۲۳ مهر ۱۳۹۳ - ۱۸:۱۶
کد خبر: ۱۰۳۷۵
مدیرکل پدافند غیرعامل گیلان:
مدیرکل پدافند غیر عامل گیلان بر لزوم فراگیر شدن آموزش های پدافند غیرعامل در استان تاکید کرد.
' جواد شفیعی ثابت' در جلسه شورای پدافند غیر عامل شهرستان انزلی گفت: ارکان مترتب بر پدافند غیر عامل در راستای منویات رهبری، ضرورتی جدی است و تمام دستگاه های مربوطه باید بر تحقق آن اهتمام ویژه داشته باشند.

وی با تاکید بر اینکه مفهوم مدیریت بحران ، ذیل نظر مدیریت پدافند غیر عامل تعریف می شود، خاطر نشان کرد: هر آنچه در مدیریت بحران اتفاق می افتد ، برای مدیریت پدافند غیر عامل حکم مانور را دارد.

وی متذکر شد : ماهیت پدافند غیر عامل بر پیش بینی ، پیشگیری و آینده پژوهی استوار است، همچنین در این حوزه بخشی از کارها سخت افزاری و هزینه بر و زمان بر است اما اولویت تعیین شده برای امسال ، خصوصا در سطح شهرستان ها مسئله آموزش و اطلاع رسانی است.

*اجرای همه جانبه نگرانه پدافند غیرعامل یک ضرورت است

فرماندار انزلی در این نشست ضمن تبیین اهداف کلان پدافند غیر عامل خاطر نشان کرد: در پدافند غیرعامل رویکرد پیشگیرانه حاکم است لذا مکان یابی صحیح اولیه ، رعایت پراکندگی و آمایش دفاعی و سرزمینی ، مقاوم سازی و ایجاد سازه های امن از جمله امور پیشگیرانه است که با آن مرتبط است.

'قاسم روحانی فر' ضمن تاکید بر مسئله آموزش و فرهنگ سازی در مسئولان و لایه های مختلف اجتماعی و نیز لزوم شناسایی دقیق تهدیداتی که در این حوزه تعریف می شوند، تاکید کرد: دستگاه های عضو شورای پدافند غیر عامل شهرستان باید تجهیزات و لوازم مورد نیاز برای فعالیت و اقدام خود را بر اساس اصول پدافند غیر عامل استاندارد سازی کنند .

وی همچنین بر شناسایی تمام مراکز و نقاط حساس در محدوده و منطقه فعالیت و داشتن برنامه مشخص برای پدافند آن تاکید کرد.

روحانی فر تصریح کرد : لازم است پایگاه های امداد و نجات و نحوه استقرار و دسترسی به آنها در مناطق ، به روشنی مشخص شوند و برای آنها برنامه عملیاتی جامعی تدوین شود تا در صورت لزوم از کارآیی مناسب برخوردار باشند.

در ادامه این نشست دستگاه های عضو ضمن بحث و تبادل نظر گزارشی از برنامه های خود در خصوص اعمال مدیریت پدافند غیر عامل ارائه کردند.

لزوم اجرای مدیریت پدافند غیر عامل پس از تاکید مقام معظم رهبری ، در تدوین برنامه پنجم توسعه کشور در مواد مختلفی از این قانون مورد تاکید قرار گرفت از جمله در ماده 198 آمده است: به منظور کاهش آسیب پذیری زیرساختها، ارتقاء پایداری ملی، حفاظت از مردم و منابع ملی کشور و تضمین تداوم خدمات به آنان در راستای تکمیل چرخه دفاع غیرنظامی، اقدامات زیر انجام می شود:

الف) تدوین استانداردهای فنی مورد نیاز پدافند غیرعامل طی سال اول برنامه. ب) ایجاد سامانه پایش، هشدار و خنثی سازی در خصوص تهدیدات نوین در مراکز حیاتی، حساس و مهم. ج ) ایمن سازی و حفاظت از مراکز حیاتی، حساس و مهم کشور برای تداوم فعالیت امن و پایدار آنان.

همچنین در تبصره ذیل این ماده آمده است: «پدافند غیرعامل فقط در حوزه تهدیدات دفاعی و امنیتی است. دستورالعمل هماهنگی حوزه های پدافند غیرعامل و سازمان مدیریت بحران کشور با پیشنهاد مشترک دبیرخانه کمیته دائمی پدافند غیرعامل و سازمان مدیریت بحران به تصویب هیأت وزیران تأیید ستاد کل نیروهای مسلح می رسد»

موضوع پدافند غیر عامل از مواردی است که در برنامه ششم نیز مورد تاکید قرار خواهد گرفت.
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر