۲۲ تير ۱۳۹۳ - ۱۰:۳۹
کد خبر: ۹۱۰۸
رئیس سازمان ثبت احوال کشور گفت: اگر نرخ باروری از 1.7 به 1 کاهش یابد در سال 1415 با جمعیت 84.5 میلیون نفر رشد جمعیت به صفر می رسد.
همایش روز جهانی جمعیت با محوریت تبیین سیاستهای کلی جمعیت کشور وبا شعار سرمایه گذاری روی جوانان برگزار شد.

در این همایش محمد ناظمی اردکانی رئیس سازمان ثبت احوال کشور با اشاره به اینکه در روز جهانی جمعیت مختصات جمعیتی مرور می شود تا شناخت همه جانبه حاصل شود گفت: امسال مراسم روز جهانی جمعیت در شرایطی برگزار می شود که سیاستهای کلی جمعیت فرصتی پدیدار شده تا نسبت به تبیین سیاستهای کلی ابلاغی پرداخته شود.

وی افزود:جمعیت ما سرمایه اجتماعی بوده و همگرایی در جمعیت و اعتمادی که فی ما بین آحاد جمعیت ایجاد می شود ذخیره پایان ناپذیری را می سازد بویژه جمعیتی که پویا باشد همواره نیازمند جمعیت جوان است.

وی در ادامه به مختصاتی از جمعیت ایران اشاره کرد و افزود: جمعیت ایران در حال حاضر بالغ بر 77میلیون و 600 هزار نفر است و جمعیت جهان بالغ بر 7 میلیارد نفر است .

رئیس سازمان ثبت احوال کشور در خصوص رشد جمعیتی در کشور اظهار کرد: از لحاظ رشد جمعیت رتبه هجدهم در جهان و درآسیا رتبه دهم را داریم.

ناظمی اردکانی به ترکیب سنی جمعیت ایران اشاره و تصریح کرد: افراد زیر 15سال جمعیت ایران 18 میلیون نفر ، افراد 15 تا 30 سال 24 میلیون نفر و جمعیت میانسال جمعیت 30 میلیونی را تشکیل می دهند و جمعیت بالای 70 و سالمند ، 6 میلیون نفر است.

وی تاکید کرد: نرخ رشد جمعیت 1.3 دهم است درحالی که در سال 1365 رشد 3.9 را تجربه کردیم.

رئیس سازمان ثبت احوال کشور به آمارهای جمعیتی اشاره کرد و گفت: در خصوص آمارهای جمعیتی درحال حاضر ولادت در کشور به طور متوسط سالانه 1 میلیون و 400 هزار نفر است و فوت در سال 400 هزار نفر اتفاق می افتد که در 26 کشور منطقه رتبه چهاردهم هستیم.
ازدواج نیز به طور متوسط در سال نزدیک به 800 مورد وجود دارد که در حال حاضر با برآوردهای انجام شده 11میلیون نفر در استانه ازدواج و تشکیل خانواده هستند.

اردکانی میانگین سنی ازدواج در کشور را بالا اعلام کردو افزود: هم اکنون میانگین سنی ازدواج برای مردان 27 سال و زنان 24 سال است که سن بالایی می باشد.

وی همچنین ادامه داد : نرخ باروری در ایران 1.7 است و رتبه ایران از 26 کشور منطقه پایین ترین رتبه را دارد.

رئیس سازمان ثبت احوال کشور تصریح کرد: اگر نرخ باروری از 1.7 کاهش پیدا کند و به سمت 1 برود در سال 1415 با جمعیت 84.5 میلیون نفری رشد جمعیت به صفر می رسد یعنی ولادت با فوت مساوی یک می شود.

ناظمی اردکانی در ادامه با اشاره به اینکه در سالهای اخیر درصد ازدواجهایی که تک فرزندی هستند یا فرزند ندارند 35 درصد است گفت: در سال 1425 با 90 میلیون جمعیت رشد جمعیت صفر می شود و شاهد کاهش جمعیت هستیم.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر