۱۶ تير ۱۳۹۳ - ۱۱:۵۱
کد خبر: ۸۹۸۶
یک اندیشکده آمریکایی در گزارشی راهبردی به بررسی راه‌هایی که کنگره می‌تواند ساختار اجرا و کاهش تحریم را پس از توافق جامع ایجاد کند پرداخت.

اندیشکده آمریکایی «بنیاد دفاع از دموکراسی» در گزارشی راهبردی به قلم «مارک دوبوویتز» مدیر اجرایی و «ریچارد گلدبرگ» معاون پیشین ستاد و مشاور ارشد سیاست خارجی سناتور «مارک کریک» نوشت: سابقه ایران در فریبکاری هسته‌ای جایی برای اطمینان نسبت به تعهد تهران برای احترام نهادن به توافق هسته‌ای نهایی با ۱+۵ باقی نمی‌گذارد. اگر یک توافق نهایی هسته‌ای میان ۱+۵ و ایران پارامترهایی که طرفداران قدرتمندی از هر دو حزب در کنگره دارد، را نداشته باشد، کنگره و سنا باید از تحریم‌های آمریکا علیه ایران دفاع کنند و بر تحریم‌های تجاری، در صورت یک توافق بد، پافشاری کنند. بااین‌حال درصورتی‌که توافقی قابل‌قبول حاصل شود که برنامه هسته‌ای ایران و موشک‌های بالستیک این کشور را شامل شود، کنگره باید با دولت «اوباما» برای ایجاد و نظارت بر یک ساختار هوشمند اجرا و رفع مؤثر تحریم‌ها اقدام کند. این ساختار باید سرپیچی ایران در برابر چنین توافقی را مانع شود و آن را مورد مجازات قرار دهد؛ یک مکانیسم حیاتی برای حمایت از رصد، راستی آزمایی و بازرسی ایجاد کند و حمایت ایران از تروریسم و نقض حقوق بشر را محدود سازد.

 

بنیاد دفاع از دموکراسی

بنیاد دفاع از دموکراسی

 

جنگ نرم و عملیات به گزارش اشراف،  بدون تایید محتوا و ادعاهای مطرح شده در این گزارش، ترجمه آن را صرفا جهت اطلاع نخبگان و تصمیم‌گیران عرصه سیاسی کشور از رویکردها و دیدگاه‌های اندیشکده‌های غربی منتشر می‌کند و دیدگاه‌ها، ادعاها و القائات این گزارش‌ها هرگز مورد تأیید نمی‌باشد.

 

 

■ تحریم‌های مسائلی سیاسی تداوم می‌یابند■

قالب منعطف و محدود رفع تحریم‌ها باید مبتنی باشد بر: (۱) توافق نهایی دربردارنده پارامترهایی که از حمایت قوی دو حزب کنگره برخوردار است؛ (۲) پیگیری محتاطانه رفع تحریم‌ها بسته به انجام تعهدات ایران طبق توافق؛ (۳) ایجاد یک کانال مالی مجاز که از طریق آن معاملات مالی و تجاری قابل انجام است؛ (۴) تعلیق موقت آن دسته از تحریم‌ها که به‌سرعت قابل بازگشت هستند (۵) حفظ تحریم‌های رفتار پایه، تا وزارت خزانه‌داری بتواند ثابت کند که رفتاری که منجر به تحریم شده برطرف گردیده است؛ و (۶) تعدادی از تصدیق‌های ریاست‌جمهوری مبنی بر اینکه ایران رفتار خود را در مورد نگرانی‌های حیاتی آمریکا رفع کرده است.

فارغ از رفع تحریم‌های پیشنهادی، رسانه‌ها گزارش می‌دهند که در توافق نهایی به نگرانی‌ها پیرامون حمایت ایران از تروریسم، رفتار تهدیدآمیز و بی‌ثبات کننده نسبت به همسایگان و نقض سیستماتیک حقوق بشر پرداخته نخواهد شد. تحریم‌های مرتبط با تروریسم و حقوق بشر، اگر رفتاری که موجب آن‌ها شده است تداوم داشته باشد، باید تقویت و گسترش یابند. این هماهنگ با تأکید دولت «اوباما» است مبنی بر این‌که مذاکرات تنها مسائل مرتبط با تحریم‌های هسته‌ای را پوشش می‌دهد، و تحریم‌های مرتبط با تروریسم و حقوق بشر، به‌عنوان مسائلی سیاسی، تداوم می‌یابند.

 

■ کنگره باید نقشی کلیدی در کمک به طراحی و نظارت بر ساختار تحریم‌ها پس از توافق بازی کند ■

اگر توافق نهایی میان ایران و ۱+۵ حاصل شود، کنگره می‌تواند به نقش خود در وضع سخت‌ترین تحریم‌ها بر ایران که این کشور را به‌پای میز مذاکره کشاند، افتخار کند. کنگره بدین ترتیب باید نقشی کلیدی در کمک به طراحی و نظارت بر ساختار تحریم‌ها پس از توافق بازی کند، و اهرم تحریم‌های کلیدی را برای اجرای توافق حفظ می‌کند و درعین‌حال در جهت رفع تحریم‌ها علیه ایران، برای تضمین توافق، گام بردارد.


گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر