۲۱ تير ۱۳۹۳ - ۱۹:۲۳
کد خبر: ۹۰۹۱
هافینگتون پست در یادداشتی، گروهک تروریستی داعش را محصول دشمنی عربستان با انقلاب اسلامی ایران معرفی کرده است.
هافینگتون پست سعی دارد با یک تیر، دو نشان را بزند: نخست اینکه کشتار در عراق را دعوای شیعه و سنی جلوه دهد نه دعوای غرب با اسلام؛ دوم آنکه گناه به وجود آمدن موجودی چون داعش را از گردن آمریکا ساقط کرده و به گردن عربستان سعودی بیاندازد.

هافینگتون پست در یادداشتی به قلم پویا علی‌مقام، به بررسی مبنایی رشد گروهک تروریستی داعش پرداخته و مسئولیت آن را به گردن عربستان سعودی انداخته است.این یادداشت هرچند که در یک جنگ روانی سعی کرده ماجرا را دعوای میان سنی و شیعه نشان دهد اما می‌نویسد: مشکلات میان ایران و عربستان به قرن هفتم میلادی بازنمی‌گردد بلکه از زمان انقلاب اسلامی ایران در سال ۱۹۷۹ شروع شد. زمانی که رژیم عربستان شروع به مقابله مالی با انقلاب ایران کرد. عربستان از هم زمان شروع کرد به شیوع دادن تفکر ضدشیعی در جهان اسلام. این سیاست از همان زمان در کشورهایی چون عراق، سوریه، افغانستان و جاهای دیگر نیز رشد یافت تا در مقابل اسلام شیعی بایستد.

در این یادداشت آمده است: ایران دارای اکثریت شیعه است و با این حال اکنون هیچ مشکلی با مردم سنی کشورهای همسایه خود ندارد. درحالی که پیش از انقلاب ایران، محمدرضا شاه و عربستان هر دو با شیوع کمونیسم در منطقه مقابله می‌کردند و هر دو مقابل جمال عبدالناصر قرار داشتند. اکنون اما خصومتی که میان این دو کشور وجود دارد نتیجه مستقیم انقلاب اسلامی ایران است.

هافینگتون پست آورده است: آیت‌الله خمینی بعد از انقلاب ایران سعی کرد که همه مسلمانان جهان اعم از شیعه و سنی را علیه حکومت‌های مستبد و غرب‌زده‌شان بشوراند. همین امر باعث شد آیت‌الله محمدباقر صدر (خمینی عراق) در سال ۱۹۸۰ علیه صدام اقدام کند.

 هافینگتون پست با ایجاد شبهه‌ای ادعا می‌کند: همچنین در کویت و بحرین و بوسنی و بالکان و فلسطین، ایران با حمایت از گروه‌های جهادی افراطی سعی کرد منافع خود را به پیش ببرد. در ادامه همین روند عربستان سعی کرد تا اقدامات زیاد علیه ایران و شیعه را در دستور کار سیاست خارجی خود قرار دهد و پیام انقلاب ایران را ناکارآمد کند. عربستان این کار را با تامین مالی صدام علیه ایران، غیراسلامی خواندن حکومت ایران، و راه انداختن طالبان در افغانستان انجام داد.

این یادداشت در سطور نهایی خود آورده است: رفتارهای کشنده و زهراگین داعش علیه مسلمانان، نتیجه مستقیم سیاست‌های عربستان سعودی از ۱۹۷۹ تا کنون است.این در حالی است که گروهک تروریستی داعش در عراق و سوریه به هیچ مسلمانی اعم از سنی و شیعه رحم نکرده و اکنون تمامی اقوام مذهبی و قبیله‌ای در عراق برای مبارزه با این گروهک تروریستی متحد شده‌اند.


گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر