۰۵ تير ۱۳۹۳ - ۰۹:۵۰
کد خبر: ۸۷۸۹
مانور تخلیه اضطراری مسافران مترو در خط 3 مترو و در در ایستگاه چهار راه ولیعصر(عج) با هدف ارتقای آمادگی و مقابله با حوادث انسان‌ساز، ارزیابی توان و کارایی سازمانی و تجهیزات و هم‌افزایی سازمان‌های اجرایی و فرماندهی حادثه برگزار شد.
این مانور در نخستین ساعات بامداد امروز و با فرض وقوع عملیات خرابکاری از طریق انفجار مواد منفجره برگزار شد و هدایت آن را ستاد مدیریت بحران شهر تهران و شرکت بهره‌برداری راه‌آهن شهری تهران و حومه بر عهده داشتند. در این مانور تیم‌های عملیاتی از سازمان آتش نشانی، مرکز اورژانس، سازمان حمل و نقل و ترافیک ، جمعیت هلال احمر ، فرماندهی نیروی انتظامی ، شرکت آب و فاضلاب ، شرکت توزیع نیروی برق و دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تهران حضور داشتند.

محمد علی آرمانفر - معاون آمادگی، مقابله و پدافند غیرعامل سازمان مدیریت بحران که فرماندهی این مانور را بر عهده داشت با اشاره به سناریوی این مانور مبنی بر وقوع یک حادثه انسان‌ساز و خروج ریل از قطار و به دنبال آن ایجاد حریق و مصدومیت تعدادی از مسافران گفت: سنجش میزان آمادگی نیروی انسانی و ارزیابی تجهیزات برای عملیات امداد و نجات از اهداف این مانور بود.

وی گفت: در این مانور ارزیاب ها میزان کیفیت عملکرد نیروها را ارزیابی کردند و با بررسی چک لیست‌ ‌ها، نقاط قوت و ضعف را بررسی و تلاش می کنیم نقاط ضعف را برطرف و نقاط قوت را تقویت کنیم.

وی با اشاره به این نکته که هماهنگی‌های انجام شده بین سازمان برای انجام عملیات امداد و نجات در این مانور تا 90 درصد رضایت بخش بود،افزود: با توجه به اینکه در سناریوی این مانور ، حادثه در داخل تونل پیش‌بینی شده بود، از نظر آنتن دهی دستگاه ها و سامانه های ارتباطاتی مشکل پیش آمد که باید با نصب آنتن های مناسب، این نقص برطرف شود.

آرمان فر افزود: به میزان 85 درصد به اهداف مانور دست یافتیم اما ارزیابی دقیق عملکرد ها پس از بررسی گزارش‌های دریافتی مقدور است.

وی با بیان اهمیت حفظ خونسردی و نقش شهروندان در کمک به نیروهای امدادرسان در زمان وقوع حوادث از شهروندان خواست برای خودامدادی و دیگر امدادی آموزش های لازم را ببینند تا در مواقع اضطراری از توان کمک به خود ، خانواده و دیگران برخوردار باشند.

مهندس محسن نایبی - مدیرعامل شرکت بهره‌برداری متروی تهران نیز در حاشیه این مانور با اشاره به اینکه برگزاری مانورهای آمادگی از برنامه های مستمر و سازمانی این شرکت است، گفت: با توجه به حجم بالای جا بجایی مسافران از طریق مترو، لازم است آمادگی لازم برای امداد و نجات در مواقع اضطراری وجود داشته باشد.

وی افزود: این مانور با هدف افزایش آمادگی دستگاه های امدادرسان و برطرف کردن نقاط ضعف و تقویت نقاط قوت برگزار شد. 

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر