۲۳ تير ۱۳۹۳ - ۱۹:۴۱
کد خبر: ۹۱۴۵
کارشناسان در بیست و دومین نمایشگاه بین المللی قرآن تهران انگیزه تولید بازی های رایانه ای و شماری از فیلم های ضد اسلامی و ضد فرهنگ ایرانی را با حضور کودکان و نوجوانان نقد و بررسی می کنند.
در حالی که بیست و دومین نمایشگاه بین المللی قرآن به روزهای پایانی خود نزدیک می شود شمار بازدیدکنندگان از این رویداد بزرگ قرآنی نیز رو به افزایش است و روزانه حجم قابل توجهی از مردم روزه دار با حضور در باغ موزه دفاغ مقدس از این نمایشگاه دیدن می کنند. یکی از غرفه هایی که به هنگام بازدید جلب توجه می کند و حضور خانواده ها به همراه کودکان و نوجوانان در آن پر رنگ دیده می شود غرفه ای است که در آن بخش هایی از فیلم های هالیوودی ضد ایرانی و بازی های رایانه ای ضد اسلامی و ضد فرهنگ ایرانی برای مخاطبان به ویژه نسل امروز به نمایش گذاشته می شود و سپس مورد نقد و بررسی قرار می گیرد.

این غرفه به همت سازمان اوقاف و امور خیریه در بیست و دومین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم ایجاد شده و زمینه ای را فراهم کرده که با حضور کارشناسان تبعات و آثار منفی و اهداف پلید اینگونه فیلم های هالیوودی ضد ایرانی و بازی های رایانه ای ضد اسلامی برای مخاطبان تبیین و معرفی شود.

در این غرفه کارشناسان مربوطه ابتدا تصاویری از این فیلم ها را برای مخاطبان خود پخش می کنند و سپس با سئوالاتی این مخاطبان را وارد بحث می کنند و آرام آرام جنبه دیگر این بازی های ضدفرهنگی به بازدیدکننده ارایه می شود.در مرحله بعد، صحنه هایی از بازی های رایانه ای معروف برای کودکان نمایش داده می شود که نمادهای ضداسلامی، حس مبارزه با پیام های آیات، مبارزه و کشتار مسلمانان، توهین و اهانت به مقدسات و … در این بازی ها برای کودکان به نمایش گذاشته می شود.

صحبت های کارشناسان این غرفه آنقدر جذاب است که علاوه بر کودکان، والدین آنها نیز در کنار آنها به مطالب بیان شده گوش فرا می دهند.در پایان مسابقه ای از نکات طرح شده برگزار و به افراد حاضر در بحث جوایزی اعطا می شود.

این غرفه برای نخستین بار در این دوره نمایشگاه قرآن ایجاد شده است که بخاطر بیان ساده ارایه پیام با استقبال کودکان و نوجوانان روبرو شده است.

 اثرات منفی بازی های رایانه ای مخرب

یک کارشناس می گوید خواسته یا ناخواسته باید بپذیریم که بازی های رایانه ای همانند بسیاری دیگر از پدیده های عصر فناوری اطلاعات به زندگی ما و فرزندانمان راه پیدا کرده است که اگر بخواهیم آن را نادیده بگیریم و فرزندانمان را از این بازی ها محروم نماییم، حرص و ولع آنان برای دسترسی به این بازی ها بیشتر خواهد شد و لذا اگر در خانه نتوانند بازی کنند به خانه دوستانشان می روند. اگر آنجا هم نتوانستند، به کافی نت ها و مکان هایی که می توانند با رایانه بازی کنند، روی می آورند.

وی افزود: اگر بخواهیم در این فضا فرزندانمان را به حال خود رها کنیم ، علاوه بر خطرهای روحی، روانی و جسمی ، فرهنگ های ضد ایرانی و ضد اسلامی آنان را تهدید می کند از این رو والدین و دست اندرکاران امور فرهنگی و آموزشی باید با برنامه ریزی صحیح راه را برای استفاده صحیح کودکان و نوجوانان از این بازی ها هموار کنند.

او می گوید بنظر می رسد حرکتی که در نمایشگاه بین المللی قرآن صورت گرفته اثرات مثبتی را بر روی کودکان و نوجوان برجای خواهد گذاشت و از طرفی ما باید بازار این محصولات را با تولیدات داخلی و بازی های همسو با فرهنگ اسلامی و ایرانی مان در دست بگیریم و حتی به کشورهای دیگر نیز این برنامه ها را صادر کنیم.

وی افزود: نکته دیگر این که حتی المقدور از ورود بازی های غیرمجاز و مخرب به داخل کشور، توسط مراجع ذیصلاح ممانعت به عمل آید و به دنبال آن نظارت جدی والدین بر کار فرزندان با کامپیوتر در خانه، به خصوص استفاده از بازی های رایانه ای، اعمال شود و فرهنگ استفاده صحیح از بازی های رایانه ای به فرزندان آموزش داده شود.

یک کارشناس مسائل اجتماعی دیگر یکی از راه حل های اصولی را تولید بازی های رایانه ای منطبق با فرهنگ ایرانی اسلامی کشور می داند.محمدمهدی صدوقی با بیان اینکه والدین می باید نظارت جدی بر کار فرزندانشان در هنگام استفاده از رایانه و بازی های رایانه ای داشته باشند، می گوید : لازم است آنها فرهنگ استفاده صحیح از بازی های رایانه ای را به فرزندان خود آموزش و آنها را از تبعات و اهداف منفی بازی های خارجی مطلع سازند.

مدیر گروه سلامت روانی و اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی تهران نیز در این باره می گوید: اینترنت و بازی های رایانه ای به عنوان یک محصول رسانه ای، حکم شمشیر دو لبه را دارد.دکتر شهرام خرازی ها می افزاید: مواجهه کودکان و نوجوانان با سایت های اینترنتی و اینگونه بازی ها هم تبعات مثبت و هم تبعات منفی را برای آنها به همراه دارد.وی خاطرنشان می کند: تحقیقات نشان داده که مغز کودکان و نوجوانانی که به طور مدام با سایت ها و بازی های رایانه ای، سر و کار دارند در مقایسه با مغز دیگر هم سن و سال های خود، فعال تر، خلاق تر و دارای سرعت عمل بیشتری است.

مهندس رجا معالی معتقد است، هرچند بازی های رایانه ای، می تواند اطلاعات کودکان و نوجوانان را افزایش دهد، اما از سوی دیگر این بازی ها می تواند بر تمایلات و گرایش های فرزندانمان تاثیرگذار باشد زیرا برخی از بازی های رایانه ای با هدف ترویج فرهنگ مادی و تهی کردن جوانان از معنویت ساخته می شود.

 معاون اجتماعی فرمانده نیروی انتظامی استان قزوین در این زمینه می گوید: آسیب این بازی ها بیشتر از ماهواره برای کودکان و نوجوان است، زیرا بیشتر شرکت های تولیدی این بازیها صهیونیست ها هستند و برای جذب نوجوانان و فروش بیشتر از سه عامل خشونت، وحشت و شهوت استفاده می کنند.سرهنگ محمدقربان عسگری می افزاید: متاسفانه در این بین بیشتر والدین تصور نمی کنند که این بازیها چه صدمات جبران ناپذیری را می تواند بر روح و جسم کودکان و نوجوانان داشته باشد.

این مسئول ادامه می دهد: این بازی ها با بهره گیری از تصاویر پرتحرک و صداهای مهیج، دنیایی از هیجان را به افراد وارد و همین امر باعث تسخیر روح افراد از دنیای تخیلات خواهد شد.عسگری خاطرنشان کرد: دشمن در برخی از این بازیها سعی دارد مسلمانان را تروریست و در مقابل خود را منجی جهان معرفی کند و این موضوع نوعی دیگر از جنگ نرم محسوب می شود.

وی تاکید دارد که والدین هنگام خرید بازی برای فرزندان خود سعی کنند از بازی های تولید داخل استفاده کنند و شرایط سنی فرزندان خود را برای آن بازی درنظر بگیرند.این مسئول می افزاید: والدین باید زمان بیشتری را برای فرزندان خود صرف کنند چراکه هر قدر صمیمیت والدین با فرزندان بیشتر باشد زمینه استفاده کودکان از چنین بازیهایی کمتر خواهد شد.

جوانان امروزی با عرصه های جهانی مواجه شده اند که مرزهای فیزیکی و جغرافیایی کشورها و فرهنگ را درنوردیده است و فرهنگ جهانی رسانه ها برای آنها یک قدرت متحدساز و نوعی آموزش فرهنگی است که به آنها می آموزد چگونه مصرف کنند، چگونه رفتار کنند، به چه فکر کنند، احساساتشان چگونه باشد، به چه اعتقاد داشته باشند، از چه بترسند و به چه تمایل داشته باشند.

گرچه بازی های رایانه ای بعنوان یک ابزار تفنن و درجهت پر کردن اوقات فراغت نوجوانان و جوانان ارزیابی می شود اما واقعیت این است که این بازی ها در مقایسه با بازی های فیزیکی و سنتی سالم توسط اقشار و گروه های سنی متنوعی در سراسر جهان مورد استفاده قرار می گیرند که گروه سنی نوجوان به دلیل حساسیت بالادر ارضای احساس کنجکاوی و فراخور سن خود و نیز رشد دنیای سایبر در جامعه بیش از هر گروه و طبقه ای با این نوع بازی ها درگیر است.

از سوی دیگر دنیای بازی های رایانه ای و فعالیت های متاثر از آن با توجه به مشغله های فکری اجتماعی و اقتصادی که خانواده ها دارند و رها شدن نوجوانان در انتخاب انواع بازی های موردنظرشان می تواند تا حد زیادی کودکان و حتی نسل جوان را تهدید کرده و با القای تفکرات و باورهای ناهنجار به ذهن آنان، فرهنگ جامعه را در آینده با دگرگونی های غیرقابل تصوری مواجه کند.کارشناسان می گویند آگاه سازی، آموزش و معرفی و تبیین اهداف این گونه تولیدات غربی و ضداسلامی می تواند فرهنگ استفاده از بازی های رایانه ای را در جامعه به ویژه در نزد قشر کودک و نوجوان نهادینه کند.بیست و دومین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم تا ۲۵ تیر ماه ۹۳ از ساعت ۱۸ تا ۲۴ در باغ موزه دفاع مقدس پذیرای بازدیدکنندگان از این رویداد بزرگ قرآنی است.

ایرنا


گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر