳
کد خبر: ۱۰۴۳
سياست‌هاي كلي نظام درخصوص پدافند غيرعامل مصوب مجمع تشخيص مصلحت نظام؛ مصوب مورخ 27/5، 31/6، 14/7 و 12/8/1386

1. تأكيد بر پدافند غيرعامل كه عبارت است از مجموعه اقدامات غيرمسلحانه كه موجب افزايش بازدارندگي، كاهش آسيب‌پذيري، تداوم فعاليت‌هاي ضروري، ارتقاء پايداري ملي و تسهيل مديريت بحران در مقابل تهديدات و اقدامات نظامي دشمن مي‌گردد.
2. رعايت اصول و ضوابط پدافند غيرعامل از قبيل انتخاب عرصه ايمن، پراكنده‌سازي يا تجميع حسب مورد، حساسيت‌زدائي، اختفاء، استتار، فريب دشمن و ايمن‌سازي نسبت به مراكز جمعيتي و حائز اهميت بويژه در طرح‌هاي آمايش سرزميني و طرح‌هاي توسعه آينده كشور.
3. طبقه‌بندي مراكز، اماكن و تأسيسات حائز اهميت به حياتي، حساس و مهم و تجديدنظر در اين طبقه‌بندي در صورت لزوم.
4. تهيه و اجراي طرح‌هاي پدافند غيرعامل (با رعايت اصل هزينه- فايده) در مورد مراكز، اماكن و تأسيسات حائزاهميت نظامي و غيرنظامي موجود و در دست اجراء بر اساس اولويت‌بندي و امكانات حداكثر تا پايان برنامه ششم و تأمين اعتبار مورد نياز توسط دولت.
5. تهيه طرح جامع پدافند غيرعامل در برابر سلاح‌هاي غيرمتعارف نظير هسته‌اي، ميكروبي و شيميائي.
6. دو يا چندمنظوره كردن برخي از مستحدثات، تأسيسات و شبكه‌هاي ارتباطي و مواصلاتي (با نظر نهاد مسئول در بند 13) در جهت بهره‌گيري پدافندي از آنها به ويژه در مناطق مرزي و حساس كشور.
7. فرهنگ‌سازي و آموزش عمومي در زمينه بكارگيري اصول و ضوابط پدافند غيرعامل در بخش دولتي و غيردولتي، پيش‌بيني آموزش‌هاي متناسب در سطح عمومي و عالي و توسعه تحقيقات در زمينه پدافند غيرعامل.
8. رعايت طبقه‌بندي اطلاعات طرح‌هاي پدافند غيرعامل.
9. ممانعت از ايجاد تأسيسات پرخطر در مراكز جمعيتي و خروج اين گونه تأسيسات از شهرها و پيش‌بيني تمهيدات ايمني براي آن دسته از تأسيساتي كه وجود آنها الزامي است و ممانعت از ايجاد مراكز جمعيتي در كنار تأسيسات پرخطر يا تعريف حريم آنها.
10. حمايت لازم از توسعه فناوري و صنايع مرتبط با پدافند غيرعامل با تأكيد بر طراحي و توليد داخلي.
11. اصول و ضوابط مقابله با تهديدات نرم‌افزاري و الكترونيكي و ساير تهديدات جديد دشمن به منظور حفظ و صيانت شبكه‌هاي اطلاع‌رساني، مخابراتي و رايانه‌اي.
12. تعيين يا ايجاد نهادي در دولت براي تدوين، طراحي، برنامه‌ريزي و تهيه ضوابط، استانداردها و آئين‌نامه‌هاي پدافند غيرعامل و پيشنهاد به مراجع ذيصلاح براي تصويب و نظارت بر اعمال آنها.
13. پيش‌بيني ساز و كار لازم براي تهيه طرح‌هاي مشترك ايمن‌سازي و ايجاد هماهنگي در ساير طرح‌ها و برنامه‌ها و مديريت نهادهاي مسئول در دو حوزه پدافند غيرعامل و حوادث غيرمترقبه در جهت هم‌افزائي و كاهش هزينه‌ها.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر