۰۲ تير ۱۳۹۳ - ۰۹:۵۳
کد خبر: ۸۷۶۲
معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی در مورد لزوم بازنگری طرح‌های پتروشیمی با پیشرفت کم گفت: با توجه به وجود مشکل آب باید طرح‌ها را بازنگری کنیم.

مدیر عامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی تاکید کرد: برخی موارد هست که امکان انجام آن‌ها با دشواری مواجه می‌شود که نیاز به بررسی دارند. به ویژه این که با مشکل آب نیز مواجه هستیم.

عباس شعری مقدم با تاکید بر این‌که صنعت پتروشیمی صنعتی آب بر است گفت:‌در جاهایی که دسترسی به آب دشوار است باید در طرح‌ها بازنگری کنیم.

وی در مورد علت اصرار برای ایجاد واحدهای پتروشیمی در سطح کشور با وجود کمبود آب گفت: بحث اشتغالزایی و محرومیت زدایی مطرح است که از اهداف توسعه صنعت پتروشیمی است.

مدیر عامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ادامه داد:‌قرار است هر جا که آب و گاز به مقدار فراوان وجود داشته باشد واحد پتروشیمی ایجاد کنیم.

شعری‌مقدم در مورد مناطق پر آب در کشور نیز گفت: در برخی نقاط سد زده شده و مسوولین منطقه اصرار می کنند که آب داریم بنابراین وقتی مطمئن شویم که آب در منطقه هست حتما واحد پتروشیمی احداث می‌کنیم.

پراکنش صنایع با رعایت آمایش سرزمین امکان‌پذیر است

به گزارش ایسنا، معاون امور برنامه ریزی و اقتصادی وزارت نیرو نیز پیش از این تاکید کرده بود: پراکنش صنایع در کل کشور باید با رعایت آمایش سرزمین صورت گیرد و نباید فرمولی در کشور باشد که براساس آن برای ایجاد یک صنعت و یا عدم ایجاد آن اجبار داشته باشد.

علیرضا دائمی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، در مورد نگاه وزارت نفت مبنی بر ایجاد مجتمع‌های پتروشیمی در سطح کشور گفت: براساس طرح آمایش سرزمین زیرساخت‌ها تامین می‌شود و طبعا جانمایی صنایع بزرگ آب و برق مانند پتروشیمی‌ها باید براساس آن صورت گیرد.

وی افزود: مجموعه‌ای از عوامل برای توسعه صنعت از جمله نیروی انسانی، منابع آب و انرژی، دسترسی به راه‌ها و دسترسی به سواحل برای مراودات بین المللی از اهمیت برخوردارند واین مولفه‌ها تعیین می‌کنند که کجا باید چه کاری انجام دهیم.

معاون امور برنامه ریزی و اقتصادی وزارت نیرو خاطرنشان کرد: بیان این مطلب که در هر نقطه‌ای از کشور باید حتما یک نوع صنعت داشته باشیم براساس عرف‌های بین المللی غلط است. ما باید مزیت نسبی هر منطقه را بسنجیم و اگر در بخشی از کشور توسعه گردشگری اولویت دارد ویا در بخش دیگر توسعه کشاورزی از اولویت برخوردار است الزامی نیست در آن منطقه مراکز صنعتی ایجاد کنیم والگوی منطقه را بر هم بریزیم.

دائمی با تاکید بر این‌که هر کجا تاسیسات جدیدی ساخته شده و استحصال آب داشته‌ایم گفت: در آن محل تخصیص آب برای صنعت لحاظ شده چرا که اشتغالزایی و بهره وری صنعت از آب نسبت به سایر موارد بسیار بیشتر است مثلا به ازای آبی که به نصایع می دهیم 25 برابر کشاورزی اشتغالزایی صورت می‌گیرد بنابراین هر کجا که منابع جدید داریم، آب را اختصاص می‌دهیم.

وی یادآور شد: معتقدم نباید فرمولی در کشور برای عدم ایجاد صنایع در ناحیه‌ای مدنظر قرار گیرد چرا که بحث اشتغال، نیروی انسانی و دسترسی به معادن مسائل مهمی هستند و ما باید رابطه ای در نظر گیریم که بر آن اساس انتخاب صحیح آمایش سرزمین داشته باشیم.

معاون امور برنامه ریزی و اقتصادی وزارت نیرو در پایان خاطرنشان کرد: ایجاد پالایشگاه، مجتمع پتروشیمی و یا دیگر صنایع آب‌بر در مناطق مختلف کشور مشروط به این‌که منابع آب و انرژی مورد نیاز آن‌ها فراهم باشد ایرادی ندارد.
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر