۰۷ تير ۱۳۹۳ - ۰۹:۲۸
کد خبر: ۸۸۱۲
شرکت کسپرسکی از کشف مدارک و شواهدی خبر داده‌است که نشان می‌دهد سارقان سایبری جیب ۱۹۰ مشتری یک بانک اروپایی را خالی کرده‌اند.
کسپرسکی می‌گوید در ماه ژانویه سرور رایانه‌ای را ردیابی کرده است که از آن برای هماهنگی حملات سایبری انجام شده که طی یک‌هفته بیش از ۵۰۰ هزار یورو را از حساب مشتریان این بانک خالی کرده‌است.به گفته این شرکت، بیشترین قربانیان این حمله از ایتالیا و ترکیه بوده‌اند. از سویی دیگر، سارقان سایبری هرنوع ردپایی از خود را که بتوان از آن برای ردیابیشان استفاده کرد، از بین برده‌اند. کسپرسکی نامی از بانکی که قربانی این حمله شده نبرده‌است.

به گفته این شرکت، از یک برنامه تروجان برای مسدود کردن مسیر اطلاعات مالی استفاده شده و به کمک آن، به محض اینکه قربانی به حساب کارربریش در بانک وصل شده، حساب او با کمک نقل و انتقالات مالی جعلی خالی شده‌است. با این‌همه این حمله سایبری هنوز زوایای تاریکی دارد که باید در مورد آنها تحقیق شود.

به گفته وینسنت دیاز محقق ارشد کسپرسکی، در سرور کنترل و فرمانی که یافته شده،‌هیچ اثری از بدافزار مورد استفاده برای انجام این سرقت سایبری باقی نمانده‌است،‌ اما این احتمال وجود دارد که بدافزار از خانواده بدافزار زئوس باشد. زئوس خانواده‌ای از تروجان‌ها است که اولین بار در سال ۲۰۰۷ ردیابی شد و تنها روی سیستم‌های ویندوزی فعال است. این تروجان در سرقت‌های پیشین چند میلیون پوندی از دیگر بانک ها نیز نقش داشته‌است.

کسپرسکی معتقد است زئوس پس از دانلود شدن، با تزریق اطلاعات گمراه‌کننده به وب‌سایت بانک اطلاعات کاربران بانک را به سرقت برده‌است و از آنها برای خالی کردن حساب‌ها استفاده کرده‌است.مجموع پولی که از هر مشتری بانک به سرقت رفته از هزار و ۷۰۰ تا ۳۹ هزار یورو متغیر بوده‌است. باوجود اینکه کسپرسکی سرور خرابکار را از کار انداخته‌است، این شرکت اخطار داده که ممکن است سارقان دوباره به بانک حمله کنند.

همشهری


گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر